خبرگزاری کار ایران

رئیس مجلس شورای اسلامی در افتتاحیه نمایشگاه مطبوعات:

دنیا و حیات اجتماعی بدون رسانه دچار مشکل می‌شود

asdasd
کد خبر : ۲۲۱۱۰۵

امروز شراطی در دنیا حاکم شده که دنیا و حیات اجتماعی بدون رسانه دچار مشکل می‌شود. بخشی از حیات اجتماعی و زندگی مردم عجین شده با رسانه‌هاست و همه باید بدانیم که رسانه یک امر تفننی نیست. اصولا هر فکر خلاقی که می‌خواهد سرزندگی داشته باشد؛ نیازمند آن است تا با رسانه در ارتباط باشد.

علی لاریجانی در افتتاحیه بیستمین دوره نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها؛ حضور رسانه‌ها در این نمایشگاه را یک فرصت خوب برای ارزیابی عملکرد آنها در امور اطلاع‌رسانی و همچنین توجه به دغدغه‌ها و نیازهای واقعی جامعه امروزی دانست و گفت: امیدوارم شعار این دوره از جشنواره یعنی «آزادی مسئولانه» محقق شود و امیدوارم به یک طریقی از کار، فکر و قلم شما دقیق‌تر استفاده شود تا فضای اندیشه‌گی خوب برای جامعه ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: امروز شراطی در دنیا حاکم شده که دنیا و حیات اجتماعی بدون رسانه دچار مشکل می‌شود. بخشی از حیات اجتماعی و زندگی مردم عجین شده با رسانه‌هاست و همه باید بدانیم که رسانه یک امر تفننی نیست. اصولا هر فکر خلاقی که می‌خواهد سرزندگی داشته باشد؛ نیازمند آن است تا با رسانه در ارتباط باشد.

نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: کار اصحاب رسانه یک رکن اجتماعی است و هرچه کمک به این رکن صورت بگیرد؛ درواقع به پایداری جامعه کمک کرده‌ایم بنابراین چه خوب است تا از قوانین مختلف برای حمایت از رسانه استفاده نماییم.

به رسانه هایی که قصد دارند روی پای خود بایستند، کمک شود

وی در ادامه با اشاره به برخی قوانین حمایتی از رسانه‌ها همچون لایحه رسانه، قانون تبلیغات و نظام صنفی رسانه اعلام کرد: تنظیم چنین قوانینی می‌تواند به رسانه‌هایی که قصد دارند روی پای خود بایستند، کمک کند که البته در این موضوعات باید نظر اصحاب رسانه نیز گرفته شود و می‌توان بخشی از امور را چون نظارت و رسیدگی بر فعالیت رسانه ها را به خود آنها واگذار کرد.

لاریجانی ادامه داد: اکنون یک نگرانی وجود دارد که از استمرار فعالیت رسانه‌ها جلوگیری به عمل می‌آید در حالی که می‌توان با تنظیم قانونی نظارت اصناف رسانه را به خودشان و شورای صنفی مانند دیگر اصناف واگذار کرد تا این نگرانی نیز برطرف شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین درباره اهمیت آزادی فکر و رسانه در کشور اذعان داشت: تردیدی نیست که در هر کشوری آزادی فکر و اندیشه از جایگاه مهمی برخوردار است که هر چه این آزادی فکر و اندیشه بیشتر باشد رسانه‌ها نیز بیشتر تقویت می‌شوند اما ارزشمندتر از این مساله آن است که در این آزادی‌ها و مرزبندی‌های رسانه ای خود رسانه‌ها متوجه مرزها بوده و آنها را رعایت کنند که این مساله نشان‌دهنده فرهیختگی آن جامعه است.
این نماینده قم در مجلس شورای اسلامی در ادامه اصحاب رسانه و روزنامه‌نگاران را مخاطب خود قرار داد و افزود: بخشی از مشکلات کشور مربوط به امنیت اجتماعی می‌شود. این در حالی است که غالب فعالیت‌های ما به مسائل سیاسی چون مذاکرات هسته‌ای و همچنین مسائل بین‌المللی چون تحولات کشورهای منطقه محدود می‌شود. مسائل سیاسی و بین‌‌المللی اگرچه از اهمیت خاصی برخوردارند اما فراتر از آن این است که مردم در زندگی روزمره خود با امنیت اجتماعی سر و کار دارند.

ناهنجاری های اجتماعی باید موشکافانه بررسی شوند
لاریجانی حادثه اسیدپاشی در استان اصفهان را یکی از ناهنجاری‌های امنیت اجتماعی خواند و افزود: گاهی تجاوز به عنف، گاهی سرقت‌های مسلحانه و همچنین حوادثاخیر استان اصفهان نمونه ای از ناهنجاری های امنیت اجتماعی هستند که باید موشکافانه مورد بررسی قرار بگیرند. بنده در همین خصوص نیز به آقای سرافراز رئیس جدید صداو سیما دلسوزانه توصیه کردم از این مسائل غافل نماند.
لاریجانی تصریح کرد: در خصوص امنیت اجتماعی رسانه‌ها، قوه قضاییه، نیروی انتظامی، باید توجه بیشتری داشته باشند تا رسالت خود را در این مساله عملی کنند.
رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین توجه به مباحثاقتصادی را دیگر رسالت مهم اصحاب رسانه برشمرد و اظهار کرد: تردیدی نداریم که شرایط کشور در امور اقتصادی از پیچیدگی‌هایی برخوردار شده که بخشی از آن به ضعف مدیریتی در گذشته و بخشی دیگر به تحریم‌ها مربوط می‌شود. در دولت فعلی اگرچه مسیرهای درستی با محوریت ایجاد ثبات و تلاش برای رونق اقتصادی صورت گرفته است ولی همچنان با وضعیت مطلوب و رونق اقتصادی فاصله داریم.
رئیس مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر رسانه‌ها به مسائل حیاتی به اندازه خودش بپردازند آن زمان است که خود جامعه نیز متوجه این مسائل خواهد شد. ما نمی‌توانیم وارد عمل بشویم. ابلاغیه صادر کنیم و یا قانونی تصویب کنیم بدون آنکه رسانه‌ها حضور داشته باشند به موفقیت برسیم. باید مشکلات بخش اقتصاد در رسانه‌ها منعکس شود تا مسئولان از مشکلات واقعی جامعه مطلع شوند.

حل مسئله هسته ای یعنی ما به دانش هسته‌ای دست پیدا کنیم
علی لاریجانی مسائل سیاسی و بین‌المللی را دیگر موضوع مهمی خواند که خبرنگاران باید متوجه آن باشند و در این رابطه اظهار کرد: درباره پرونده هسته‌ای باید بگویم راهی که دولت و ۱ + ۵ طی کرده‌اند یک راه عقلایی است. مذاکرات از طریقی دنبال می‌شود تا طرفین به یک تفاهم دست پیدا کنند. اینکه ایران تاکید دارد دنبال سلاح هسته‌ای نیست و فتوای رهبری نیز بر این اساس اعلام شده باید مورد توجه غرب قرار بگیرد. مذاکرات هسته‌ای پیشرفت خوبی داشته است و یک فرصت خوب است تا به دنبال حل آن منطقه را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد.
لاریجانی در ادامه تاکید کرد: حل این مساله بدان معناست که ما به دانش هسته‌ای و تحقیق و توسعه دست پیدا کنیم. طبعا نظارت بین‌المللی در چارچوب قوانین بین‌المللی را می‌پذیریم. ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست و از قوانینی که خارج از چارچوب قوانین بین‌المللی وضع شود تبعیت نمی‌کند. من امید دارم که بحثمذاکرات با حضور افراد خبره وزارت امور خارجه به نتیجه برسد که اگر این چنین شود دستاوردهای خوبی در بر خواهد داشت.

نباید بنشینیم تا داعش به مرزهای کشورمان برسد
رئیس مجلس شورای اسلامی تحولات اخیر عراق و سوریه را مورد تاکید خود قرار داد و اذعان داشت: مسائل پیرامونی کشور از اهمیت خاصی برخوردار است گاهی ممکن است افرادی بگویند که این مسائل چه ربطی به امور داخلی کشور دارند در حالی که بخشی از امنیت ملی ما را همین مسائل پیرامونی تحت تاثیر قرار خواهند داد. ما نباید بنشینیم که دشمنان هتاک و تروریسم همچون داعش به مرزهای کشورمان برسد. بر همین اساس بود که ایران به دولت‌های عراق و سوریه کمک‌رسانی کرد. چون اگر کشورهای منطقه دچار ناامنی بشوند طبعا این ناامنی به ما نیز خواهند رسید. پس کمک‌های ما به دولت‌های عراق و سوریه در ابتدا بشردوستانه و سپس دفاع و حفظ امنیت ملی خودمان بود.
این عضو مجتمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه خاطرنشان کرد: ما در زمانی کمک رسانی را به عراق شروع کردیم که هیچ یک از کشورهای عضو ائتلاف ضدداعش حضوری در عراق نداشتند اما ما بر حسب وظیفه‌ای که داشتیم به کردها، اهل تسنن و شیعیان عراق کمک‌رسانی کردیم.
لاریجانی با اشاره به تحولات اخیر سوریه افزود: برخلاف ادعاهایی که درباره کمک ایران به سوریه مطرح است ایران نه به خاطر علوی بودن دولت سوریه که از باب همدلی و بشردوستی و همچنین حفظ امنیت منطقه دولت سوری را یاری کرد. ما بر این عقیده هستیم که اگر در منطقه چنین رسمی باب شود تا افرادی بر سر یک دولت یورش ببرند و آن کشور را ناامن کنند یک رفتار خطرناک در منطقه رواج پیدا می‌کند که اصلا برای کشورهای منطقه مطلوب نیست. با این وجود برخی کشورها مخالف حمایت از دولت سوری بودند و ادعا داشتند که در سوریه دموکراسی وجود ندارد. حال آنکه به وضوح دروغ آنان مشخص شد چون در عراق علیرغم رعایت دموکراسی شاهد هجمه و حمله تروریست‌ها به دولت بودیم.
این نماینده قم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه تحولات اخیر عراق هزینه‌های سرسام‌آوری بر دوش غرب گذاشته است گفت: حالا که غرب به چنین نتیجه‌ای رسیده پی به اشتباهات خود برده و سعی دارد دست از حمایت‌های خود بردارد اما همچنان کشورهایی هستند که کمک‌های مالی خود را از تروریست‌ها دریغ نکرده‌اند.
وی در ادامه ائتلاف غرب علیه داعش را ناامیدکننده خواند و تصریح کرد: من بعید می‌دانم که با این ائتلاف مسالهای حل شود کما اینکه بمباران صورت گرفته در عراق نیز مساله‌ای را حل نکرده و نمی‌توان خیلی نسبت به آن امیدوار بود.

وضعیت خبرنگاران و روزنامه نگاران ناپایدار و غیراستوار است
رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان با اشاره به مشکلات معیشتی روزنامه‌نگاران و خبرنگاران خطاب به وزیر ارشاد اعلام کرد: گاهی که با دوستان و اصحاب رسانه نشست‌هایی را به مناسبت روز خبرنگار برگزار می‌کنیم آنان وضعیت معیشتی خود را ناپایدار و غیراستوار می‌خوانند. این ناپایدرای طبعا آرامش روانی را از روزنامه نگاران دریغ می‌کند در حالی که یک کار فکری نیازمند یک آرامش فکری است بنده چون فکر می‌کنم بهبود وضعیت معیشتی روزنامه‌نگاران نیازمند یک برنامه با بار مالی منحصر به فرد است از شما می‌خواهم تا به عنوان لایحه‌ای بهبود وضع معیشتی را به مجلس ارائه کند مجلس نیز تمام تلاش خود را در این خصوص به کار خواهد گرفت.

گفتنی است بیستمین نمایشگاه مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی تا ۲۳ آبان ماه از ساعت ۹ تا ۲۰ در مصلای امام خمینی(ره) شهر تهران برپاست.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز