خبرگزاری کار ایران

لایجارنی در نطق پیش از دستور ‎؛

توهین به مقامات سیاسی شرعا مجاز نیست

asdasd
کد خبر : ۱۱۴۹۹۷

رجال سیاسی آمریکا یا دچار بیماری فراموشی ذهنی شده‌اند یا تمارض به این کسالت می‌کنند / ایران وقتی در ژنو ۲ شرکت می‌کند که صرفاً یک راه‌حل دموکراتیک مبتنی بر رأی مردم سوریه مبنای کار باشد.

رییس مجلس شورای اسلامی با اشاره به برخی تعابیر زننده نسبت به بزرگان سیاسی کشور گفت: اینگونه تعابیر غیرمفید و مضر است، ممکن است افراد جامعه به دلیل اختلاف‌نظرات یکدیگر را نقد کنند، اما توهین کردن به مقامات سیاسی کشور شرعاً مجاز نیست و فایده‌ای بر آن وارد نیست و جز خسارت و ایجاد اختلاف و کینه چیزی حاصل آن نیست.
به گزارش ایلنا‏‏ْ؛ علی لاریجانی در نشست علنی امروز - چهارشنبه - مجلس شورای اسلامی در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه عید سعید غدیر خم که عید آل محمد(ص) است به ملت عزیز و نمایندگان تبریک و تهنیت عرض می‌کنم، گفت: غدیر صرفاً یک واقعه تاریخی نیست، غدیر یک صراط و مسیر روشن برای هدایت جامعه اسلامی در طول تاریخ است که مسلمانان راه زندگی اجتماعی و ساختار حکومت را دریابند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امام(ره) تعبیر گویایی در این زمینه دارند و فرمودند قضیه غدیر، قضیه جعل حکومت است، این است که قابل نصب است والا مقامات معنوی قابل نصب نیست، چیزی نیست که با نصب آن مقام پیدا شود و لکن آن مقامات معنوی که بودند، آنجامعیت برای آن بزرگوار بوده است که اسباب این بوده است که او را به حکومت نصب کنند.
وی ادامه داد: ولایتی که در حدیثغدیر است، به معنای حکومت است و نه به معنای مقام معنوی، در این کلام به خوبی بیان شده است که با حادثه غدیر راهی برای مسلمانان مشخص شد که رسالت پیامبر در طول تاریخ با پشتوانه ولایت ریشه‌دار گردد.
لاریجانی افزود: مسلمانان با روشنی باید دریابند که سیاست و داشتن حکومت بخش مهمی از تحقق اسلام است لذا آیات مبعثو غدیر که آیات رسالت و امامت است، همجهت و هم‌معنا می‌باشند.
وی تصریح کرد: در آیه مبعثآمده است که خداوند به مومنان نعمت داد که در میان آن‌ها رسولی برانگیخت و در آیات غدیر آمده است که امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خویش را بر شما تمام نمودم.
عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور مجلس نهم بیان کرد: ملاحظه می‌کنید در قرآن کریم حضور پیامبر(ص) در میان امت نعمت است و تداوم حضور او به وسیله وصی نیز نعمت است و اتمام و اکمال نعمت که این اوج تفکر اسلامی است که ساختار سیاسی جامعه که مهم‌ترین بخش حیات اجتماعی انسان را شکل می‌دهد، براساس مدل ولایت تنظیم می‌شود که انسان‌های معصوم هدایت جامعه را برعهده می‌گیرند.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یعنی در مکتب اهل بیت عمومی انسان‌ها به وسیله تمسک به راهنمایی انسان هادی به سعادت می‌رسند که انسان هادی در این مکتب انسان مبعثی است که برانگیخته و فرستاده از سوی خدای متعال است.
لاریجانی یادآور شد: پیامبر و انسانی غدیری که به امت معرفی شده از سوی خدا منصوب گشته یعنی وصی پیامبر و جانشین او صاحب اولویت و مولویت قرآنی است.
وی تصریح کرد: اینگونه است که رشته ولایت الهی مهم‌ترین تکیه‌گاه رشد و کمال انسان از نظر فردی و اجتماعی می‌گردد.
نماینده مردم قم در مجلس نهم بیان کرد: کار مهم امام(ره) در انقلاب اسلامی در طراحی و تحقق این مدل حکومت ولایی در زمان غیبت بود که در ساختار قانون اساسی ما به‌عنوان ولایت فقیه تجلی یافت و در واقع غدیر با انزال آیه غدیر بود.
وی گفت: ولایت علوی ادامه رسالت در نبود پیامبر(ص) را محقق نمود. ولایت فقیه غدیر را در نبود ولایت معصوم تداوم بخشید و عزتمندی امروز جمهوری اسلامی ایران در تمام فراز و نشیب‌های سیاسی و امنیتی داخلی و خارجی مرهون اینجایگاه ارزشمند است.
لاریجانی افزود: در طی سال‌های اخیر در انقلاب‌های منطقه به عینه مشاهده نمودیم که با همه هیجانات و شورانگیزی که در حرکت ملل مسلمان وجود داشت به خاطر فقر یک نظام مطمئن سیاسی دچار آسیب‌هایی شدند، اما در تئوری ولایت فقیه در سخت‌ترین شرایط که شرق و غرب علیه ملت ایران بسیج شدند، این نظریه و پیوند عمیق دینی مردم با نظام باعثاستواری ملت گردید که از برکات آن عزتمندی ملت در این شرایط است که منطقه در قلیان بحران‌ها است، اما ایران اسلامی از جایگاهی برخوردار است که حتی دشمنان کینه‌توز ملت ما نمی‌توانند عزت ملی ما را نادیده انگارند.
وی با اشاره به اظهارات اخیر مقامات ایالات متحده درباره حضور ایران در کنفرانس ژنو ۲ و تعیین پیش‌شرط‌هایی از سوی آن‌ها گفت: برخی مقامات ایالات متحده اظهاراتی را افاضه نمودند از جمله اینکه ایران باید نتایج ژنو یک را بپذیرد و دولت گذار را قبول کند و بشار اسد هم نباید برای دولت آینده کاندیدا شود.
عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت مجلس ادامه داد: به نظر می‌رسد رجال سیاسی آمریکا یا دچار بیماری فراموشی ذهنی شده‌اند یا تمارض به این کسالت می‌کنند. اولا از هنگام تشکیل کنفرانس ژنو یک به خاطر دارید که همین موجودات پرحرف چه جنجال‌هایی به پا کردند که ایران نباید در این کنفرانس شرکت کند، آن زمان درگیری‌های داخلی سوریه به این شکل نبود. ایران هم در این کنفرانس شرکت نکرد.
وی تصریح کرد: ایران نظر خود را بار‌ها اعلام کرد که راه حل مسئله سوریه جهت تعمیق دموکراسی از طریق نظامی نیست، بلکه باید از طریق گفت‌وگوهای ملی به عزم واحدی در سوریه برسند.
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بعد از کنفرانس ژنو یک اعضای شرکت‌کننده به خیال ماجراجویی در سوریه راه‌حل نظامی را در پیش گرفتند و این مصائب را برای مردم سوریه به‌وجود آوردند.
لاریجانی تصریح کرد: آمریکا و برخی کشورهای منطقه که با سروصدا در کنفرانس ژنو یک شرکت کردند باید پاسخ دهند چرا دنبال راه‌حل نظامی رفتند و باعثکشتار مسلمانان شدند.
رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ثانیاً این کشور‌ها که در کنفرانس ژنو یک شرکت کردند چرا دولت انتقالی را به وجود نیاوردند؟ این سوال باید از آن‌ها شود.
وی بیان کرد: روشن است چرا این طرح‌های تخیلی حاصلی ندارد و محقق نشد. نتایج اعلامی ژنو یک ظاهر قضایا است و باطن قضایا اهداف دیگری بود که قصد آن‌ها از پا درآوردن یک دولت مقاوم در مقابل رژیم صهیونیستی بود حتی به قیمت جنگ.
عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور مجلس شورای اسلامی یادآور شد: آن‌ها همه تلاش خود را انجام دادند و مقدار زیادی سلاح و پول به سوریه فرستادند و تروریست‌ها را مسلح کردند، اما بعد از دو سال و نیم توفیقی پیدا نکردند، ضمن اینکه متوجه شدند که در چه گرداب هولناکی گرفتار شده‌اند که امروز برای تروریست‌های تا بن دندان مسلح فکری کنند. در چنین وضعیتی حال سخن از ژنو ۲ می‌زنند.
وی ادامه داد: ثالثاً با چه منطقی مسئولان آمریکا به خود اجازه می‌دهند بگویند که فلان کس نباید در انتخابات آینده سوریه کاندیدا شود، خیلی وقیحانه است. شما که می‌گفتید بشار اسد پایگاه مردمی ندارد و ما می‌خواهیم دموکراسی را در آنجا ایجاد کنیم، پس چرا از کاندیدا شدن بشار اسد می‌ترسید؟
نماینده مردم قم در مجلس نهم یادآور شد: این رجزخوانی‌های توخالی نتیجه بی‌فکری و نداشتن درک درست از صحنه زندگی مسلمانان است. آن‌ها مرتباً سفر می‌کنند اما کمی زحمت نمی‌کشند که صحنه را درست بشناسند و اقدامات خود را ارزیابی کنند، حداقل حرف‌های یک‌سال اخیر خود را وارسی کنند و تناقضات آن را بفه‌مند.
لاریجانی گفت: جمهوری اسلامی ایران شیفتگی برای شرکت در این کنفرانس ندارد. اگر اینگونه تدابیر نیمه‌سوخته سیاسی دردی را برای شما علاج می‌کند، این راه را ادامه دهید. ایران با واقع‌بینی به صحنه می‌نگرد و تکرار می‌کند که راه‌حل بحران سوریه در قشون‌کشی و در ارسال سلاح و نظامی‌گری نیست؛ نه در سوریه و نه در بحرین.
رئیس مجلس نهم یادآور شد: اینگونه ژست‌های تبلیغی تاثیری هم در استراتژی جمهوری اسلامی ایران ندارد. ایران وقتی در ژنو ۲ شرکت می‌کند که صرفاً یک راه‌حل دموکراتیک مبتنی بر رأی مردم سوریه مبنای کار باشد.
وی در ادامه با اشاره به معرفی ۳ وزیر پیشنهادی دولت یادهم به مجلس گفت: در این روز‌ها در بحثوزرای پیشنهادی دولت شنیده شده که به نوعی این امر و یا تغییرات آن به نظر رهبری مربوط دانسته شده که به هیچ وجه این رأی درستی نیست.
لاریجانی تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب همیشه تلاش داشته کارهای قوای سه‌گانه بر مبنای قانون اساسی تحقق یابد، تبعاً وزرا توسط رئیس‌جمهور انتخاب و برای اخذ رأی اعتماد به مجلس معرفی می‌شوند. مجلس هم بررسی می‌کند و چنانچه افراد را صاحب کفایت لازم دید، به وی رأی می‌دهد.

عضو فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت ادامه داد: این مسائل چه در حوزه قوه مجریه و چه در حوزه قوه مقننه به رهبری مربوط نیست، به تصمیم قوه مجریه و مقننه مربوط است. بنده لازم دیدم این نکته را بیان کنم تا در کشور منشأ سوءتعبیر نشود، ضمن اینکه طرح این مسئله هم شبیه مسائلی است که در جلسه روز یکشنبه عرض کردم و معلوم نیست چه فایده‌ای برای کشور دارد و جدای از عدم صحت آن فایده‌ای بر آن وارد نیست.
وی بیان کرد: باز هم تاکید می‌کنم با توجه به شرایط کشور، بیش از هر زمان نیازمند وحدت در جامعه هستیم و در کوران مذاکرات همدلانه مذاکره‌کنندگان را در پیش‌برد اهداف و کشور پشتیبانی نماییم.
لاریجانی با اشاره به برخی تعابیر زننده بعضی گویندگان نسبت به بزرگان سیاسی کشور بیان کرد: اینگونه تعابیر غیرمفید و مضر است، ممکن است افراد جامعه به دلیل اختلاف‌نظرات یکدیگر را نقد کنند، اما توهین کردن به مقامات سیاسی کشور شرعاً مجاز نیست و فایده‌ای بر آن وارد نیست و جز خسارت و ایجاد اختلاف و کینه چیزی حاصل آن نیست.
وی تصریح کرد: علاوه بر این، این گونه مناقشات با ادبیات پرتنش این تلقی را در طرف‌های مقابل ایجاد می‌کند که ایرانیان در مجموعه‌ای از اختلافات درگیر هستند و می‌توان بر آن‌ها فشار بیشتری تدارک دید.
نماینده مردم قم در مجلس نهم با بیان اینکه امروز سالگرد شهادت آیت‌الله سید مصطفی خمینی است که این روز را به بیت معزز امام(ره) و ملت ایران تسلیت و تعظیت عرض می‌کنم، گفت: امام راحل حاج آقا مصطفی را آینده انقلاب و اسلام می‌دانست.
لاریجانی بیان کرد: امام خمینی(ره) درگذشت وی را راهگشای انقلاب قلمداد نمود چرا که با شهادت حاج آقا مصطفی روح تازه‌ای در کالبد جریان انقلاب دمیده شد. امام(ره) درگذشت وی را از الطاف خفیفه الهی دانست.
رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حاج آقا مصطفی یک مبارز واقعی، یک انقلابی مسلکی، یک همدم و هم‌راز امام در همه صحنه‌های مبارزه‌ای از قم، ترکیه و عراق بود

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز