خبرگزاری کار ایران

معاون رییس جمهوری:

عضویت سمن‌ها در کارگروه‌های دولتی تصویب شد

asdasd
کد خبر : ۲۳۷۴۳۰

این بازنگری براساس اعتقاد واقعی دولت برای مشارکت تشکل‌های مردم نهاد در تصمیم سازی‌ها انجام شده و سطح جدیدی از تعامل را به وجود می‌آورد.

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان محیط زیست از تصویب عضویت سازمان‌های مردم نهاد در کارگروه‌های تخصصی مرتبط دولتی خبر داد.

به گزارش ایلنا، معصومه ابتکار پیش از ترک بندرعباس در جمع خبرنگاران افزود: براساس بازنگری انجام شده در شوراهای برنامه ریزی دولت، عضویت سازمان‌های مردم نهاد در کارگروه‌های تخصصی مرتبط دولتی تصویب شده و سمن‌های زیست محیطی نیز باید خود را برای حضور در این کارگروه‌ها آماده کنند.

وی ادامه داد: این بازنگری براساس اعتقاد واقعی دولت برای مشارکت تشکل‌های مردم نهاد در تصمیم سازی‌ها انجام شده و سطح جدیدی از تعامل را به وجود می‌آورد.

وی با بیان اینکه این رویکرد انگیزه سمن‌ها را برای حضور و فعالیت، بیشتر کرده است، گفت: به طور مثال در دولت یازدهم تعداد سازمان‌های مردم نهاد زیست محیطی در استان هرمزگان به دو برابر افزایش یافته و شمار آن‌ها به ۴۸ تشکل رسیده است. ۲۴ تشکل مجوز خود را در دولت یازدهم گرفته‌اند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست، تصویب پیش نویس سیاست‌های کلی نظام در حوزه محیط زیست ازسوی کمیسیون مجمع تشخیص مصلحت نظام را یکی دیگر از رویدادهای بزرگ این بخش دانست و اظهار امیدواری کرد، با تصویب آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام، این سند فرادستی بتواند در محورهایی مانند اقتصاد محیط زیست، بهره برداری از منابع، توجه به تنوع زیستی گیاهی و جانوری و حفاظت از آب، خاک، هوا و دریا ملاک عمل قرار گیرد.

ابتکار همچنین از آغاز بررسی ایجاد معاونت دریایی در ادارات محیط زیست استان‌های ساحلی خبر داد و گفت: فعالیت معاونت محیط زیست دریایی بسترساز اقدامات تخصصی و متمرکز در این زمینه خواهد بود.

وی، در پاسخ به پرسشی درباره میزان خسارت سالیانه وارد شده به عرصه‌های مختلف زیست محیطی در کشور گفت: توجه به «اقتصاد محیط زیست» یکی از موضوع‌های مورد تاکید دولت یازدهم است و این محاسبه در بخش‌های مختلف آغاز شده است.

به گفته رییس سازمان حفاظت محیط زیست، در لایحه خاک، محاسبه ارزش اقتصادی خاک به عنوان یک تکلیف مورد تاکید قرار گرفته تا به دنبال آن بتوان خسارت زیست محیطی وارد شده به این حوزه را به طور شفاف به مردم اعلام کرد.

ابتکار، در پاسخ به پرسش دیگری درباره فعالیت‌ها و ساخت و سازهای جدید در شهرستان جاسک که به تازگی منطقه آزاد اعلام شده است نیز گفت: قوانین و ارزیابی زیست محیطی و دریافت مجوزهای لازم باید در مناطق آزاد نیز رعایت شود.

وی تاکید کرد که تخریب زیستگاه‌هایی که درباره آن‌ها حساسیت وجود دارد مانند جنگل‌های «حرا» مورد تایید نیست.

وی همچنین به بازدید می‌دانی خود از عرصه‌های ساحلی بندرعباس اشاره کرد و گفت: مواردی از ساخت و سازهای ناسازگار با محیط زیست و دخل و تصرف‌ها در ساحل و تجاوز به حریم ۶۰ متری دریا دیده شد که خوشبختانه بر اساس رایزنی‌های انجام شده، نماینده عالی دولت برای برخورد با چنین تخلفاتی عزم جدی دارد و همراهی خوبی در این زمینه با سیاست‌های محیط زیست دیده می‌شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با تایید آلودگی ناشی از نیروگاه‌ها از جمله نیروگاه توانیر بندرعباس، افزود: بهره برداری از طرح‌های تولید گاز در سال‌های گذشته با تاخیر مواجه شد و به همین دلیل امکان توزیع گاز بین صنایع و نیروگاه‌ها وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: به همین دلیل نیروگاه‌ها هنوز از سوخت‌های سنگین مانند مازوت استفاده می‌کنند که آلایندگی به همراه دارد.

ابتکار در عین حال از امضای تفاهم نامه با وزارت نیرو برای تامین گاز این واحد‌ها برای امسال و سال آینده خبر داد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه به زودی نخستین نشست صندوق ملی محیط زیست ایران برگزار می‌شود، افزود: با آغاز فعالیت این صندوق، ساز و کار مناسبی برای حمایت از فعالیت‌های زیست محیطی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، تجاری، صنعتی، کشاورزی و دیگر بخش‌ها فراهم می‌شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز