خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با مدیرکل اداره محیط زیست شهر تهران مطرح شد؛

آخرین وضعیت پرونده درختان ریشه‌کن شده دارآباد / تعداد درختان شناسنامه‌دار مشخص نیست

asdasd
کد خبر : ۲۵۱۵۱۵

تاکنون هیچ‌گاه شهرداری اعلام نکرده که چه تعداد درخت در شهر تهران شناسنامه دارند و این اطلاعات در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار ندارد.

در آذر ماه سال جاری بر اساس شکایت چند تن از شهروندان ساکن محله دارآباد تهران مشخص شد که تعدادی از درختان موجود در یک قطعه زمین، ریشه کن شده‌اند، پس از پیگیری‌های اداره محیط زیست تهران، مالک این زمین ادعا کرد که هیچ کدام از این درختان از بین نرفته‌اند و تنها به دلیل ساخت وساز در بخشی از این زمین، با مجوز شهرداری، جابه جا شده‌اند، اکنون پس از گذشت چند ماه از این ماجرا مدیرکل اداره محیط زیست شهر تهران اظهار کرد: با توجه به اینکه هیچ کدام از این درختان دارای شناسنامه نیستند، نمی‌توانیم مشخص کنیم که همه درختان جابه جا شده‌اند یا تعدادی از آنها از بین رفته‌اند.

محمد حسین بازگیر در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد آخرین وضعیت پروندهٔ ریشه کن شدن درختان منطقه دارآباد، گفت: بر اساس شکایت‌هایی که از طرف مردم انجام شده بود، کار‌شناسان ما این پرونده را پیگیری و از آن زمین بازدید کردند، همچنین در این زمینه مکاتباتی را نیز با شهرداری منطقه یک انجام دادیم.

وی ادامه داد: شهرداری منطقه یک نیز جوابیه‌ای را به همراه رای دادگاه و دیوان عدالت اداری برای ما فرستاد؛ که بر اساس آن، این زمین دارای مالک شخصی بوده اما در زمانی که مالک حضور نداشته مردم در این زمین درختانی کاشته بودند و شهرداری نیز از این زمین نگهداری می کرد.

مدیرکل اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران افزود: پس از گذشت مدتی، مالک پرونده وضعیت این زمین را پیگیری قضایی می‌کند و نهایتا حکمی را مبنی بر بازگشت زمین به وضع سابق و گرفتن حق ساخت و ساز در ۳۰ درصد آن از شهرداری می‌گیرد، اما قرار می‌شود که درختانی که در این ۳۰ درصد قرار دارند، به بخش‌های دیگر زمین انتقال پیدا کنند.

بازگیر در ارتباط با اینکه آیا کار‌شناسان اداره حفاظت محیط زیست این جابجایی‌ها را تایید کرده‌اند یا خیر؛ گفت: کار‌شناسان ما تایید می‌کنند که تعدادی از درختان این زمین به بخش‌های دیگری از این زمین منتقل شده‌اند، اما به دلیل آنکه این درختان شناسنامه ندارند، نمی‌توانیم بگوییم در ابتدا چه تعداد درخت در آن زمین وجود داشته و اکنون چه تعداد وجود دارد.

وی ادامه داد: حفاظت و نگهداری از فضای سبز، درختان و باغات بر عهده شهرداری است و شهرداری برای اینکه بهتر بتواند از این درختان حفاظت کند، باید آنها را شناسایی و برایشان شناسنامه تهیه کند و همچنین شهرداری باید درختان را پلاک کوبی کند.

بازگیر گفت: این موارد از جمله وظایف قانونی شهرداری است، هر چند که تاکنون هیچ‌گاه شهرداری اعلام نکرده که چه تعداد درخت در شهر تهران شناسنامه دارند و این اطلاعات در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست قرار ندارد.

مدیر کل اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران اظهار کرد: تصمیم گیری در مورد جابجایی، قطع و یا هرس کردن درختان بر عهده کمیسیون ماده ۷ که متشکل از اعضای شورای شهر و شهرداری است، قرار دارد اما هیچ نماینده‌ای از محیط زیست در این کمیسیون حضور ندارد.

وی تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست درخت را همه چیز محیط زیست می‌داند، درخت بستر اصلی زندگی موجودات زنده، تلطیف کننده دما، هوا و آلودگی و سبب حفظ خاک است بنابراین از بین رفتن هر درخت تاثیر ناگواری ‌بر شهری همچون تهران بر جای خواهد گذاشت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز