خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان حج و زیارت خبر داد؛

افزایش ۵۰ درصدی سهمیه عمره / شروع ثبت نام از ۱۵ محرم

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۰۹۵

حدود ۵ درصد اقامتگاه‌های فعلی زائران ایرانی در مکه مکرمه از گردونه اجاره برای اقامت زائران کشورمان حذف می‌شوند / رئیس سازمان حج و زیارت از موافقت وزارت حج عربستان برای افزایش ۵۰ درصدی سهمیه جمهوری اسلامی ایران در عمره ۹۳-۹۲ خبر داد.

ایلنا: رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه در عمره سال ۹۳-۹۲ سهمیه حجاج ایرانی ۵۰ درصد افزایش می‌یابد گفت: ثبت نام‌ها از ۱۵ محرم آغاز خواهد شد.

به گزارش ایلنا، همزمان با آغاز بازگشت حجاج به ایران اسلامی، حجت‌الاسلام والمسلمین سید - علی قاضی‌عسکر نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی و سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت با حضور در جمع خبرنگاران، گزارشگران و تصویربرداران اعزامی به سرزمین وحی، به طرح دیدگاه‌هایشان درباره عملیات حج امسال پرداختند.

سرپرست حجاج ایرانی، رضایت نسبی بین زائران کشورمان را برآمده از ویژگی‌های فرهنگی و دینی زائران ایرانی به لحاظ پرهیز از نگاه مادی و رفاهی به سفرهای معنوی و همچنین ناظر بر وظیفه‌شناسی کارگزاران فرهنگی و اجرایی دانست.

سرپرست حجاج ایرانی از برگزاری مراسم باشکوه دو دعای کمیل در مدینه منوره و مراسم برائت از مشرکین و دعای عرفه در نهم ذی‌حجه، جلسات انس و معرفت در کاروان‌ها با حضور و مشارکت گسترده زائران، برگزاری برنامه‌های قرآنی با حضور قاریان ممتاز کشوری و بین‌المللی، برگزاری همایش‌های ویژه اهل سنت در مدینه و مکه با استقبال گسترده زائران اهل سنت، برگزاری همایش زائران ایرانی مقیم خارج کشور، تجلیل از خانواده معظم شهدا، ویژه برنامه‌های کاروان جانبازان و برگزاری همایش‌های «مقام و منزلت زن» و «اهل بیت علیهم‌السلام» در مدینه و همایش قدس در مکه که با حضور چشمگیر زائران کشورهای دیگر برگزار شد، به عنوان مهم‌ترین برنامه‌هایی نام برد که در حج امسال با برنامه‌ریزی واحدهای مختلف بعثه با موفقیت برگزار شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر به دیدار با رؤسای بعثه‌های حج کشور‌ها و وزرای امور دینی و اوقاف برخی کشور‌ها در موسم حج اشاره کرد و این دیدار‌ها را مایه توسعه همکاری‌های کشورهای اسلامی در حوزه آموزش و آماده‌سازی حجاج و زمینه‌ساز رفع مشکلات فرهنگی در حج دانست و گفت: پس از تبادل تجربیات و برگزاری جلسات کار‌شناسی با بعثه‌های سایر کشور‌ها، زمینه برای انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین بعثه دو کشور ایجاد می‌شود که این همکاری‌های مشترک به ارتقای حج‌گزاری مسلمانان و رفع مشکلات کمک می‌کند.

وی یکی از اهداف همایش‌هایی که به ابتکار بعثه و با حضور گسترده زائران و شخصیت‌های غیرایرانی در موسم حج در مدینه منوره و مکه مکرمه برگزار می‌شود را توجه به «اتحاد اسلامی» دانست و گفت: هرگز به دنبال طرح مباحثطائفی و اختلافی در حج نیستیم. در حج به دنبال اتحاد اسلامی و حج‌گزاری آرام و مطلوب هستیم و تلاش می‌کنیم از ظرفیت‌های دولت یازدهم در حوزه دیپلماسی جهت بهبود روابط با عربستان سعودی بهره بگیریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین قاضی‌عسکر خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در پیام خود که در مراسم برائت از مشرکین در صحرای عرفات قرائت شد، با صراحت و قاطعیت کامل، اهانت به مقدسات هر کدام از مذاهب اسلامی را حرام شرعی دانستند. مراجع عظام تقلید نیز همین نظر را ارائه داده‌اند.

وی با اشاره به اهمیت استفاده از دیپلماسی حج برای کمک به دیپلماسی عمومی کشورهای اسلامی گفت: باید از تمام ظرفیت دیپلماسی خود برای توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با دیگر کشور‌ها استفاده کنیم و در این راستا تلاش می‌کنیم تجربیات فرهنگی و اجرایی خود در حوزه عملیات حج را به دیگر کشور‌ها منتقل نماییم.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی، با اشاره به روایات اسلامی، از حج به عنوان پرچم اسلام نام برد و با یادآوری اینکه «حج» فرصتی برای گرد هم آمدن رؤسای کشورهای اسلامی یا فرهیختگان و اندیشمندان مسلمان برای حل مشکلات جهان اسلام است، گفت: هر چه حج باشکوه‌تر برگزار شود سبب سربلندی بیشتر اسلام است لذا می‌توان از ظرفیت حج برای تحول در جهان اسلام استفاده کرده و حج را به پناهگاهی برای ملت‌های مسلمان تبدیل کنیم.

بر طبق این گزارش، سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت نیز در این نشست خبری از تشکیل ۶ کارگروه در حین عملیات حج برای آسیب‌شناسی خدمت‌رسانی به زائران خبر داد و گفت: در طول موسم حج امسال تا کنون یک‌هزار و ۵۰ ساعت جلسات کار‌شناسی در قالب این ۶ کارگروه تشکیل شده که به آسیب‌شناسی می‌دانی عملیات حج پرداخته‌اند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از خروج تعدادی از اقامتگاه‌های زائران ایرانی از گردونه اجاره برای ایام عمره و موسم حج آتی خبر داد و گفت: حدود ۵ درصد اقامتگاه‌های فعلی زائران ایرانی در مکه مکرمه از گردونه اجاره برای اقامت زائران کشورمان حذف می‌شوند.

اوحدی با تأکید بر استخراج نقاط قوت و ضعف عملیات خدمت‌رسانی به زائران ایرانی، از تهیه نامه‌ای به زبان عربی خطاب به وزیر حج عربستان خبر داد که طی آن نقاط ضعف در حوزه خدمت‌رسانی کشور میزبان به حجاج ایرانی ذکر می‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت از موافقت وزارت حج عربستان برای افزایش ۵۰ درصدی سهمیه جمهوری اسلامی ایران در عمره ۹۳-۹۲ خبر داد و با بیان اینکه برنامه زمان‌بندی عمره پیش‌ رو تدوین و تقدیم نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی شده است، گفت: در عمره ۹۳ – ۹۲ در قالب برنامه ۱۰ روزه، زمینه تشرف بیش از ۷۵۰ هزار زائر ایرانی فراهم می‌شود.

وی با اعلام اینکه ثبت‌نام عمره از ۱۵ محرم شروع و در دو مرحله انجام می‌شود، ابراز امیدواری کرد: در ایام ماه صفر شاهد حضور عمره‌گزاران ایرانی در سرزمین وحی باشیم.

اوحدی همچنین از بسته شدن برنامه زمان‌بندی حج ۹۳ خبر داد و اظهار داشت: زمان ثبت‌نام حج تمتع ۹۳ از هفدهم ربیع‌الاول شروع و تا پایان دهه فجر کامل شده و کاروان‌های حج تمتع سال آتی نیز تا پایان اسفند ماه ۹۲ بسته می‌شود.

رئیس سازمان حج و زیارت بر ارتقای زیرساخت‌ها برای تبدیل جمهوری اسلامی ایران به مرکز ثقل ترانزیت زائران کشورهای مختلف تاکید کرد و در همین زمینه، از ساخت ترمینال زیارتی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) با نظارت سازمان حج و زیارت خبر داد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز