خبرگزاری کار ایران

شناسایی توانمندی‌های نظامی و دفاعی دوره ساسانی

asdasd
کد خبر : ۲۲۱۷۴۶

هدف نهایی از اجرای این طرح کسب اطلاعات جدید از یکی از قدرت‌های بزرگ دوران باستان یعنی دوره ساسانی است.

دومین دوره پژوهش‌های بین‌الملل بر روی دیوار‌های بزرگ ساسانی و تاسیسات وابسته آن در منطقه گرگان برای شناسایی توانمندی‌های نظامی و دفاعی دوره ساسانی امروز «دوشنبه» آغاز شد.

به گزارش ایلنا، جبرئیل نوکنده سرپرست ایرانی گروه باستان‌شناسی با اعلام این خبر افزود: هدف نهایی از اجرای این طرح کسب اطلاعات جدید از یکی از قدرت‌های بزرگ دوران باستان یعنی دوره ساسانی است که نسبت به دیگر امپراطوری‌های جهان مانند روم کمتر شناخته شده در حالی که در زمان خود پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است.

او گفت: چگونگی دستیابی به این همه پیشرفت‌ها، یک ابهام تاریخی است. در حالی که بخشی از موفقیت این امپراطوری به خاطر سرمایه گذاری هدفمند در توانایی‌های نظامی و دفاعی بوده است.

به گفتهٔ او در این طرح مشترک همچنین مطالعات علوم میان رشته‌ای برای شناسایی مسائل ناشناخته دیوارهای بزرگ و ناسیسات وابسته مانند زمین‌شناسی، مطالعات گیاه باستان‌شناسی، مطالعات جانور‌شناسی، مطالعات منظر باستان‌شناسی، استفاده از روش‌های کاوش بدون خاکبرداری مانند ژئو فیزیک، مطالعات باستان‌شناسی زیر آب در دستور کار قرار دارد.

سرپرست ایرانی پژوهش مشترک جبرئیل نوکنده از پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری وسرپرست خارجی دکتر ابرهارد سوئر از دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند است. در این طرح ۲۰ پژوهشگر از کشورایران، آلمان، ایتالیا و روسیه از پژوهشکده باستان‌شناسی پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری، اداره کل میراثفرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان گلستان، پایگاه میراثفرهنگی دیوار بزرگ گرگان، دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند ودانشگاه وینچس‌تر بریتانیا، موسسه باستان‌شناسی آلمان و دانشگاه آکس مارسی فرانسه مشارکت دارند.

دو دیوار بزرگ تاریخی به نام‌های دیوار بزرگ گرگان و دیوار تمیشه از جنس آجر در گرگان قراردارند که در امتداد خود دارای تاسیسات و قلعه‌های متصل و غیر متصل بودندکه طول دیوار بزرگ گرگان نزدیک به ۲۰۰ کیلومتر است.

این پژوهش‌ها بر اساس تفاهم نامه پژوهشگاه میراثفرهنگی و گردشگری با دانشگاه ادینبورگ اسکاتلند به مدت سه سال(۱۳۹۳ _ ۱۳۹۶) روی دیوارهای تاریخی جلگه گرگان و تاسیسات وابسته به آن صورت خواهد گرفت.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز