خبرگزاری کار ایران

لاریجانی در دیدار اعضای فراکسیون حمایت از نوآوران، نخبگان و مخترعان:

هرم آموزشی در کشور ناموزون است

asdasd
کد خبر : ۱۷۶۹۲۵

متأسفانه مسئولان دانشگاه‌های مطرح ایران از به‌روز نبودن امکانات گلایه‌مند هستند و امید به حمایت مالی جهت بروز نمودن وسایل تحقیقاتی خود را دارند.

رئیس مجلس با اشاره به وضعیت آموزشی دانشگاه‌ها، ‌گفت: تعداد دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی روزبه‌روز در حال افزایش است و تعداد نیروهای تحصیلکرده در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا هم به همین نحو افزایش داشته، ولی بازار کاری برای خیلی از آنها وجود ندارد و این نشان دهنده ناموزونی در سیستم آموزشی کشور است.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی امروز در دیدار با اعضای فراکسیون حمایت از نوآوران، نخبگان و مخترعان مجلس، گفت: برای خیلی از رشته‌های دانشگاهی بازار کاری وجود ندارد و از طرفی پذیرش دانشجو در آن رشته‌ها بسیار زیاد است، به همین دلیل قبل از پذیرش، باید نیازسنجی شود تا موجب سرخوردگی و ناامیدی فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها نشود.

وی ادامه داد: عملکرد در حوزه نخبگان بسیار وسیع است و با توجه به زمان اندک باقیمانده بهتر است این فراکسیون بر روی حداکثر سه موضوع اساسی و پایه‌ای تمرکز کند و آن موضوعات را به طور عمیق واکاوی کرده و به سرانجام برسانید.

لاریجانی تصریح کرد: در کشور ما نخبگان زیادی وجود دارد که به دلیل کمبود شغل و امکانات تحقیقاتی مجبور به مهاجرت می‌شوند و لازم است این افراد شناسایی و از آنان حمایت شود.

رئیس مجلس به فرسودگی و قدیمی بودن تجهیزات آزمایشگاهی اشاره کرد و گفت: متأسفانه مسئولان دانشگاه‌های مطرح ایران از به‌روز نبودن امکانات گلایه‌مند هستند و امید به حمایت مالی جهت بروز نمودن وسایل تحقیقاتی خود را دارند.

لاریجانی ادامه داد: مراکز پژوهشی دانش‌بنیان متعددی بوجود آمده است اما بین آنها پیوند لازم برقرار نشده و حرکت خیلی از این مؤسسات هدفمند نیست.

بر اساس این گزارش، لاله افتخاری نیز در ابتدای جلسه اظهار کرد: فراکسیون حمایت از نوآوران، نخبگان و مخترعان از اواخر مجلس هفتم با توجه به نیاز نخبگان و با هدف تعامل با دستگاه‌ها تشکیل شد. با مرکز فناوری‌های ریاست جمهوری، ‌ وزارت علوم، بنیاد ملی نخبگان، معاونت علمی، بسیج علمی فناوری، دانشگاه شریف، پارک‌های علمی فناوری مثل پردیسان، تفاهم‌نامه‌های همکاری داریم و اقدامات مثبتی انجام شد.

رئیس فراکسیون حمایت از نوآوران، نخبگان و مخترعان مجلس افزود: در مجلس هشتم هم این فراکسیون به کارش ادامه داد و اقدامات مثبتی از جمله رصد مشکلات نخبگان و مخترعان، ‌ تسهیل رابطه علم و دانشگاه و صنعت و تجارت، ‌ تهیه طرح‌های مناسب جهت رفع مشکلات و تسهیل تجاری‌سازی علم مانند قانون حمایت از تأسیس شرکت‌های دانش‌بنیان و تجاری‌سازی علم، طرح اصلاح خدمت سربازی نخبگان، ‌ طرح استاندارد، طرح ثبت اختراعات و علائم تجاری که نیاز به تمدید مجدد بازنگری دارد را در دستور کار خود قرار داد.

وی در ادامه به ضرورت ایجاد معاونت علمی ریاست جمهوری اشاره کرد و گفتت: ایجاد این معاونت مصوبه دولت است، ولی چون خط مشی مشخصی ندارد تاکنون تشکیل نشده است که امیدواریم در دولت یازدهم و با حمایت وزیر علوم این معاونت تشکیل شود.

همچنین اعضای فراکسیون به برخی دیگر از مشکلات نخبگان کشور مانند بحثبیمه و مالیات نخبگان و دانش‌پژوهان، توجه به نخبگان خارج از کشور، ‌ فاصله زیاد میان ایجاد علوم جدید و اجرایی شدن آن در کشور، بلاتکلیف ماندن ایجاد ۳۳ مرکز پارک علمی - فناوری که تعداد اندکی از آن بطور ناقص ایجاد شده است و بی‌هدف هزینه شدن اعتبارات پژوهشی در راستای فعالیت‌های علمی بی‌حاصل اشاره کردند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز