خبرگزاری کار ایران

در گفتگو با یک کنشگر حوزه میراثفرهنگی مطرح شد؛

گنجاندن آموزش فرهنگ صحیح گردشگری در کتب درسی

asdasd
کد خبر : ۱۹۷۶۸۹

یکی از اقدامات بسیار مهمی که در زمینه ایجاد فرهنگ صحیح گردشگری درکشور می‌توان انجام داد، گنجاندن آموزش‌های لازم در کتب درسی از مقطع دبستان است.

آسیب دیدگی برخی از منابع طبیعی و یا میراثفرهنگی به دلیل حضور گردشگران در یک منطقه، گاهی آنقدر وسیع می‌شود که کار‌شناسان این حوزه در برخی موارد ترجیح می‌دهند این سرمایه‌های ملی ناشناخته بمانند تا از گزند و تخریب در امان باشند. یک کنشگر حوزه میراثفرهنگی و گردشگری با بیان اینکه ناشناخته نگه داشتن جاذبه‌های فرهنگی برای مردم کار درستی نیست؛ گفت: به جای این کار باید باید فرهنگ صحیح گردشگری را در کشور گسترش دهیم.

سیاوش آریا، کنشگر حوزه میراثفرهنگی در گفتگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با ناشناخته نگه داشتن میراثفرهنگی و طبیعی کشور، برای جلوگیری از هجوم گردشگران نا آگاه به آنها، گفت: من مخالف این مسئله هستم که برای جلوگیری از آسیب دیدن جاذبه‌های زیست محیطی و تاریخی از ورود گردشگر و یا اطلاع رسانی به آنها جلوگیری کنیم، بلکه معتقدم باید آموزش‌های لازم را به گردشگر بدهیم تا از آسیب رساندن او به جاذبه‌های گردشگری جلوگیری کنیم.

وی ادامه داد: باید توجه کرد که وظیفه آگاهی رسانی به گردشگر و هدایت او به سمت رفتار مناسب، تنها وظیفه سازمان میراثفرهنگی نیست بلکه به همکاری بسیاری از ارگان‌ها هچون صدا و سیما، خبرگزاری‌ها، نیروی انتظامی، آموزش و پرورش و… را نیاز دارد.

آریا با اشاره به نقش مهم صدا وسیما دراطلاع رسانی برای عموم مردم و ایجاد فرهنگ صحیح گردشگری در کشور، اظهار کرد: خبرگزاری‌ها نیز نقش مهمی دراین زمینه دارند هر چند که متاسفانه به جز یک خبرگزاری تخصصی، خبرگزاری دیگری در زمینه گردشگری و میراثفرهنگی وجود ندارد و این کمبود در میان دیگر رسانه‌ها نیز به شدت احساس می‌شود.

این کنشگر جامعه مدنی، تصریح کرد: از طرف دیگر یکی از اقدامات بسیار مهمی که در زمینه ایجاد فرهنگ صحیح گردشگری درکشور می‌توان انجام داد، گنجاندن آموزش‌های لازم در کتب درسی از مقطع دبستان است.

وی ادامه داد: تهیه دو کتابچه ۱۰ برگی در زمینه حفاظت از میراثفرهنگی و محیط زیست برای کودکان ۱۰یا ۱۱ساله، که در آن به دانش آموزان آموزش داده شود که بر روی آثار تاریخی یادگاری ننویسند، کاردشواری نیست و اگر این اقدام عملی شود، در ۱۰سال آینده نتیجه‌های بزرگ آن را در این حوزه شاهد خواهیم بود.

آریا با بیان یک نمونه از موارد صدمه زدن گردشگران به میراثفرهنگی کشور، گفت: هفته گذشته من در باغ جهان نمای شیراز شاهد بودم که دو خانم تحصیلکرده با ماژیک بر روی درختی سیصد ساله یادگاری می‌نوشتند، وقتی از آنها دلیل این کار را جویا شدم، اظهار کردند که چون بقیه این کار را کرده‌اند ما هم انجام داده‌ایم، علاوه بر اینکه اصلا نمی‌دانستند این درخت اهمیت تاریخی دارد.

وی افزود: در کشور ما معمول است که در مورد این گونه مسائل همایش‌های متعددی را برگزار کنیم واز کار‌شناسان نیز دعوت کنیم تا در این نشست‌ها شرکت کنند، در حالی که کار‌شناسان بهتر از هر کسی به این مسائل واقفند، بنابراین به جای این اقدامات باید بر نامه‌هایی برگزار شود که مشارکت مردم را به همراه داشته باشد.

آریا در ارتباط با نقش سازمان‌های مردم نهاد در آگاهی بخشی به مردم و جلب مشارکت آنها اظهار کرد: سازمان‌های مردم نهاد برنامه‌های متعددی از جمله پاکسازی مناطق گردشگری از زباله و آگاهی رسانی چهره به چهره را همواره در برنامه‌های خود دارند.

وی ادامه داد: در این برنامه‌ها سعی می‌شود پاکسازی منطقه از زباله در جلو چشم گردشگران صورت بگیرد و در بیشتر موارد مردم نیز داوطلبانه به کمک سازمان‌های مردم نهاد می‌آیند، اما مشکلی که وجود دارد آن است که سازمان‌های مردم نهاد توان مالی انجام برنامه‌های گسترده و طولانی مدت را ندارند و از طرف نهادهای مربوطه نیز به خوبی حمایت نمی‌شوند.

این فعال حوزه مدنی با بیان اینکه از ۸۱ سازمان مردم نهاد دارای مجوز در استان فارس اکنون تنها ۳ سمن فعال هستند، اظهار کرد: در دولت گذشته فشارهای بسیاری به سمن‌ها وارد شد به طوری که بسیاری از آنها حتی اقدام به تمدید مجوز خود نیز نکردند بنابراین برای استفاده از سمن‌ها در ایجاد فرهنگ درست گردشگری باید از آنها حمایت‌های کافی صورت بگیرد.

آریا همچنین به اهمیت آموزش صحیح کارکنان سازمان میراثفرهنگی و ماموران نیروی انتظامی برای برخورد با گردشگران تاکید کرد و گفت: برای جلب مشارکت مردم از روحانیون و کسانی که در میان مردم سخنرانی می‌کنند نیز می‌توان در خواست کرد که چند دقیقه‌ای از زمان سخنرانی خود را به آموزش رفتار صحیح در برخورد با محیط زیست و میراثفرهنگی اختصاص دهند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز