خبرگزاری کار ایران

شعاعی در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

احتمال وقوع مجدد بحران گرد‌ و غبار در اهواز / عدم تامین اعتبار مانع حل مشکلات است

asdasd
کد خبر : ۲۴۷۷۶۶

دیروز میزان گرد و غبار در هوای اهواز به ۱۰۰ تا ۱۵۰ میکروگرم بر متر مکعب رسید / در شرایط بحران این عدد، ۱۰ هزار میکروگرم گرد و غبار در هر متر مکعب را نشان می‌داد که ۶۰ الی ۷۰ برابر حد مجاز است.

مدیر پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه وضعیت هوای اهواز در شرایط عادی قرار دارد، گفت: ادامه عملیات تثبیت منابع گرد و غبار به دلیل عدم تامین اعتبار تاکنون با مشکل مواجه بوده که در این چند روز قول مساعدت به ما داده شده است.

ضیاالدین شعاعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه ایجاد وضعیت بحرانی در اهواز به دلیل وجود گرد و غبار در هوای این شهر بیشتر ناشی از منابع داخلی کشور بوده است، گفت: از ظهر جمعه ۱۰ بهمن ماه این بحران رفع شده و اهواز در شرایط عادی قرار دارد اما احتمال وقوع مجدد این بحران وجود دارد.

وی ادامه داد: علت بروز پدیده گرد و غبار در این شهر در واقع خشکسالی، عدم بارش و خشکی زمین است و این خشکسالی هر چه استمرار پیدا کند، احتمال گسترش پدیده گرد غبار نیز بیشتر می‌شود.

مدیر پدیده گرد و غبار سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در ۱۴ سال آینده با افزایش بحران گرد و غبار در کشور روبه رو خواهیم بود، اظهار کرد: علت ثانویه این پدیده نیز به تغییر جهت باد مربوط می‌شود.

وی ادامه داد: بخشی از این گرد و غبار منشا خارجی دارد؛ در شرایطی که هوا سرد است به دلایل خاصی جریان معمول وزش باد این منطقه که از شمال غرب به سمت جنوب شرق است، معکوس می‌شود که روز سه شنبه این مساله موجب شد، غبارهایی از سمت عربستان و از جنوب شرقی تالاب‌های اهواز روی این شهر را فرا بگیرد.

شعاعی افزود: دیروز میزان گرد و غبار در هوای شهر اهواز به ۱۰۰ تا ۱۵۰ میکروگرم بر متر مکعب رسید که برای اهواز شرایط مطلوبی است، اما در شرایط بحران این عدد، حدود ۱۰ هزار میکروگرم گرد و غبار در هر متر مکعب را نشان می‌داد که ۶۰ الی ۷۰ برابر حد مجاز است.

وی ضمن تاکید بر ضرورت بارش در این منطقه در مورد راهکار‌های حل این مساله گفت: باید در جهت تثبیت منابع تولید گرد و غبار یعنی اقداماتی همچون مالچ پاشی و جنگل کاری در منطقه تلاش کنیم که البته نیاز به تثبیت سطح وسیعی یعنی حدود۲۰۰ هزار هکتار زمین است.

وی تصریح کرد: ما کار خود را برای تثبیت منابع شروع کردیم، اما در ابتدای کار با مشکل تامین اعتبار روبرو شدیم که البته در این چند روزه قول تامین این اعتبار برای حل مشکل را به ما داده‌اند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز