خبرگزاری کار ایران

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی:

تالاب میقان باید هرچه سریع‌تر به کنوانسیون رامسر بپیوندد

کد خبر : ۱۱۳۳۹۶

بر اساس اطلاعات کار‌شناسی به دلیل دخالت‌های بی‌رویه انسانی در ۲۷ سال اخیر در تالاب میقان حرارت تالاب یک درجه افزایش یافته و سطح سفره‌های اب زیرزمینی این عرصه طبیعی ۱۳ متر افت داشته است.

ایلنا: مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی تالاب کویری میقان اراک را سرمایه ارزشمند زیست محیطی و یکی از ۱۰ تالاب مهم کشور توصیف کرد و گفت: این تالاب زیست بومی حساس در سالهای اخیر با جراحات عمیق زیست محیطی روبرو شده است و باید هرچه سریع‌تر روند تصویب آن در کنوانسیون رامسر پیگیری و انجام شود.

به گزارش ایلنا، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در جلسه کارگروه تالاب می‌قان اراک گفت: این تالاب یکی از ۳۴ تالاب کشور است که هرساله پذیرای جمعیت قابل ملاحظه‌ای از پرندگان مهاجر بوده و تصمیم سازی سریع برای افزایش سهم حق آبه این تالاب از پساب فاضلاب شهر اراک، محدودکردن فعالیت‌های برداشت معدنی، ارتقای سطح حفاظتی آن از منطقه شکار ممنوع به منطقه حفاظت شده و راه اندازی سیستم پایش آنلاین گرد و غبار و استقرار دکل تخصصی هوا‌شناسی در این منطقه امری ضروری است.

وی توضیح داد: در سالهای اخیر با کمک منابع طبیعی و کشت گونه قره داغ و اتریپلکس از بحران شن‌های روان در این عرصه جلوگیری شده اما این اقدامات باید بسرعت در سراسر نواحی تالاب گسترش یابد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی خاطرنشان کرد: بر اساس اطلاعات کار‌شناسی به دلیل دخالت‌های بی‌رویه انسانی در ۲۷ سال اخیر در تالاب میقان حرارت تالاب یک درجه افزایش یافته و سطح سفره‌های اب زیرزمینی این عرصه طبیعی ۱۳ متر افت داشته است که این موضوع خطر شور شدن آب‌های زیرزمینی و آسیب‌های ثانویه محیطی را دوچندان می‌کند.

انصاری اظهار کرد: تعداد چاههای عمیق و نیمه عمیق، چشمه‌ها و قنوات در محدوده تالاب چند دهه اخیر بی‌ضابطه افزایش یافته که مدیریت جامع بر آن ضروری است.

وی بروز خشکسالی‌های پیاپی را یکی دیگر از تهدیدات جدی برای تالاب میقان اراک عنوان کرد و خواستار مطالعات جامع و اسیب‌شناسی برای پیشگیری از عوامل مخرب آن شد.

انصاری خاطرنشان کرد: پساب فاضلاب اراک درحال حاضر هزار لیتر در ثانیه است که سالانه ۳۱ میلیون متر مکعب می‌شود و با توجه به شرایط حاد تالاب نیاز است که حق آبه محاسبه شده ۲۵ میلیون و ۳۶۰ هزار متر مکعبی ان از این پساب تامین شود.
وی تاکید ویژه بر مدیریت پسماند روان ابهای سطحی که وارد تالاب می‌شود و انتقال خطوط نفت موجود در منطقه را امری ضروری دانست.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی توضیح داد: تالاب میقان اراک امسال به عنوان یکی از تالابهای مهم کشور باید مدیریت زیست بومی باید داشته باشد و به همین منظور مطالعات و انتظارات و وظایف دستگاهی ان احصا شده و انتظار است با حمایت ملی و اختصاص اعتبارات مناسب، زمینه حفظ و ارتقای شرایط تالاب می‌قان مهیا شود.

انصاری اظهار کرد: سند تالاب می‌قان اراک به نام اداره کل راه و شهرسازی است که می‌طلبد برای مدیریت مناسب، این مالکیت به اداره کل محیط زیست منتقل شود.

وی توضیح داد: تالاب میقان زیست بومی حساس است و باید هرچه سریع‌تر روند تصویب آن در کنوانسیون رامسر پیگیری و انجام شود.

اسماعیل کهرم مشاور سازمان حفاظت محیط زیست نیز در نشست بررسی مشکلات تالاب میقان اراک اظهار داشت: زمانی دریاچه ارومیه، تالاب بختگان، تالاب پریشان و دشت ارژن با وسعتی بالا در کشور وجود داشتند اما امروز اثری از این تالاب‌ها و پرنده‌های آن‌ها نیست.

وی تصریح کرد: شاید در آن زمان کسی تصور نمی‌کرد این تالاب‌ها و دریاچه‌ها با آن وسعت از بین بروند اما امروز می‌بینیم همه آن‌ها از بین رفته‌اند.

وی با اشاره به تالاب میقان اراک بیان کرد: در این تالاب درناهایی با ۱۷ میلیون و فلامینگوهایی با ۱۸ میلیون سال قدمت پرواز می‌کنند که اگر به درستی از تالاب حفاظت نکنیم این زیست بوم از بین خواهد رفت.

مدیرکل هوا‌شناسی استان مرکزی نیز خواستار ایجاد ایستگاه سیار هوا‌شناسی در تالاب شد و گفت: براساس قانون اداره کل هوا‌شناسی باید اطلاعات هوا‌شناسی را در اختیار محیط زیست قرار دهد که برای این مهم باید تمامی زیرساخت‌ها فراهم باشد.

سیدناصر هاشمی افزود: براساس آمارهای موجود میانگین حرارت هوا طی ۱۰ سال از ۱۳ درجه به ۱۴.۸ درجه افزایش یافته و نوع بارش‌ها نیز از جامد به مایع تغییر کرده است که باید اذعان کرد پراکندگی بارش و جابه‌جایی فصول مشکلات زیست محیطی فراوانی را به همراه خواهد داشت.

مدیرکل هوا‌شناسی استان مرکزی ادامه داد: با توجه به تغییرات دمایی وجود ایستگاه سیار هوا‌شناسی در تالار از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

نماینده شبکه زیست محیطی مؤسسه سبزاندیشان اراک نیز در این جلسه گفت: امروز تالاب میقان برای پیوستن به کنوانسیون رامسر منتظر مصوبه سازمان صنعت و معدن است در حالی که تالاب از شرایط ملی برخوردار است و نباید در انتظار این مصوبه باشد.

محمدرضا خالقی گفت: پیوستن این تالاب به کنوانسیون رامسر و ارتقای سطح مدیریتی تالاب از مسائل مهمی است که باید به صورت جدی به آن پرداخته شود.

یوسف یوسفی اظهار داشت: تالاب میقان از جاذبه‌های بکر و طبیعی استان مرکزی است اما تاکنون مصوبه کنوانسیون رامسر را دریافت نکرده که باید این مصوبه را هرچه سریع‌تر اخذ کرد.

وی تصریح کرد: مسئله دیگری که وجود دارد این است که سند اراضی این تالاب به نام مسکن و شهرسازی است که این موضوع از نظر حقوقی جای بحثدارد و باید در این زمینه تکلیف نهایی را روشن کرد.

مدیرکل منابع طبیعی استان مرکزی هم گفت: کویر میقان یک زیست‌بوم بسیار حساس است و سازمان محیط زیست باید قوانین محکمی برای آن تدوین کند.

یوسفی در ادامه از طرح درخواست‌هایی مبنی بر اختصاص اراضی اطراف کویر به اجرای طرح‌های عمرانی خبر داد و گفت: به دلیل اینکه قانون مشخصی برای حفاظت از تالاب وجود ندارد، مخالفت با این درخواست‌ها کار بسیار سختی است که وجود طرح مدیریت جامع برای تالاب می‌تواند بخشی از این چالش‌ها را کاهش دهد.

وی همچنین با اشاره به پرداخت عوارض آلایندگی گفت: متأسفانه این عوارض به جای اینکه در بخش تولید، تأمین آب و پوشش گیاهی هزینه شود صرف امور شهرسازی می‌شود.

در نشست کارگروه ملی بررسی وضعیت تالاب میقان مقرر شد که موضوعات اساسی تالاب میقان با برنامه‌های زیرگروه تدوین شده در سند مدیریت زیست بوم این تالاب توسط دستگاه‌های اجرایی کلید بخورد و در فرصت زمان بندی مشخص با حضور مجدد مسوولان کشوری محیط زیست روند پیشرفت‌ها ارزیابی شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز