خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد؛

کشف سنگ نبشته‌ای اسلامی در شیراز

asdasd
کد خبر : ۲۲۷۷۵۰

در بلندی کوه به سنگ نبشته‌ای برخورد کردیم که توجه مرا جلب کرد و پس از گرفتن عکس از آن و مراجعه به سازمان میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فهمیدم که این یادمان از دیده‌ها پنهان بوده و ثبت نشده است.

یک سنگ نبشته وابسته به دوران اسلامی در شیراز کشف شد، این سنگ نبشته در یکی از کوه‌های شیراز به وسیلهٔ سیاوُش آریا، کنشگر میراثفرهنگی، گردشگری و طبیعی پیدا شده است.

سیاوش آریا در گفت‌‌وگو با خبرنگار ایلنا گفت: در ادامه بازدید‌ها و پژوهش‌هایی که چندین سال است از بازمانده‌های(آثار) تاریخی - فرهنگی استان فارس انجام می‌دهم، چندی پیش به همراه دو تن از کنشگران میراثفرهنگی به یکی از کوه‌های شیراز برای دیدن یادمان‌های نیاکانی رفتم؛ در بلندی کوه به سنگ نبشته‌ای برخورد کردم که توجه مرا جلب کرد و پس از گرفتن عکس از آن و مراجعه به سازمان میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فهمیدم که این یادمان از دیده‌ها پنهان بوده و ثبت نشده است.

این پژوهشگر تاریخ و فرهنگ ایران با بیان اینکه گام‌های قانونی ثبت این کتیبه در ادارهٔ میراثفرهنگی، طی شده است، ادامه داد: متاسفانه بخشی از این سنگ نبشته به دست تاراجگران به بهانهٔ یافتن گنج ویران شده و نیمی از نبشته‌های آن از میان رفته است و تا بررسی کامل کار‌شناسان سازمان میراثفرهنگی نمی‌توان دربارهٔ جزئیات آن صحبت کرد. اما به باور باستان‌شناسان این یادمان وابسته به سدهٔ هشتم قمری است که به گمان بسیار با خط «رِقاع» نگاشته شده است که همانند ثلثاست. با این همه تا بر روی آن بررسی و پژوهش انجام نگیرد، نمی‌توان به درستی دربارهٔ نوع خط آن سخنی را به میان آورد. هرچند که واژگانی مانند، «خادم» و «مقام» در آن روشن است.

این کُنشگر میراثفرهنگی و گردشگری در بخشی دیگر از سخنان خود افزود: در این کوه بازمانده‌های دیگری وجود دارد که به ثبت رسیده و وابسته به دوران تیموری تا سدهٔ کنونی است و بنا شده است پس از بررسی و خوانش کامل سنگ نبشته، این بازمانده‌ نیز به‌‌ همان پرونده افزوده شود تا مورد پاسداری و حفاظت سازمان میراثفرهنگی قرار گیرد.

آریا درپایان افزود: با کشف این گونه یادمان‌ها، برگ زرینی به تاریخ و فرهنگ ایران افزوده خواهد شد و ما را با تاریخ اجتماعی و روش زندگی نیاکانمان در دوره‌های گوناگون آشنا خواهد کرد. من در همین جا از همهٔ هم میهنانم در استان و کشور می‌خواهم که اگر به مواردی از این دست برخورد کردند آن را به آگاهی سازمان میراثفرهنگی یا به انجمن ما برسانند تا گام‌های قانونی آن سپری شود و بتوان از یادگارهای ارزشمند پدران و مادران خود نگهداری و پاسداری کنیم و آن را به آیندگان خود بسپاریم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز