خبرگزاری کار ایران

گزارش کامل ایلنا از جلسه استیضاح وزیر جهادکشاورزی

asdasd
کد خبر : ۶۰۴۱۳۹

صبح امروز بررسی طرح استیضاح وزیر جهادکشاورزی در دستور کار نمایندگان مجلس قرار گرفت و در رای گیری صورت گرفته، حجتی توانست بار دیگر بر صندلی وزارت تکیه زند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی به بررسی طرح استیضاح محمود حجتی اختصاص داشت که در آن موافقان استیضاح به نقد عملکرد وزیر جهاد کشاورزی پرداختند.  

۱۱:۵۹؛ حجتی وزیر جهاد کشاورزی باقی ماند

وزیر جهاد کشاورزی توانست با جلب اعتماد نظر نمایندگان مجلس در سمت خود باقی بماند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست علی لاریجانی به بررسی استیضاح محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی اختصاص داشت.

پس از آنکه موافقان و مخالفان استیضاح و محمود حجتی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند، از نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر رای‌گیری شد.

بر اساس رای گیری صورت گرفته، حجتی توانست بار دیگر رای اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند.

مسعود پزشکیان که برای ساعاتی ریاست جلسه را برعهده داشت، درباره نتیجه آرای استیضاح وزیر کار گفت: ۲۲۹ نفر در جلسه امروز حضور داشتند که ۱۱۷ نفر از نمایندگان با استیضاح حجتی مخالفت کرند و ۱۰۵ نفر موافقت خود را اعلام و هفت نفر نیز رای ممتنع دادند. 

 ۱۱:۵۸؛ کشاورزان اصفهان نیازمند صدقه شده‌اند/ وزیر اگر بُرِش ندارد، استعفا دهد

محسن کوهکن در جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی که به بررسی طرح استیضاح وزیر جهادکشاورزی اختصاص داشت در موافقت با استیضاح محمود حجتی، به وظایف و مسئولیت‌های وزیر اشاره کرد و گفت: هر وزیر چهار مسئولیت در کشور دارد که این مسئولیت‌ها، مسئولیت در جمع هیات دولت مسئولیت ستادی ، مسئولیت تعیین مدیران و مسئولیت در قبال جمعی از مردم که به وزارتخانه مرتبط هستند، است.

نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فردی که وزیر می‌شود باید در زمان توضیح کارهایش به این مورد اشاره کند که جایگاه وزارتخانه و مسئولیت‌هایش از کجا به کجا رسانده است. نباید در مقابل بارش، میزان تولید تغییر کند. گزارش‌های آماری باید به پای تولید تولیدکننده باشد نه میزان بارش و این موضوع به پای مدیریت شما گذاشته می‌شود. مفهوم مخالف این گزارش این است که اگر آقای وزیر نبود این کارها انجام نمی‌شد؟

وی افزود: آقای حجتی به کوتاهی‌هایشان هم اشاره داشتند اما اگر وزیری اذعان به کوتاهی کند ما اجازه گذشت نداریم. اگر در هیات دولت تمام توان خود را به کار بردند اما موفق به انجام کار نشدند باید استعفا دهند. آقای وزیر اگر برش ندارید استعفا دهید.

کوهکن خطاب به نمایندگان متذکر شد: ما آنقدر در کارهای کم ارزش دخالت کرده‌ایم که مشتبه شده مسئولیت پولی و مالی هم با ماست اما این طور نیست و این موضوع زیر نظر رئیس جمهور است. وزیر باید بگوید در شرایط حاد امروز چه کرده است.

نماینده مردم لنجان ادامه داد: مسئولیت ستادی شما چه میزان انجام شده ما در این کشور نمی‌توانیم ریشه رانت‌خواری را بخشکانیم. فردی که از وزارتخانه شما خارج شده، شرکت واردات سموم راه‌اندازی می‌کند. شرکت بلندپایه برای کیست؟ چرا معاون زراعت شما مسئول افزایش تولید نیست؟ چرا معاون شما در اتاق بازرگانی عضو است و چرا این مشکلات را رفع نمی‌کنید؟

وی بار دیگر به نمایندگان مجلس متذکر شد: اینکه برخی نمایندگان اذعان داشتند وزیر پس از عید در خصوص مشکلات حوزه انتخابیه‌شان با آنها جلسه خواهد گذاشت درست نیست. تراز مجلس را به تراز حوزه انتخابیه پایین نیاورید.

کوهکن عنوان کرد: در رابطه با مسئولیت خود در مقابل مردم چه کرده‌اید؟ در صحن وزارت کشور به‌ حق‌آبه‌های مردم تجاوز شد و هیچ اقدامی انجام ندادید. اگر برش ندارید استعفا دهید؟ از وضع کشاورزان اصفهان که نیازمند صدقه شدند آگاهید حق‌آبه آنها را به چه کسانی فروخته‌اید؟

وی با اشاره به صحبت‌های مقام معظم رهبری ادامه داد: مقام معظم رهبری فرمودند آنچه مملکت را به گل می‌نشاند رودربایستی و رفیق بازی است چرا امروز مجلس طوری اداره می‌شود که استنباط شود مدیریت مجلس کاری به جز اجرای آیین‌نامه ندارد. آنچه به اعتماد مردم لطمه می‌زند این کارها است.

نماینده مردم لنجان گفت:‌ من با آقای حجتی بحث شخصی ندارم و دوست‌شان دارم اما دلیل امضای من این است که یک سال و نیم پیش در رابطه با دو موضوع از شما برنامه خواستم اما همچنان برنامه‌ای ارائه ندادید.

۱۱:۵۰ ؛نمایندگان اسیر پوپولیسم نشوند/ اقتدار مجلس به حذف کردن نیست

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در جلسه استیضاح وزیر کشاوری در مخالفت با استیضاح گفت: تولید محصولات کشاورزی در سال ۹۲ ،۹۷ میلیون تن بوده است اما در حال حاضر ۹۷ میلیون تن است و رشد بسیاری داشته است. رشد محصولات نسبت به دوره قبل ۲۶ درصد بوده است. کل تولیدات ۲۴ میلیون تن بوده است. واردات کشاورزی از ۱۸ میلیون تن کاهش پیدا کرده است.

وی افزود: ذخایر راهبردی به حدود هفت ماه افزایش پیدا کرده که تماما متکی به داخل بوده است. خرید گندم هم افزایش پیدا کرده و از ‎٪۵ به ۸‎٪ رشد رسیده است. افزایش تولیدات نتایج کار و تلاش حجتی است. بخش اعظمی از نیاز مصرف شکر در کشور تحقق و واردات شکر  کاهش پیدا کرده است.

جعفرزاده ادامه داد: تولید دانه‌های روغنی به ۴۰۰ هزار تن افزایش پیدا کرده است. تولید میگو هم بسیار افزایش داشته است. حدود چهارهزار هکتار به گلخانه‌ها اضافه شده است. وزارت کشاورزی، با تسهیلات زیادی به کشاورزان تراکتور داده است. در بخش کاهش ضایعات هم پیشرفت بسزایی داشتیم.

این نماینده مجلس با اشاره به بهبود اصلاح ساختار در دوره وزارت حجتی گفت: در اصلاح ساختار مصرف بیش از ۷۰۰ هزار سیستم آبیاری تجهیز شده است. تعداد ۳۰ صندوق حمایت از کشاورزی اضافه شده است. دو محصولی که در شمال است. چای و برنج است که اقدامات خوبی شده است. راه‌اندازی صندوق کشت چای هم از اقدامات وزارت حجتی است. طلب چای‌کاران به طور کامل پرداخت شده است. تسهیلات کاشت برنج هم افزایش داشته است. نوسازی کارخانجات شالی‌کوبی به ۵۰۰ واحد رسیده است.

این نماینده مجلس اظهار داشت: ۲۵۵ نفر از فرماندهان جنگ برای حمایت از حجتی نامه امضا کردند. همه می‌دانیم حجتی ۱۷ شهید تقدیم به جمهوری اسلامی کرده است. در زمانی که حجتی از وزارت رفت با ضرر روبه‌رو شدیم و سالیانه ۶،۷ میلیون گندم تولید کردیم.

وی با اشاره به پست صفحه مجازی یکی از نمایندگان گفت: متاسفانه یکی از همکاران در اینستا و استوری جمله‌ای نوشته بود که نشان می‌دهد مرز بی‌انصافی به مجلس تا کجا رفته است؛ عین عبارت را بیان می‌کنم «دولت شام داد تا وزیرانش بمانند» چه کسی از نمایندگان شام خورده است؟ چرا مجلس را تخریب می‌کنید؟

نماینده مردم رشت در مجلس افزود: من با استیضاح کاملا مخالف بودم، چون زمان نامناسبی بود. شب عید است مردم مشکل دارند. کارهای خوبی در زمان مسئولیت آقای حجتی انجام شده است. من تاکید دارم باید از استیضاح  به نحو احسن استفاده کنیم. مجلس ما مجلس نخبگان است. باید برای رسیدگی به مشکلات از استیضاح استفاده کنیم.

وی با تاکید بر وجود مشکلات عدیده فعلی گفت: باید این پیام را بدهیم که مردم، ما مشکلات شما را دیدیم. ده‌ها جلسه برای رسیدگی به مشکلات مردم تشکیل شده است. اصل ۵۷ قانون تفکیک قوا است، نه تقابل قوا. تمام قوا باید در کنار یکدیگر قرار بگیرند. استیضاح مثل دادگاه است و باید عادلانه قضاوت کنیم، دادگاه می‌تواند حکم دهد، تذکر دهد و یا حذف کند. بنابراین این انتظار که باید حتما وزیری که استیضاح می‌شود حذف شود، غلط است.

جعفرزاده در ادامه گفت: این بحث‌ها برای این است که ما قدردان افراد برای تلاش در جهت حل مشکلات باشیم. بهار ۹۷ بهار خشونت است چرا که تنش آبی شدیدی دارد. ما با تهدید امنیت غذایی در بحث بین‌الملل رو به رو هستیم همکاران به من گفتند تو ساکتی، پاسخ دادم  چون من می‌خواهم کمک کنم.

ایمن آبادی گفت: رییس دولت باید ارتباطش را با مجلس بیشتر کند. بنده صبح به آقای جهانگیری گفتم ما تشنه قدرت نیستیم و باید بین مجلس و دولت فضای تعاملی ایجاد شود. جوانان گرفتار و بیکار هستند در شب چهارشنبه سوری چندین هزار مجروح و چهار کشته داشتیم. من از نمایندگان خواهش می‌کنم به حجتی رای بدهید.

وی افزود: لطفا اسیر پوپولیسم نشوید و بدانید اقتدار مجلس به حذف نیست. آقای حجتی وزیری خوب است و برای کشور کار کرده است. با سرمایه ‌های نطام خوب برخورد کنیم، حجتی و وزرا و تمام نمایندگان سرمایه‌های نظام هستند. از حجتی پرسیدیم به ما گفتند راغب این مسئولیت نیستید. من بارها به رییس‌جمهور گفتم من دنبال پست و مقام نیستم ولی اگر دستور دهید تا پای شهادت انجام وظیفه می‌کنم. تمام افراد مجلس سرمایه هستند. بله قطعا مشکلاتی هست. برنج باید به خودکفایی برسد. اما خودمان در داخل یکدیگر را تحریم نکنیم.

 جعفرزاده ایمن آبادی در پایان گفت: لطفا شیطنت رسانه‌ای نکنیم و به جای آن کمک کنیم. آقای لاریجانی با ارشادات شما و رهبری عیدی که آقای مطهری هم گفت این است که مردم بدانید ما  مشکلات شما را می‌دانیم. ما نقشه سال ۹۷ را تعیین می‌کنیم. ما از استیضاح‌کننده‌ها تشکر می‌کنیم. دولت باید با اقتدار ادامه دهد.

۱۱:۴۰؛ پای مسئولیتم هم ایستاده‌ام/ هیچ ماده تراریخته‌ای در داخل تولید نکردیم

محمود حجتی پیش از ظهر امروز در جلسه مجلس شورای اسلامی در بخش دوم دفاع از خود با اشاره به مسئله ابریشم گفت: تولید ابریشم در سال ۸۲، ۴۴۰ تن بوده است و در سال ۸۴، ۴۰۰ تن بوده است. تولید ابریشم ما در سال ۹۲، ۱۱۴ تن بوده است. امروز تولید ابریشم ۱۳۶ تن بوده و آرام آرام در حال افزایش تولید آن هستیم. ما در حال توسعه تولید ابریشم هستیم.

 حدود پنج ماه در سال واردات برنج ممنوع است

وی با بیان اینکه در فصل برداشت برنج وارد نکردیم، اظهار داشت: صورت جلسه ما در سال ۹۳ در ارتباط با خرید برنج توافقاتی با آقای نوبخت داشتیم و ابلاغ شد که برای برنج هاشمی و برنج طارم، عددهای ۵۷۰۰ و ۵۸۰۰ تومان است. من دیگر نمی‌دانم چگونه حمایت کنم. حدود پنج ماه هم در سال واردات برنج ممنوع است.

برنج خارجی بیش از حد خود افزایش قیمت داشته است

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه برنج خارجی بیش از حد خود افزایش قیمت داشته است، تصریح کرد: ما پیرو پیامبر اکرم (ص) هستیم. زمین‌ها به مدیران و کارمندان در سال ۶۹ واگذار شده است. زمینی که سال ۶۹ واگذار شده ولی می‌گویند کار توست. افراد حرفی را می‌زنند و اطلاعی هم ندارند. من نمی‌دانم این حرف‌ها را چطور می‌زنید.

واردات تراریخته ممنوع شود، در روغن و ذرت دچارمشکل می‌شویم

حجتی با اشاره به مسئله تراریخته خاطرنشان کرد: شما عزیزان واردات تراریخته را ممنوع نکردید و اگر از من و وزیر بهداشت سوال کنید مخالف ممنوع کردن هستیم زیرا اگر ممنوع کنید، هم در بخش ذرت و هم در بخش روغن دچار مشکل می‌شویم ولی شما در قانون وظایفی را بر دوش دولت و وزارتخانه‌های مختلف گذاشته‌اید. هیچ ماده تراریخته‌ای در داخل تولید نکردیم. شما واردات آن را ممنوع نکردید ولی اگر ممنوع کنید در ذرت و روغن مشکل پیدا می‌کنیم.

امروز هفت میلیون تن در سیلوها وجود دارد

وی درباره مسئله گندم ابراز داشت: یک نفر خطا کرده است و دوستان ما در سیلوها از دریافت آن امتناع کردند. با این کار باید زحمت کشاورزان را زیر سوال ببریم. سال گذشته بیش از حد نیازمان تولید داشتیم و امسال هم ۳۰۰ هزار تن گندم صادرات داشتیم. امروز هم هفت میلیون تن در سیلوها وجود دارد.

یکی شاهد بیاورد که من برای فلان پست پیگیری کردم 

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مسئله هم‌حزبی‌ها بیان کرد: می‌گویند هم‌حزبی‌هایتان را آوردید. تشکیلات ما مشخص است و افراد هم هستند. من هشت سال بیرون از دولت بودم و در یک شرکت ساختمانی کار کردم. من طول دوران خدمت هر کجا بودم و رفتم، با پای خودم نرفتم. هیچ پیگیری برای ابلاغ زدن نکردم. یکی شاهد بیاورد که من برای فلان پست پیگیری کردم از رئیس‌جمهور سابق تا رئیس‌جمهور کنونی. 

پای مسئولیتم هم ایستاده‌ام

حجتی با بیان اینکه برای مسئولیتم کم نگذاشتم و پای مسئولیتم هم ایستاده‌ام، یادآور شد: وقت مسئولیت مربوط به من نیست بلکه فرصتی برای ملت است و باید درخدمت مردم باشیم. شما دوستان دیدید که در استان‌ها و شهرستان‌ها چگونه کار کرده‌ام.

۱۱:۳۶ ؛حجتی مدافع وارد کنندگان است نه تولیدکنندگان/ بخاطر منافع یک عده خاص، سرطان در کشور گسترش پیدا کرد

مهرداد لاهوتی در جلسه علنی صبح امروز مجلس که به بررسی استیضاح وزیر جهادکشاورزی اختصاص در موافقت با استیضاح محمود حجتی به اظهارات برخی از نمایندگان مخالف استیضاح اشاره کرد و گفت:‌ حتی این آقایان در هنگام دفاع خود به این نکته اذعان داشتند کشاورزی ما در حال نابودی است اما در آخر می‌گویند این موضوع چه ربطی به وزیر دارد؟ ایشان پنج سال وزیر بودند و وظیفه داشتند که مشکلات را حل کنند و حق ما است که از ایشان مطالبه داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما با ۶۰ میلیون جمعیت ۱۲۰ میلیون دام داشتیم اما امروز این عدد به ۶۵ میلیون دام رسیده است. تب برفکی که از سال ۹۴ شروع و تا حالا ادامه دارد، باعث نابودی دام‌های ما شده است و ما را به سمت واردات سوق داده است.  آقای حجتی برای حل این موضوع چه کاری کرده است؟ در کجای دنیا در عرض پنج ماه ۳۰ میلیون قطعه مرغ سوزانده می‌شود و بیش از ۱۰ میلیون دلار خسارت به بار می‌آید؟

این عضو کمیسیون عمران افزود: حجتی می‌توانست جلوی این خیانت را بگیرد تا مردم مجبور نشوند در شب عید تخم مرغ ۶ هزار تومانی را ۱۲ هزار تومان و مرغ ۴ هزار تومانی را ۶ هزار تومان بخرند.

نماینده مردم لنگرود با اشاره به واردات محصولات تراریخته گفت: بر اساس قانون ششم محصولات تراریخته نباید وارد کشور شود اما شما درست از کشورهایی خریداری کردید که این محصولات را تولید می‌کنند. نمایندگان مجلس بهتر است نامه محرمانه وزیر بهداشت و سازمان بازرسی کشور را خطاب به رئیس جمهور بخوانند که در آن در مورد سونامی سرطان هشدار داده شده است. شما آقای وزیر این سونامی را رواج دادید. شما به خاطر منافع یک عده که در دستگاه دولتی هستند منافع ملی را زیر پا گذاشتید.

لاهوتی ادامه داد: ما در این کشور ده‌ها هزار تن نخ ابریشم تولید می‌کردیم اما این عدد به ۱۰۰ تن رسیده است زمانی که ما تولید داشتیم تعرفه واردات آن ۲۰۰ درصد است اما این رقم به ۵ درصد رسیده است. کدام کشور این طور خود را نابود می‌کند؟ شما ابریشم و چای کشور را نابود کردید.

لاهوتی اظهار کرد:‌ امروز دست‌های پینه بسته چایکاران دست شما را می‌برد اما هنوز شما مطالبات آنها را پرداخت نکرده‌اید. جناب حجتی شما در عرض ۴۵ روز سه نامه به وزیر صنعت نوشتید و گفتید واردات این کالا صورت بگیرد ما آمدیم پیش شما و صحبت کردیم که این کالا وارد نشود و شما نیز قبول کردید اما مجددا دستور دادید که واردات دوباره صورت بگیرد. آقای وزیر شما مدافع واردکنندگان هستید نه تولیدکنندگان.

نماینده مردم لنگرود در خصوص از بین رفتن زمین‌های کشاورزی گفت: سه هزار هکتار زمین کشاورزی تبدیل به ویلا و ساختمان شده و کشاورز ما تبدیل به سرایدار شده است. آقای حجتی شما جشن خودکفایی گندم گرفتید اما شبکه خبر گزارش داد که خاک را با گندم مخلوط می‌کنند و به ما می‌فروشند. اصلا به یاد دارید که به شما گفتم اگر عسگری رئیس سازمان و صدا خیانت می‌کند بگویید جلوی آنها را بگیریم اما در نهایت گزارش شبکه خبر درست درآمد.

لاهوتی با بیان برخی آمارهای واردات و صادرات اظهار داشت: در این مدت واردات گوشت ۲۶ درصد، روغن پالم ۲۱ درصد، برنج ۷۶ درصد افزایش داشته است و از طرف دیگر صادرات پسته ۴۸ درصد کاهش داشته است. اینها دردهایی است که وجود دارند. در بحث استانداردها نامه به رئیس جمهور را خواندیم. درصد آلایندگی از ۲۰ درصد به ۴۰ درصد رسیده سرطان در کشور گسترش پیدا کرده و آن هم به خاطر منافع یک عده خاص.

لاهوتی در پایان اظهاراتش با انتقاد از معاونان و مدیران کل وزارت جهاد گفت:‌ آقای حجتی بهتر است جلوی مدیران خود را بگیرید فقط در شهر من ۲۰ هکتار زمین بین همکاران شما توزیع شده است. بر چه اساس مدیر کل کشاورزی استان سیستان و بلوچستان در شهر من زمین گرفته است؟

۱۱:۲۲؛مخالفت فراکسیون امید با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی

بهرام پارسایی با اشاره به برگزاری جلسات فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی ابعاد مختلف استیضاح وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: فراکسیون امید در جلسات مجمع عمومی و شورای مرکزی ابعاد مختلف و محورهای استیضاح وزیر جهاد کشاورزی را مورد بررسی قرار داد.

نماینده اصلاح‌طلب مردم شیراز در مجلس خاطرنشان کرد: پس از انجام بررسی‌های مختلف و شنیدن نظرات موافقان و مخالفان در نهایت نظر فراکسیون مخالفت با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی اعلام شد.

۱۰:۵۸؛ حجتی وزارتخانه نابودشده کشاورزی را احیا کرد/ منطقه‌ای کردن مشکلات به سود کسی نیست

حبیب‌الله نیکزادی‌پناه نماینده مردم بم در جلسه استیضاح وزیر کشاورزی که صبح امروز آغاز شد در مخالفت با استیضاح با بیان این حجتی از  سنگرسازان بی‌سنگر دفاع مقدس بودند و در دوران سازندگی کشور بعد از جنگ در استان‌های متفاوت مشغول خدمت بوده است، گفت: یادم نمی‌رود حجتی زمانی در سیستان و بلوچستان استاندار بود با تدبیر و دانش امنیت را برای مردم به وجود آورد.

وی ادامه داد: برخی از علمای علم مدیریت مدیران را به سه دسته تقسیم می‌کنند؛ یک سری را قمارباز می‌گویند، چون آینده‌نگر، کلان‌نگر و برنامه‌نگر نیستند و همیشه شیرخط می‌اندازند. دسته دیگر کسانی هستند که از علم برخوردار نیستند، اما فقط یک گروه از مدیران هستند که باعث می‌شوند تغییر و تحول به وجود بیاید آقای حجتی از این دسته هستند.

نماینده مردم بم در دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما همیشه به امروز نگاه می‌کنیم و به گذشته کاری نداریم، اظهار داشت: چرا نگاه نمی‌کنید آقای حجتی چه وزارتخانه‌ای را تحویل گرفته است، چرا نگاه نمی‌کنید وزارت کشاورزی چه وضعتی داشت و امروز وضعیت این وزارتخانه چگونه است؟

نیکزادی‌پناه خطاب به نمایندگان گفت: روزگاری ما گندم، شکر، گوشت، قند و سایر اقلام دیگر را وارد می‌کردیم اما دیگر این واردات صورت نمی‌گیرد،‌ متاسفانه آقای حجتی این‌ها را نمی‌گوید،‌ آقای حجتی کاری کارستان کرده است.

وی خاطرنشان کرد: حجتی یک وزارت‌خانه را از نابودی نجات داده است، کشاورزی ما نابود است؟ چرا نابود است؟ پاسخ این چرا را مشخص کنید نه این که به حجتی حمله کنیم؟  امروز می‌بینم دوستان مسائل منطقه‌ای را مطرح می‌کنند. در بم که حوزه انتخابیه من است مشکلات زیاد است اما منطقه‌ای کردن مشکلات به سود کسی نیست.

این نماینده مجلس ادامه داد: چرا مسائل را منطقه‌ای مطرح می‌کنید؟ چه دلیلی دارد؟ آقای حجتی توضیحاتی دادند چرا توجه نمی‌کنید؟ آقای حجتی چرا کارهایی را که انجام داده‌اید به مردم نمی‌گویید؟ اجازه دهید این مرد عمل به کارهای خود عمل کند،‌ چرا این گونه برخورد می‌کنید؟

وی با شاره به این که گفته می‌شود میانگین سنی در وزارت کشاورزی زیاد است، گفت: دائم می‌گویید معاونان حجتی پیر هستند. مگر نیروی انسانی وجود داشت و آقای حجتی استفاده نکرد؟ چرا می‌خواهید بی‌عزتش کنید؟ باید در کنار آقای حجتی قرار بگیریم و به ایشان کمک کنیم.

نیکزادی پناه با بیان این که کشاورزی و هر کار تولیدی ما منابع می‌خواهد اظهار داشت: آیا می‌شود بانک کشاورزی که تخصصی است منابع به عنوان سپرده بگیرد با سود ۲۵ درصد و با سود ۱۸ درصد پرداخت کند؟ آیا آقای وزیر منابع در اختیارش بود که انجام نداد؟ 

حضور آوایی در جلسه استیضاح حجتی 

در ادامه نشست علنی امروز مجلس علیرضا آوایی وزیر دادگستری نیز در جلسه استیضاح وزیر جهاد کشاورزی حضور یافت.

۹:۵۸؛ تولید کشاورزی از ۹۷ به ۱۲۰ میلیون تن رسیده است/ پنج میلیارد دلار در بخش غذا صرفه‌جویی داشتیم

محمود حجتی صبح امروز در جلسه مجلس شورای اسلامی در دفاع از خود در برابر سخنان استیضاح‌کنندگان با تشکر از نمایندگان مجلس به ویژه مخالفان گفت: اگر من در اینجا عرایضی دارم به منزله آن نیست که ضعف یا نارسایی وجود ندارد. من از خداوند متعال می‌خواهم با پیگیری‌هایی که صورت می‌گیرد روز به روز ضعف‌ها از بین رود. 

وی ادامه داد: براساس قوانین بالادستی، سیاست‌های کلی نظام، قانون برنامه توسعه و سیاست‌هایی که در چارچوب اقتصاد مقاومتی اعلام شد، برنامه‌هایمان را در وزارتخانه تنظیم کردیم و براساس آن رویکردهای وزارت جهاد کشاورزی را ابلاغ و برنامه‌ها را اجرا کردیم.

این عضو دولت تدبیر و امید با بیان اینکه اساس برنامه ما این است که از ظرفیت‌های موجود در کشور که بسیار هم است، در بخش کشاورزی استفاده کنیم، اظهار داشت: علیرغم محدودیت‌ها، کم‌آبی‌ها و خشکسالی‌ها ظرفیت‌های بسیاری برای افزایش بهره‌وری وجود دارد که سعی کرده آنها را شناسایی و استفاده کنیم. من خدا را شکر می‌کنم که به امنیت ملی کشور با افزایش امنیت غذایی و افزایش بهره‌وری و خودکفایی کمک کردیم. 

حجتی افزود: در این مدت تلاش شده با استفاده از ظرفیت‌های موجود در کشور و ایجاد یکپارچگی در وزارتخانه و تلاش و همتی که صورت می‌گیرد، در دورانی که ایران وضعیت خشکسالی و کم‌آبی را تجربه می‌کند، دستاوردهایی را داشته باشیم. 

وی با بیان اینکه پتانسیل‌های کشور به گونه‌ای است که می‌خواهیم با ارتباط با مراکز بین‌المللی و استفاده از دانش و تجارب دوستان به اهداف خود برسیم، تصریح کرد: ما واقفیم و معتقدیم کشاورزان ما به توجه به محدودیت‌های اقلیمی و نارسایی‌ها و با توجه به عدم پشتیبانی‌های لازم در گرفتاری‌های زیادی بسرمی‌بریم و مشکلات و ناراحتی‌های زیادی داریم. 

وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه علیرغم آماده نبودن برخی از ساختارها مسئولیت سنگین عملیاتی کردن تمرکز وظایف را از سال ۹۲ پذیرفتیم، خاطرنشان کرد: این کار در حالی صورت گرفت که اجرای آن دو سال متوقف شده بود و اما با اجرا، بخش تولید با بازار گره زده شد و کارهای عمده‌ای در این مسیر انجام شده است.

حجتی با بیان اینکه با رفع موانع تولید و صادرات بر اساس اعلام بانک مرکزی رشد بخش کشاورزی مستمرا مثبت بوده است که چهار تا پنج درصد بوده است، ابراز داشت: تولید کشاورزی از ۹۷ به ۱۲۰ میلیون تن رسید که علیرغم کاهش مصرف بوده است. با افزایش تولید واردات کشور چهار الی پنج میلیون تن کاهش یافته که علیرغم افزایش جمعیت کشور است و دراین مدت پنج میلیارد دلار در بخش غذا صرفه‌جویی داشتیم. 

وی ایجاد زه‌کشی، تجهیز اراضی کشاورزی و ایجاد مرکز آبیاری مدرن را از دیگر اقدامات وزارت جهاد کشاورزی دراین مدت دانست و بیان کرد: این کارها با حمایت‌های رهبری و دولت و نمایندگان بوده است و ان‌شاالله با حمایت مجلس این کار صورت می‌گیرد و موجب افزایش راندمان خواهد شد. ۷۰۰ هزار هکتار زمین به سیستم نوین آبیاری تجهیز خواهند شد و امسال با ۲۸۵ هزار هکتار رکوردار خواهیم بود. 

وزیر جهاد کشاورزی اضافه کرد: علاوه بر این، سه طرح عمده در کشور داریم که یکی ۵۵۰ هزار هکتار خوزستان و ایلام است که به لطف خدا ۳۰۰ هزار هکتاری که در فاز یک تخصیص آب داده شده است تا پایان امسال صورت می‌گیرد و فاز دوم آن سال دیگر اجرا می‌شود.

وی افزود: در ارتباط با استان‌های غرب و شمال غرب کشور ۱۲۰۰ هکتار  زمین آبرسانی شد و در سال آینده هم در متطقه سیستان این امر اتفاق خواهد افتاد. ۳۰ هزار شبکه آبیاری در استان گیلان به بهره‌برداری رسید که می‌تواند نقش مهمی در توسعه کشاورزی داشته باشد، عملیات زه کشی در ۳۰ هزار هکتار را داشتیم که می‌تواند نقش بسزایی در رشد تولید داشته باشد.

حجتی خاطرنشان کرد: حدود ۱۴۰۰ احیای قنات داشتیم که البته باید بگویم منابع کافی در این امر در اختیار نداشتیم، قنات سالم‌ترین شکل برداشت آب‌های زیر زمینی است. توسعه ناوگان ماشین آلات بخش کشاروزی را داشته‌ایم که یک اتفاق خوبی در این بخش افتاد،‌ هر روز کشاورزان به من نامه می‌نوشتند و خواهان امکانات بودند.

وی یادآور شد: در آذر ماه ۹۲ ما یک هماهنگی بین بانک کشاورزی و نهادهای مربوط به کشاورزانی ایجاد شد که خواهان امکانات بودند و تسهیلات مستقیم پرداخت شد که ۸۰ هزار تراکتور و ‌۲۲۰۰ دستگاه کمباین خریداری شد.، سخت کوش‌ترین قشر برنج‌کاران هستند که خوشبختانه در ۲۷ مزرعه با دادن تسهیلات رشد ۴۵ درصدی را داشتیم.

حجتی با بیان اینکه در محصولات راهبردی و اساسی همچون برنج شکر و دانه‌های‌های روغنی اقدامات خوبی انجام شده است، گفت: یکی از اساسی‌ترین محصولات گندم بوده است و اگر امروز گندم وارد نمی‌کنیم که ما آب بیشتری مصرف کردیم، ما توانستیم سطح زیر کشت که یکی از نیازهای اسیاسی کشور است را افزایش دهیم.

حجتی با بیان اینکه درحال حاضر بیش از ۷ میلیون تن ذخیره گندم داریم این درحالی است که در سال ۹۲ فقط برای ۱۵ روز ذخیره گندم داشتیم، گفت: تولید شکر از معظلات کشور است. تولید در سال ۹۲ ، ۱ میلیون و صد هزار تن بود که به امسال به ۱ میلیون و ۹۳۰ هزار تن رسیده است. یعنی ۷۰ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه با اشاره به افزایش تولید شکر گفت: سطح زیر کشت کاهش داشته است افزایش تولید از طریق افزایش عملکرد و کشت‌های پاییزه صورت گرفته است. امسال تولید چغندر به بیش ۸ میلیون تن رسیده است. در سال ۹۲، این میزان ۳ میلیون تن بود. از تمام تولیدکننده‌ها تشکر می‌کنم و عذرمی‌خواهم زیرا از کارخانه‌ها هم طلبکار هستند. باید این ۸ میلیون تن با به بازار ارسال و فروخته شود تا بدهی‌ها پرداخت شود. امروز ۷۰ درصد طلب کشاورزها داده شده است امروز یک میلیون و ۵۴۰ هزار تن شکر در انبار است. این‌ها در تاریخ کشور بی سابقه است.

حجتی با بیان اینکه در رابطه کشت دانه‌های روغنی ما بیشترین وابستگی را داشتیم که امیدواریم سالی سه درصد کاهش داشته باشد، گفت: تولید کلزا سه برابر شده است. امیدواریم تولید به ۳۵۰ هزار تن برسد امسال سال کم آبی داریم.

وی با بیان اینکه در رابطه الگوی کشت بحث آب مجازی مطرح است، گفت: ذرت دانه‌ای خوراک دام طیور ماست به این جمع‌بندی رسیدیم که آب مورد نیاز برای کشت این محصول ارزشمند‌تر است و بهتر است سهم آب را به محصولات دیگر اختصاص دهیم که سوددهی داشته باشند و ذرت را وارد کنیم. محصولاتی مثل ذرت را در کشت فرازمینی و با آب مجازی تامین کنیم این سیاست‌ها آرام آرام با توجیه و اقتصادی کردن سایر محصولات انجام می‌شود. بذر کلزا و ابزار کشت آن را نداشتیم که باید تهیه کنیم و همچنین کشاورز را با نحوه کشت آن آشنا کنیم. در شیر و گوشت سفید مشکل نداریم ما هشتمین تولیدکننده گوشت سفید هستیم و ۱۰ و نیم میلیون تن شیر تولید کردیم.

حجتی افزود: ما در زمینه لبنیات نگاه مزرعه تا سفره را داریم و امیدواریم صادرات لبنیات به ۸۰۰ میلیون دلار برسد. قیمت شیر در سال قبل افت داشت که با حمایت دولت و سازمان برنامه و بودجه و طرح یارانه قرار دادن برای آن توانستیم شیر را جمع کرده و به شیر خشک تبدیل کنیم. باید از دامداران حمایت می‌شد نمی‌گوییم کامل حمایت کرده‌ایم اما در حد توان این هدف را پیش برده‌ایم.

وزیر جهاد کشاورزی در رابطه با صادرات محصولات کشاورزی گفت: در سال ۹۴ و ۹۵ ، ۶۴۰ هزار تن سیب‌زمینی صادر کرده‌ایم در سایر محصولات مانند سیب درختی، پرتقال و کیوی ما صادرات را موازی با ورادات موز انجام می‌دهیم.

وی افزود: دو سال است واردات موز را با تمام مشکلاتی که در گمرک داشت انجام داده‌ایم. صادرات سیب، پرتقال و کیوی را در کتاب تعرفه امسال آورده‌ایم که در ازای واردات موز بتوانیم صادرات با تعرفه ترجیهی پنج درصد داشته باشیم و کسانی که این محصولات صادراتی را ندارند، موز را با تعرفه ۲۰ درصد وارد می‌کنند تا از محصول داخلی حمایت شود اما در زمینه یارانه صادراتی نقدی به خاطر محدودیت تعهداتی که وجود داشت، موفق عمل نکردیم.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص تولید بذر اذعان داشت: کشاورزانی که در کشور بذر تولید می‌کنند از نخبگان و سرمایه‌ کشور محسوب می‌شوند. بذرهای تولیدی مورد تایید مراکز تحقیقاتی قرار می‌گیرد و بخش عمده‌ای از افزایش محصولات کشاورزی با همین بذرها انجام می‌شود. من به خاطر ناتوانی در خرید بذر از این کشاورزان عذرخواهی می‌کنم ما بخشی از این بذرها را یارانه‌دار کردیم تا از کشاورزان حمایت کنیم. بدهکار آنها هستیم و پیگیر این بدهی‌ها خواهیم بود و آقای نوبخت هم قول داده تا در پرداخت مطالبات کشاورزان به ما کمک کنند.

وی افزود: دولتی‌ها شاهد هستند که من بدهی به کشاورزان را بارها به هیئت دولت آوردم که ۸۰ درصد از آن پرداخت شده و ۲۰ درصد باقیمانده تا پایان سال پرداخت می‌شود.

حجتی در رابطه با بانک کشاورزی تصریح کرد: بانک‌های دیگر رغبتی به سرمایه‌گذاری و ارائه تسهیلات به کشاورزان ندارند و کارمندان آنها ارتباط خوبی با کشاورزان برقرار نمی‌کنند اما بانک کشاورزی با حمایت‌هایی که به عمل آمده از سرمایه ۱۸۰۰ میلیارد تومان به ۲۱۰۰ میلیارد تومان رسیده که از شورای پول و اعتبار در این زمینه تشکر می‌کنیم.

وی با اشاره به صحبت‌های یکی از نمایندگان در خصوص تخلفات اداری در وزارت جهاد کشاورزی عنوان کرد: ما طرفدار تخلف، فساد و سوءاستفاده نیستیم سیستم‌های حفاظتی و حراستی در سازمان‌ها پیش‌بینی شده است ما از هیچ خطاکاری نمی‌گذریم لذا اگر مواردی وجود دارد قابل پیگیری است و اطلاعات را به ما ارائه می‌کنند. مشکلاتی که بین کشاورزان و منابع طبیعی به وجود آمده در حال پیگیری است و بیش از ۳۲ هزار پرونده در این زمینه بررسی و حل و فصل شده است.

حجتی در خصوص تغییر کاربری اراضی تشریح کرد: در خصوص تغییر کاربری اراضی بخشی را دولت با یک آیین نامه برطرف کرده که خلاف بسیاری در این زمینه وجود دارد. در این آیین‌نامه آمده شهرک‌هایی که به اراضی کشاورزی آسیب نمی‌رساند در اختیار وزارت مسکن قرار دهند تا شهرک گردشگری و یا ویلاسازی کنند.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بحث مطرح شده در خصوص افراد ناکارآمد در سازمان‌هایی مانند موسسه رازی و دامپزشکی تصریح کرد: در موسسه رازی مسئول جوانی گذاشتیم که متخصص این مسئولیت است. دکترای دانشکده شریف در زمینه شیمی و واکسن‌ساز است. در چهار سال گذشته یک دامپزشک در این مسند بود و در حال حاضر یک شیمی‌دان است. مسئول دامپزشکی بیش از ۱۰ سال از فرد قبلی جوانتر است. دکترای دامپزشکی دارد و سابقه کار اداری و سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی را در کارنامه دارد و به صورت غربالگری انتخاب شده است.

وی در رابطه با ایجاد ارتباط با سازمان‌های جهادی بیان کرد:‌ ما در این دوره با فائو و موسسات تحقیقاتی مانند سیمید و ایکاردو قراردادهای خوبی بسته‌ایم و از این موسسات پشتیبانی‌های خوبی دریافت می‌کنیم. نسبت به ۱۵ سال پیش کاهش تولید داشته‌ایم اما نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش تولید داشتیم.

حجتی افزود: در موضوع واردات ما نیازی به واردات میوه‌های گرمسیری نداریم و به جز چهار میوه که فرهنگ مصرف آن متاسفانه متداول شده مانند موز، انبه، آناناس و نارگیل محصول دیگری را وارد نمی‌کنیم. سال گذشته واردات پرتقال را محدود و مدیریت شده داشتیم که آن هم به خاطر مشکلات سال گذشته و سرما‌زدگی باغات شمال بود.

حجتی ادامه داد: تمام واردات و صادرات محصولات کشاورزی با هماهنگی و مدیریت وزارتخانه است و هیچ محصولی بدون اخذ مجوز از مراجع ذیربط صادر و یا وارد نمی‌شود. مصالح مصرف‌کننده برای ما و دولت از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وزیر جهاد و کشاورزی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به وضعیت سم و کود در کشور گفت:‌ بیشترین کنترل و نظام‌مند شدن مصرف این کالاها در این دوره انجام شده است به طوری که ما در این مدت با واردات ۸۰۰ تا ۹۰۰ تن کود وارداتی برخورد کردیم. ما تمام کودها را اعم از تولید داخل یا واردات دارای شناسنامه کردیم و نظام ثبت برای آنها تدوین کردیم که تمام اطلاعات اعم از وارداتی یا داخلی بودن آن، تاریخ تولید و سایر جزئیات را داراست.

وی ادامه داد: در رابطه با سم هم همین وضعیت ایجاد شده است. مصرف ما کمتر از توصیه‌های فنی و مهندسی است. ولی در برخی مواقع به علت کم‌اطلاعی برخی بهره‌وران و سودجویی برخی از فعالان بازار این تعادل از بین می‌رود.

حجتی با اشاره به استقرار کارشناسان این وزارتخانه در کشور گفت: ما تمام سرزمین را پهنه‌بندی کردیم امروز هیچ نقطه‌ای در کشور وجود ندارد که کارشناس کشاورزی نداشته باشد. ما حتی برای آنها یک سامانه ایجاد کرده‌ایم. امروز در تمام دهستان‌ها مهندسان کشاورزی حضور دارند در صورتی که تا پیش از این، این مراکز فقط آبدارچی داشت اما امروز حداقل شش تا هفت کارشناس در آنجا حضور دارند.

۹:۵۴؛ کشاورزی که زکات می‌داده امروز زکات بگیر شده است

زهرا سعیدی در جلسه علنی صبح امروز مجلس که به استیضاح وزیر جهاد کشاورزی اختصاص داشت، در مخالفت با محمود حجتی گفت: همه مواردی که به آن اشاره می‌کنم، صدای کشاورزان و مردمی است که در دفتر مجازی و در دفتر بنده از من خواسته‌اند زبان گویای آنها باشم.

وی خطاب به نمایندگان مجلس اظهار داشت: هنگام رای دادن خدا را شاهد قرار دهید چراکه کشاورزان به دلیل سوءمدیریت‌ها چشم‌شان به نتیجه این رای‌گیری است. ماه‌هاست صدای کشاورزان را در وزارت کشاورزی، وزارت نیرو و مجلس می‌شنویم و وزارت کشاورزی می‌گوید که این موضوعات به ما ارتباطی ندارد.

نماینده مردم مبارکه با اشاره به قانون توزیع عادلانه آب تصریح کرد: در ماده ۱۸ قانون توزیع آب آمده که صدور مجوز به عهده وزارت کشاورزی است و در ماده ۲۲ بند الف همان قانون تقسیم توزیع آب کشاورزی و گرفتن آب‌بها و حق‌النظاره کشاورزی را برعهده وزارت جهاد کشاورزی قرار داده است.

سعیدی ادامه داد: در ماده ۲۶ همین قانون وزارت نیرو مکلف شده هر آبی را که می‌خواهد تخصیص دهد باید از وزارت جهاد کشاورزی اجازه بگیرد. این قوانین بیان می‌دارد که این وزارتخانه در این توسعه‌ها باید از حق کشاورزها دفاع کند.

وی با بیان اینکه با یکی از نمایندگان اصناف کشاورزی در یکی از استان‌های کشور صحبت کرده‌ام، که به حقوق آنها رسیدگی‌ نمی‌شود، خاطرنشان کرد: شما نمایندگان مردم از وضعیت آب و کشاورزی در استان اصفهان و توهینی که به یک کشاورز شد، خبر دارید.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به کشاورزی که دختری نان‌فروش دارد، ابراز داشت: او نماینده کشاورزان بذرفروشی است که از کشاورزان بذر خریده و به وزارت جهاد کشاورزی می‌فروشد و این وزارتخانه وظیفه دارد پول او را پرداخت کند. اما مطالبات او را پرداخت نمی‌کنند.

سعیدی به مطالبات کشاورزی به میزان پنج میلیارد تومان در یکی از استان‌های کشور اشاره و بیان کرد: وامی که به بعضی از کشاورزان پرداخت شده با سودهای ۲۱ و ۲۸ درصد است و یکی از این کشاورزان باید ۶۰۰ میلیون تومان سود وام پرداخت کند. با وجود اینکه یک میلیارد تومان از وزارت جهاد کشاورزی طلب دارد و قصد دارند که آب و برق او را هم قطع کنند.

وی با بیان اینکه من نتیجه رای‌گیری برایم اهمیتی ندارد، یادآور شد:‌ به دلیل اینکه در منطقه ما کشاورزان زیادی هستند و من درد دل آنها را می‌دانم، باید در رای خودمان دقت کنیم و به وزیر بگوییم که به آنها توجه کند.

این نماینده مجلس افزود: ای کاش یک بار به آنها می‌گفتید درک‌تان می‌کنم. یکی از کشاورزان که تا ۱۰ روز پیش تقاضای استیضاح را از من داشت با برقراری تماس تلفنی من با او از نظر خود منصرف شد و این نشان می‌دهد که این کشاورزان مظلوم تنها در انتظار یک تماس تلفنی و دلجویی هستند. کشاورزی که زکات پرداخت می‌کرده، امروز زکات می‌گیرد.

سعیدی با قرائت پیامکی از یکی از ناظرین کشاورزی عنوان کرد: آنها می‌گویند ناظران کشاورزی در بدترین شرایط حقوقی در هشت ماه در سال نظارت دارند که حقوق آنها به اندازه یک کارمند معمولی هم نیست و با وجود مخاطرات محیطی و کاری تحت پوشش بیمه‌ای قرار ندارند و هر ساله آنها را به کار گرفته و نیروی جوانی آنها را سلب کرده و در نهایت آنها را جذب نمی‌کنند و آقایان می‌گویند استخدامی برای شما نیست. آنها همچنین می‌گویند با در نظر گرفتن تعداد بازنشستگان برای جذب نیرو چرا وعده‌های محکمی به ما داده نمی‌شود.

وی از عدم فرهنگ‌سازی در جهت توزیع شیر برای دانش‌آموزان انتقاد کرد و گفت: اگر این توزیع شیر را انجام می‌دادید برای فروش محصولات دامداران و کشاورزان‌مان نیز موثر واقع می‌شد اما آن وزیر و آن وزارتخانه به دلیل اتخاذ سیاست‌های نادرست باعث شد نهادهای موازی در پیکره وزارتخانه ایجاد شود و به بخش خصوصی که با وزارت کشاورزی همکاری می‌کرد آسیب رساند و در آمارها دستکاری صورت بگیرد.

نماینده مبارکه در مجلس صادرات آب مجازی و بحران آب و بکارگیری برخی سیاسیون در پست‌های مدیریتی و تهیه میوه شب عید را از دیگر مشکلات این وزارتخانه ارزیابی کرد و اظهار داشت: هر ساله به دلیل اینکه الگوی کشت را به کشاورزان نمی‌دهیم بعضی از کشاورزان مازاد نیاز به ما تولیدات انجام می‌دهند که توان نگهداری و فروش آن را ندارند و زمانی که ما در سردخانه‌هایمان سیب بیشتر از حد نیاز وجود داشت ما آب سیب مکزیکی به کشور وارد می‌کردیم.

۱۹:۴۲؛ استفاده از بازنشستگان در وزارتخانه جهادکشاورزی یکی از معضلات اصلی است

حجت‌الاسلام حسن نوروزی در جلسه علنی صبح امروز مجلس که به بررسی طرح استیضاح وزیر جهادکشاورزی اختصاص داشت، در موافقت با استیضاح محمود حجتی گفت: از مواردی که در برنامه استیضاح آمده می‌توان به عدم توانایی در تنظیم بازار محصولات داخلی کشاورزی، عدم توجه به بازارهای صادراتی محصولات داخلی، عدم توجه به گزارشات سازمان‌های بازرسی و تخلفات اداری در دیوان عدالت اداری، عدم کارایی تعاونی ولیعصر که یک تعاونی روستایی از زمان طاغوت است که توسط وزارت کشاورزی احیا شده است، اشاره کرد.

نوروزی در ادامه تصریح کرد: برای اخذ مجوز تعاونی ولیعصر ۴۰۰ میلیون تومان اخذ شده، پنج میلیارد مدیرکل استان البرز برای واردات پرتقال در سال گذشته اخذ کرده و تا چه زمان دولت باید خسارت این لابی‌گری‌ها را بپردازد؟

نوروزی مدعی شد: برای احداث اراضی پرونده‌های بسیار زمین‌خواری وجود دارد و منشی معاون شما ۶۰۰ میلیون تومان رشوه برای اعطای مجوز زمین‌خواری دریافت کرده است. امروز هم نسبت به امور اراضی این مشکلات وجود دارد و ما اسناد این موضوع را داریم.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان ادامه داد: عدم توجه در جذب بودجه مصوب سال ۹۷، عدم اجرای الگوی کشت و عدم حمایت از کشاورزان از دیگر موارد این استیضاح است. آقای وزیر شما برای کشت ارگانیک چه برنامه‌هایی دارید و تاکنون چه اقداماتی انجام دادید؟

وی گفت: عدم توجه به وضعیت کشاورزان زلزله‌زده در کرمانشاه و کرمان، عدم کنترل قیمت شکر و ورشکستگی کارخانجات شکر و چغندر قند به دلیل واردات بی‌رویه شکر، عدم توجه به صنایع تبدیلی محصولات کشاورزی و عدم شناخت از بازار محصولات کشاورزی، عدم حمایت از کشاورزان در مصرف بهینه آب از مواردی است که برای نمایندگان بسیار حائز اهمیت است. ۱۰ سال است کانال محمدیه رباط کریم در حال کار است اما برای بازسازی و احیای آن هیچ اقدامی انجام نشده و مردم بعد از ۱۰ سال همچنان با پمپ از آب استفاده می‌کنند.

نوروزی در رابطه با مدیران وزارت کشاورزی تصریح کرد: عدم استفاده از مدیران باسابقه کلان و متخصص در وزارت جهاد کشاورزی چیست؟ پس از عزل مهندس موسوی شما چه کسانی را و با چه تخصصی بر روی کار آوردید؟ استفاده از بازنشستگان در وزارتخانه یکی از معضلات اصلی است. این وزارتخانه باید چابک‌سازی شود.

وی افزود: ۵۰ درصد از محصولات باغی و صیفی پیش از رسیدن به دست مصرف‌کننده از بین می‌رود. برای واردات کود‌های غیراستاندارد مجوز صادر کردید و در خط ژنتیکی محصولات کشاورزی هیچ برنامه‌ای ارائه ندادید. کارمندان وزارت جهاد کشاورزی برای اجرای عملیات‌ها هیچ انگیزه‌ای ندارند. در زمانی که زمین‌ها و مراتع از بین می‌روند سازمان جنگل‌ها کجاست.

نماینده مردم رباط کریم و بهارستان تصریح کرد: از موارد دیگر می‌توان به عدم توجه به تورم در قیمت‌گذاری محصولات استراتژی مثل گندم و عدم توجه به واردات محصولات تراریخته در کشور اشاره کرد که در برنامه ششم واردات آنها ممنوع اعلام شده و حکم به تولید محصولات ارگانیک داده شده است.

نوروزی افزود: عدم کارایی و آسیب جدی به بخش‌های مختلف کشاورزی مانند سیب از معضلات کشاورزان است. چرا سیب‌ها باید در کنار جاده‌ها بمانند و هیچ برنامه‌ای برای صادرات نداشته باشید. کشورهای مختلف در مسکو، چین و ترکیه برای برپایی نمایشگاه ده‌ها زمین خریداری کردند اما ما دو متر زمین هم به این منظور نداریم. دلیل آسیب جدی جنگل‌ها چیست و چرا برنامه‌ای برای آن ندارید؟ ۷۰۰ هکتار از اراضی رباط کریم توسط منابع طبیعی به یک سرمایه‌دار ترکمنستانی واگذار شده در حالی که این فرد پیش از این هم سابقه زمین‌خواری داشته است. چرا زمین‌های کشاورزی را از بین می‌برید.

۹:۴۲؛ دولت در یکپارچه کردن زمین کشاورزی کاری نکرده است

نادر قاضی پور در صحن علنی مجلی در موافقت با استیضاح وزیر کشاورزی با طرح این پرسش که چرا قیمت خرید تضمینی گندم را تعیین نکردید، قرار بود اول مهرماه ۹۶ مشخص شود که تاکنون نشده است، گفت: آقای جهانگیری سیب کشاورزان ارومیه در سردخانه است. ۱۵۰۰توامن قیمت تمام شده است که در اثر اجبار سیب‌های خود را ۷۰۰ تومان می‌فروشند. آقای جهانگیری مردم کشاورز شرق اصفهان صدها سال زکات دادند الان زکات‌گیر شدند که این به دلیل بی‌لیاقتی شما است.

نماینده مردم ارومیه گفت: آقای جهانگیری متاسفانه این دولت در یکپارچه کردن زمین کشاورزی کاری نکرده است. واردات کالای بی‌کیفیت زیاد شده است. فارغ‌التحصیلان کشاورزی تعیین تکلیف نشده‌اند. چرا اقدامی جهت ورود محصولات تراریخته به کشور نمی‌کنید این وظیفه با شماست. برنج تراریخته وارد می‌شود. مردم گیلان گندم می‌کارند بعد گندم وارد کشور می‌کنند؟ شما مرگ کشاورز می‌خواهید. چرا کشت پنبه را تعطیل کردید و درحال حاضر واردکننده هستیم؟ چرا کشاورزی زیر سلطه شما  است؟ بانک کشاورزی در بخش‌های مختلف شعبه ندارد؟ عملکرد سازمان‌ جنگلبانی چیست که هر روز جنگل‌ها تخریب می‌شوند؟

وی ادامه داد: چرا در راستای تحقق برنامه پنج ساله ششم برای توسعه کشاورزی اقدام نکردید؟ درسال ۹۵ و ۹۶ بخش‌های زیادی از کشور گرفتار خشکسالی شد کشاورزان گنبدکاووس ۷۰ درصد خسارت دیدند علت عملکرد متناقض و گزارش کذب در مورد آنفولانزا چیست؟ وقتی دام‌ها از بین رفت اعلام می‌کنید؟ چرا در نگهداری زمین کشاورزی کوتاهی می‌کنید؟

این نماینده مجلس با بیان اینکه چرا قیمت شکر را کنترل نمی‌کنید و وقتی تولید داخلی داریم شکر وارد می‌کنید؟ افزود: آقای حجتی چه اقداماتی در خصوص استفاده از فناوری‌های نوین کردید؟ چرا تولید خاویار از ۳۰۰ تن به ۵۰ تن کاهش یافت و پرورش ماهی در قفس صورت نمی‌گیرد؟

وی ادامه داد: چندین بار بحث کردیم ولی نتیجه‌گیری نشد این وزیر محترم جهاد برای حل مشکلات هیچ کار نکرده‌ است وزارتخانه واردات و زمین‌خواری است هیچ حمایتی از کشاورزان نمی‌شود هنوز قیمت خرید تضمینی گندم اعلام نشد.

۹:۳۱؛ کشاورزان مرده‌اند فقط تشییع جنازه می‌خواهند

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در جلسه استیضاح محمود حجتی که دقایق پیش در صحن علنی مجلس آغاز شد با بیان این که بخش کشاورزی موتور محرکه رشد و توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه  است، گفت: ما باید به سمت توسعه بخش کشاورزی گام برداریم این بخش علاوه بر اینکه تولید ناخالص ملی را تامین می‌کند،‌ در رفاه و رشد اقتصادی نقش دارد.

وی ادامه داد: ضمن تشکر از آقای حجتی انتقاداتی به عملکردها دارم ایشان تاکنون صیانتی از حقوق کشاورزان، دامداران،‌ روستائیان و عشایر نداشته‌اند من در جلسات و دیدارهایی که با خودشان داشتم گوش‌زد کردم.

نماینده مردم اردبیل خطاب به وزیر کشاورزی گفت: جناب آقای حجتی متاسفانه در توزیع فرصت‌ها در وزارت کشاوزی، مدیرت منابع و محصولات سوءمدیریت شما را شاهد بودیم .

وی خاطر نشان کرد: بخش اعظم اقتصاد کشور بر دوش استان اردبیل است اما این استان امروز رتبه  نازل ۲۶ را در بین استان‌ها دارد.

نماینده دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در بحث عرضه و تقاضا شاهد کم فروشی هستیم، اظهار داشت: این امر باعث شده است کمترین میزان درآمدزایی و سرمایه‌گذاری را در محصولات صادراتی باشیم.

وی در ادامه تشریح کرد: به عنوان مثال علی‌رغم تولید محصولات زمینی مانند  سیب‌زمینی و گندم در صنایع بسته‌بندی ضعیف است.

بدری خطاب به حجتی گفت: نبود سیاست‌های درست باعث خالی شدن روستاها شده و شما بیشترین نقش را در امر داشته‌اید در گذشته ۷۰ درصد جمعیت در روستاها بودند اما امروز به کمتر از ۲۷ درصد رسیده است.

وی ادامه داد: جناب آقای حجتی برای صاردات محصولات کشاورزی تولید داخل به کشورهای همسایه هیچ برنامه‌ای ندارید. به جز گندم هیچ محصول دیگری را به صورت تضمینی خریداری نکردید. آیا خبر دارید در همین استان اردبیل قیمت فروش سیب زمینی کمتر از تولید بوده است؟ خبر دارید ده‌ها تن سیب زمینی در حال فاسد شدن هستند؟

نماینده مردم اردبیل با اشاره به تولید پنبه در دشت مغان گفت: آقای حجتی خبر دارید برای تولید پنبه مواد اولیه از خارج از کشور وراد می‌شود؟ در صورتی که در دشت مغان ده‌ها تن محصولات اولیه بر روی دست کشاورزان مانده است.

بدری ادامه داد: آیا خبر دارید شیر دامداران عزیز و عشایر کیلوی کمتر از ۹۰۰ تومان فروخته می‌شود؟ متاسفانه به دلیل سوءمدیریت و رانت افراد خاص مجوز واردات از کشورهای خارجی داده می‌شود که حاصل آن واردات موادتراریخته است که سلامت و امنیت کشور را نشانه رفته است.

این نماینده مجلس بیان کرد: کیفیت پائین کود کشاورزی باعث بسیاری از بیماری شده است. آیا می‌دانید اردبیل  یکی از قطب‌های اصلی سرطان معده و روده را دارد که علت آن مصرف محصولات کشاورزی است.

وی افزود: جناب آقای حجتی در دفاع از حقوق  کشاورزان چه کرده اید؟ هر وقت خواستید محصولات را خریداری کنید با قیمت پائین خریدید، به آن‌ها تسهیلات با بهره بالا داده‌اید و با جرائم سنگین کمر دامداران و کشاورزان را شکستید. شما به همراه دولتمردان در واقع کشاورزان و عشایر و روستائیان را به خاک سیاه نشاندید. کشاورزان و دامدارن امروز مرده‌اند و فقط تشییع‌کننده می‌خواهند .

بدری در خاتمه گفت: همکاران عزیز بیایید یک بار دیگر به جوانان نخبه و مومن اعتماد کنیم و از ورود افراد تکراری جلوگیری کنیم.

۹:۲۳؛ آماده‌نبودن متقاضیان استیضاح وزیر جهاد کشاورزی در جلسه آرام مجلس

در حالی که محمود صادقی نماینده اصلاح‌طلب مردم تهران به عنوان دومین ناطق پس از علی وقفچی در میان ناطقان قرار گرفت و از تریبون مجلس اعلام شد این نماینده اصلاح‌طلب با حضور در جایگاه هیئت رئیسه درخواست کرد که نوبت خود را با صدیف بدری ناطق چهارم جابجا کند.

کمی پس از این اتفاق صادقی با حضور در کنار صندلی محمدرضا عارف رئیس فراکسیون امید با او به گفت‌وگو پرداخت و این در حالی بود تعدادی دیگر از اعضای این فراکسیون هم در این مذاکرات حضور داشتند.

در ادامه هنگامی که صادقی به صندلی خود بازگشته بود، محمدرضا تابش نائب رئیس فراکسیون امید هم دقایقی با او مذاکره کرد و سپس الیاس حضرتی از جمله دیگر اعضای هیئت رئیسه این فراکسیون به این مذاکرات پیوست.

دقایقی بعد صادقی، تابش و محمدصادق حسنی نماینده اصلاح‌طلب رشت از دیگر متقاضیان استیضاح حجتی در جایگاه هیئت رئیسه با محمدعلی وکیلی عضو اصلاح‌طلب هیئت رئیسه مجلس گفت‌وگو کردند.

گفت‌وگویی که در ادامه با حضور بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید و فرج‌الله رجبی از اعضای این فراکسیون ادامه یافت و دقایقی بعد محسن کوهکن نماینده اصولگرای لنجان هم به این جمع پیوست.

این در حالی بود که در این فاصله علی لاریجانی یک بار دیگر پس از اتمام نطق صدیف بدری از صادقی خواسته بود که برای بیان مطالبش در جایگاه حاضر شود که صادقی از هیئت رئیسه درخواست کرد نوبت وی جابجا شود.

همزمان در حالی که انتظار می‌رفت بالاخره نوبت به صادقی برسد یکی از اعضای هیئت رئیسه از زهرا سعیدی مبارکه برای ایراد نطق دعوت کرد که جالب اینجا بود که او هم در آن لحظه حاضر به سخنرانی نشد و نوبت خود را به حسن نوروزی دیگر نماینده اصولگرای مجلس داد.

به گزارش ایلنا، در حالی که روز گذشته استیضاح وزرای کار و راه در مجلس شورای اسلامی برگزار شد به نظر می‌رسد استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی از جدیت لازم برخوردار نیست و این در حالی است که پیش از این هم گفته شده بود طرح استیضاح وزیر جهاد کشاورزی صرفا نوعی پس‌لرزه پس از اعلام وصول طرح استیضاح وزرای کار و راه بوده است. حال آنکه تعداد امضاهای این استیضاح هم به مراتب کمتر از دو وزیر قبلی بوده در حالی استیضاح وزرای کار و راه بیش از ۴۰ امضا داشتند استیضاح وزیر جهاد کشاورزی با کمتر از ۳۰ امضا در دستور کار مجلس قرار گرفته است.

نوبخت و زنگنه هم آمدند

با سپری شدن حدود یک ساعت از جلسه علنی امروز مجلس و در حالی که در ابتدای جلسه تنها اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری و حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس جمهور در صحن حضور داشتند. از دقایقی پیش بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت دولت دوازدهم و محمد باقر نوبخت رئیس سازمان و برنامه و بودجه و سخنگوی این دولت و همچنین عیسی کلانتری رئیس سازمان محیط زیست نیز در صحن علنی حاضر شدند.

۹:۱۲؛ همراهان حجتی در جلسه استیضاح چه کسانی هستند؟ +اسامی

در جریان رسیدگی به استیضاح محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی صبح امروز اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس حضور پیدا کرد.

همچنین محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه، بیژن زنگنه وزیر نفت و عیسی کلانتری رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، حسینعلی امیری معاون پارلمانی رئیس‌جمهور برای همراهی وزیر جهاد کشاورزی حاضر شد.

۹:۰۵؛ قرار نیست درباره استیضاح وزیر جهاد کشاورزی اعلام موضع فراکسیونی داشته باشیم

سیدمهدی فرشادان در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایلنا با اشاره به برگزاری جلسه صبح امروز فراکسیون مستقلین ولایی به منظور بررسی استیضاح وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرد: فراکسیون مستقلین ولایی از ساعت ۷ صبح امروز با حضور آقای محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی تشکیل جلسه داد و ابعاد مختلف این استیضاح را مورد بررسی قرار داد.

نماینده سنندج در مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی موضوعات مطرح شده در جلسه صبح امروز فراکسیون مستقلین ولایی خاطرنشان کرد: در این جلسه وقفچی و برخی دیگر از متقاضیان استیضاح وزیر جهاد کشاورزی نقطه نظرات خود را در حضور وزیر مطرح کردند و در ادامه هم آقای حجتی در حد زمانی که در اختیار داشته توضیحات خود را ارائه داد.

این عضو هیئت رئیسه فراکسیون مستقلین ولایی یادآور شد: فراکسیون مستقلین در این جلسه رای‌گیری نداشت و بنا نداریم اعلام موضع دقیقی در راستای موافقت یا مخالفت با وزیر جهاد کشاورزی داشته باشیم.

۸:۵۴؛ کاری نکنید مجلس به یک مجموعه ناکارآمد تبدیل شود و بانک مرکزی همه مشکلات را گردن مجلس بیندازد

علی وقتچی صبح امروز در موافقت با استیضاح وزیر جهاد کشاورزی گفت: متاسفم از اینکه هر روز عکس مردان بزرگی را مشاهده می‌کنیم که در راه اسلام و کشور شهید شده‌اند ولی عمل ما در راستای راه آنها نیست زیرا یک شبه ۱۸۰ رای به ۵۰ رای تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: من استدعا می‌کنم موضوعی را امضا یا تایید نکنید یا اگر موضوعی را تایید کردید آن را با جدیت پیگیری کنید تا شائبه‌هایی که به حق یا ناحق ایجاد می‌‌شود، به وجود نیاید تا مجلس که خانه ملت است، مبدل به یک مجموعه ناکارامد تبدیل نشود و بانک مرکزی همه مشکلات را گردن مجلس بیندازد.

نماینده زنجان در مجلس با اشاره به مخالفت خود با وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: با وجود آنکه بنده مخالف حضور وزیر محترم در دولت دوازدهم بودم، آقای حجتی متعهد شده بودند تغییرات اساسی در مدیریت‌های کلان را سرلوحه کار خود قرار دهد اما اقدامات انجام شده مبین آن است ایشان هیچ گونه به تذکرات همکاران در کمیسیون ندارند.

وقتچی با بیان اینکه با وجود تذکرات متعدد دوستان و صاحبنظران عدم استفاده از بازنشستگان را گوشزد کردیم ولی ایشان بازهم از مدیران بازنشسته استفاده کردند، تصریح کرد: آقای باغستانی رئیس سازمان حفظ نباتات، آقای رکنی معاونت امور دام، عباس کشاورز معاون زراعت، آقای طهماسبی، آقای جوادی معاون اداری و پشتیبانی، آقای مهرفرد معاون بازرگانی، آقای عبدالعلی بخشنده، آقای فتاح‌‌الجنان مدیرکل امور استان‌ها و آقای امانی و... اینها نشان از قضاوت مردم در قحط‌الرجال بودن ممکلت است

وی افزود: در خیلی از مجموعه‌ها از افرادی که تجربه‌ای ندارند، استفاده کرده‌اید؛ به عنوان مثال در موسسه رازی که جایگاه ملی و بین‌المللی دارد و بهداشت دامی وابسته به آن است و محصولات بیولوژیک تولید می‌کند، دکترای شیمی را برای ریاست انتخاب کردید که هیچ گونه سخنیتی با فعالیت آن ندارد. برای سازمان دامپزشکی، کسی را آوردید که تجربه یک ساعت مدیریت ستادی نداشت و نتیجه آن از دست دادن صنعت طیور کشور بود که ۳۰ میلیون قطعه تخم مرغ نابود شد.

این نماینده مجلس با بیان اینکه امروز دنیای ارتباطات و زبان تخصص است و کشاورزی باید از مرزهای خودکفایی گذشته و به سمت صادرات محور بودن پیش برد، خاطرنشان کرد: این کار با آرایش مدیران در وزارت جهاد کشاورزی تقریبا غیرممکن است. نداشتن استراتژی و عدم استفاده از تجارب مدیران و افراد با تحربه موجب عدم پیشرفت در این باره شده است.

وقتچی اضافه کرد: همه این موارد باعث شده کشور بجای نگاه علمی به کشاورزی به صورت مدیریت سنتی و ناکارامد اداره شود که نتیجه آن وضعیت نابسامان آب و خاک و هوا شده است که ایران را به کشور واردکننده کند. این مدیریت موجب شده ایران بیش از ۵۰ درصد از سبزی و صیفی‌جاتش به خاطر سومدیریت از بین برود و بیش از ۵۰ تن محصول چای ما در انبار باقی بماند ولی از خارج جایی وارد می‌کنیم.

وی با بیان اینکه زمانی تولید کرم ابریشم بودیم که موجب افتحار ایران بود ولی الان به کمترین میزان تولید کرم ابریشم رسیدیم، ابراز داشت: ما با بحران آب روبه‌رو هستیم و مدیریت این بخش حتما باید به دست وزارت جهاد کشاورزی باشد چراکه بیشترین مصرف آب کشور در این بخش است و وزارت جهاد کشاورزی باید در این باره تعیین و تکلیف می‌کرد.

۸:۳۳؛ اسامی سخنرانان موافق استیضاح

طبق اعلام عضو هیات رییسه مجلس، قرار است آقایان علی وقتچی، محمود صادقی، حسین مقصودی، صدیف بدری، نادر قاضی‌پور و مهرداد لاهوتی در موافقت استیضاح محمود حجتی نطق کرده و پس از دفاعیات وزیر جهاد کشاورزی، آقایان محمدصادق حسنی و محسن کوهکن نیز به عنوان موافق با استیضاح صحبت خواهند کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز