خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

سرنوشت چشمه «بل» در دستان سد سازان

asdasd
کد خبر : ۲۰۴۴۵۲

اگر این طرح موفق باشد؛ می‌توان ادعا کرد که با دانش بومی توانسته‌ایم کار جدیدی را در زمینه محیط زیست و سد سازی پایه‌گذاری کنیم و اگر نتیجه بخش نباشد؛ چشمه بل از بین خواهد رفت.

احداثسد داریان از ابتدا با نگرانی‌ از بین رفتن چشمه «بل» همراه بود، این درحالی است که شرکت مجری این پروژه سد سازی با مطرح کردن طرح انتقال چشمه برای نجات آن، مشکلی را با احداثاین سد پیش رو نمی‌بیند، اما مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه بر این باور است که در صورت عدم موفقیت این طرح چشمه «بل» از بین خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، صدور مجوز احداثسد داریان بر روی رودخانه سیروان و آغاز این پروژه سد سازی در سال ۸۸ از ابتدا با نگرانی‌های بسیاری از سوی فعالان و کار‌شناسان محیط زیست در مورد مدفون شدن چشمه «بل» در زیر آب پشت سد همراه بود؛ تا جایی که حدود دو ماه پیش این عملیات به درخواست اداره‌های محیط زیست کرمانشاه و کردستان تا آستانه توقف رسید و خبرگزاری ایلنا نیز درگزارشیبه بررسی این مسئله پرداخت.

اکنون پس از گذشت حدود دو ماه از جلسات برگزار شده میان مجریان پروژه احداثسد و سازمان محیط زیست «تورج همتی» مدیرکل محیط زیست استان کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در مورد وضعیت احداثسد داریان گفت: احداثاین سد متوقف نشده و اجرای این پروژه به قوت خود باقی است.

وی ادامه داد: این طرح در حال ارزیابی در سازمان حفاظت محیط زیست است اما اکنون بر اساس کارشناسی‌های شرکت مجری پروژه، احداثاین سد در حال انجام است.

همتی افزود: در زمان صدور مجوز اولیه احداثاین سد در دولت گذشته تعهداتی برای مجری طرح نوشته شده بود که بر اساس آن به چشمه‌ «بل» آسیبی نرسد. شرکت مجری پروژه نیز اکنون مدعی است که این شروط را رعایت می‌کند و در حال انتقال آب چشمه بل به ترازی بالا‌تر از تراز مخزن سد است، به طوری که آسیبی به «کانی بل» وارد نمی‌شود.

مدیرکل سازمان محیط زیست استان کرمانشاه افزود: به هر حال سرنوشت «کانی بل» اکنون در گرو اتمام این طرح است، اگر این طرح موفق باشد؛ می‌توان ادعا کنیم با دانش بومی توانسته‌ایم کار جدیدی را در زمینه محیط زیست و سد سازی پایه‌گذاری کنیم و اگر نتیجه بخش نباشد؛ چشمه بل از بین خواهد رفت.

اجرای طرح انتقال چشمه بل ۱۰۰ درصد موفق خواهد بود

محمود مشیری مسئول اجرای طرح احداثسد و نیروگاه داریان نیز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، اظهار کرد: این عملیات و انتقال دریاچه کار پیچیده و فنی است که بررسی آن تنها از سوی مهندسان متخصص این کار می‌تواند انجام شود.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست در ابتدا مجوز احداثاین سد را صادر کرده است، بنابراین مشکلی وجود ندارد و مخالفتی نیز تاکنون از سوی این سازمان صورت نگرفته است.

مشیری در مورد اعتراضات برخی فعالان محیط زیست به احداثسد داریان، گفت: بیشتر این مسائل مطرح شده، کارهای تبلیغاتی و اظهارنظرهای غیر فنی است. زیرا به لحاظ مهندسی می‌توانیم بگوییم که صددرصد طرح انتقال چشمه موفق‌آمیز خواهد بود.

طرحی برای نجات چشمه به دست ما نرسیده است

حمید جلالوندی، مدیرکل دفتر ارزیابی زیست محیطی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه هنوز طرح نجات چشمه «بل» که از سوی شرکت آب نیرو تهیه شده، به این دفتر فرستاده نشده است، گفت: چند طرح مطرح شده اما هیچ کدام قطعی نیست، این طرح‌ها باید در کارگروهی ویژه بررسی شود، ضریب اطمینان این طرح‌ها نیز حدود ۷۰ – ۸۰ در صد است.

وی در واکنش به این اظهارنظر که احداثسد و انجام طرح انتقال در حال انجام است، گفت: این گونه نیست و در حال حاضر ساخت و ساز‌ها تنها برای انجام مطالعات است، به هر حال تا طرح نجات چشمه به تایید نرسد، سد آبگیری نخواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز