خبرگزاری کار ایران

گزارش اختصاصی ایلنا؛

مرگ هزاران ماهی و میلیون‌ها بچه ماهی در رودخانه هیرمند / تصویر

asdasd
کد خبر : ۱۷۸۲۹۲

احتمال دارد مرگ ماهی ها به دلیل رها سازی فاضلاب بخشی از شهر زهک به رودخانه هیرمند باشد / مدیرکل محیط زیست گرما و رسوبات آب را عامل احتمالی مرگ ماهی ها خوانده است.

روز گذشته(چهارشنبه) در حالی گزارش نهایی دلایل مرگ دو میلیون ماهی در سد فشافویه تهران در مجلس شورای اسلامی قرائت شد که هزاران ماهی در رودخانه نهراب زابل به دلایل مختلف تلف شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا از زابل، این رودخانه منشعب شده از شاخه اصلی رودخانه هیرمند است و پس از دو شاخه شدن در محل «کنگ مزار» و روستای «کول» از طریق کانال «فضل آب» و «لورگ باغ» در نهایت به دو بخش مختلف تالاب هامون می ریزد.

مرگ هزاران ماهی که در شاخه اصلی «نهراب» و قبل از روستای کنگ مزار مشاهده شده تنها بخشی از یک ماجرای تلخ زیست محیطی است. یک پایگاه خبری محلی(زهک آنلاین) نیز در گزارشی از مرگ میلیون ها بچه ماهی در رودخانه اصلی هیرمند خبر داده و نوشته که «بی تدبیری و بی مسئولیتی مسئولین مربوطه باعثشده است که در موقع نامناسب آب رودخانه بسته شود و با توجه به تعداد زیاد بچه ماهی ها و حجم کم آب و همچنین گرمای شدید هوا چنین اتفاقی رخ دهد».

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان نیز در گفتگو با ایلنا گفته که «ورود آب به زمین های کشاورزی موجب افت آب رودخانه شده و در نهایت گرمای شدید هوا سبب تلف شدن ماهی ها شده است.»

خسرو افسری همچنین از سوی دیگر احتمال داده است: «کم شدن آب در منطقه و رسوبات زیاد آب هم می تواند سبب مرگ این مقدار ماهی و بچه ماهی شود».

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه «آیا احتمال دارد مرگ ماهی ها به دلیل رها سازی فاضلاب بخشی از شهر زهک به رودخانه هیرمند باشد»، گفت: «نمی تواند به این دلیل باشد، این مقدار کم فاضلاب با توجه به حجم آب زیادی که در جریان رودخانه است، نمی تواند عامل مرگ ماهی ها باشد»

وی در ادامه با بیان اینکه ورودی فاضلاب به رودخانه هیرمند باید بررسی شود، از اعلام میزان ورود این فاضلاب به رودخانه هیرمند خودداری کرد.

فاضلاب شهری زهک چند سالی است محیط زیست و زندگی انسانی را آلوده می کند، حالا اما به نظر عامل قتل و عام هزاران ماهی و میلیون ها بچه ماهی در رودخانه هیرمند شده است، این رودخانه که منبع تامین آب شرب و کشاورزی سیستان و زاهدان نیز است، بجز محیط زیست، بیش از یک میلیون نفر انسان نیز به آن وابستگی اقتصادی و حیاتی دارند.

جریان ورودی آب هیرمند که از اواخر سال گذشته آغاز شده، صید و صیادی را در منطقه رونق بخشیده است. به گفته «قورزاهی» یکی از اهالی شهرک علی اکبر شهرستان هامون، صیادان منطقه اکنون روزی ۷۰ تا ۱۰۰ کیلو ماهی می گیرند و هر کیلو ماهی را ۲۰۰۰ تومان می فروشند. وی همچنین گفته که هر صیادی که از ابتدای امسال تا حالا تورماهی گیری داشته، دو میلیون تومانی سود کرده است.

درست در ادامه شاخه منحرف شده از نهراب به سمت روستای «لورگ باغ» و در نهایت تالاب، «کوهکن» یکی از اهالی منطقه در گفتگو با خبرنگار ما از اضافه شدن فاضلاب به رودخانه شهر هم خبر داده و از مسئولین خواسته تا این موضوع را بررسی کنند.

همچنین، مدیرکل محیطی زیست سیستان و بلوچستان همچنین وعده کرده که شخصاً فردا به منطقه سیستان سفر می کند و موضوع را برسی خواهد کرد. احمد علی کیخا معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست نیز که به عمق فاجعه پی برده در تماسی تلفنی با مسئولین محلی از ابعاد این ماجرا باخبر شده است.

تالاب هامون که همواره مشکلات زیادی پیش رو داشته و دارد، اینک با مشکل تازه ای روبه رو شده است. مشکلی که جریان آب هیرمند، فاضلاب را هر چند به گفته «افسری» اندک به تالاب هدایت می کند.

با گرم شدن هوا تا ۵۰ درجه سانتیگراد و افزایش میزان تبخیر آب، به گفته کارشناسان تالاب خیلی زنده بماند تا ۱۰،۱۵روز دیگر خشک می شود، البته تا کنون بخش زیادی از آن خشک شده و تنها بخش های کوچکی که مدیریت می شوند، جان دارد.

گزارش و عکس از: محمد فرتوت عنایت

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز