خبرگزاری کار ایران

از سوی مرکز پژوهش‌ها صورت گرفت؛

پایش محیط کسب و کار ایران در زمستان ۹۱

کد خبر : ۱۱۲۸۶۰

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی جزئیات ارزیابی ۲۹۰ تشکل اقتصادی سراسر کشور از مولفه‌های ملی محیط کسب و کار در ایران را منتشر کرد.

مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی جزئیات ارزیابی ۲۹۰ تشکل اقتصادی سراسر کشور از مولفه‌های ملی محیط کسب و کار در ایران را منتشر کرد.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، گروه مطالعات محیط کسب و کار این مرکز اعلام کرد: گزارش‌های فصلی پایش محیط کسب و کار ایران از تابستان ۱۳۸۹ به طور مستمر توسط مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با همکاری تشکل‌های اقتصادی سراسر کشور تهیه و منتشر می‌شوند.

این گزارش‌ها، ارزیابی تشکل‌های اقتصادی ایران از مولفه‌های ملی محیط کسب و کار در ایران را ارائه می‌کنند. بر اساس پاسخ ۲۹۰ تشکل اقتصادی از سراسر کشور به پرسشنامه این گزارش، برآیند(میانگین وزنی) ارزیابی ۲۱ مولفه ملی محیط کسب و کار ایران در زمستان ۱۳۹۱،۶۰/۵ از ۱۰(۱۰ بدترین ارزیابی) است که اندکی بهتر از ارزیابی پاییز ۱۳۹۱(با میانگین ۷۰/۵) به نظر می‌رسد، ولی در مقایسه با فصل مشابه سال قبل(زمستان ۱۳۹۰ با میانگین ۵۸/۵ از ۱۰)، بدتر ارزیابی شده است.

این ارزیابی نشان می‌دهد از نظر تشکل‌های اقتصادی مشارکت کننده در تهیه این گزارش، مجموعا ارزیابی مولفه‌های ملی محیط کسب و کار در ایران طی زمستان ۱۳۹۱ همچنان در وضعیت بدتر از متوسط(۶/۵ از ۱۰) قرار داشته است. در این مطالعه، به ترتیب سه مولفه «بی‌ثباتی در قیمت مواد اولیه»، «مشکل دریافت تسهیلات از بانک‌ها» و «اعمال تحریم‌های بین‌المللی علیه کشورمان» مجموعا بدتر از بقیه مولفه‌ها ارزیابی شده‌اند که این نتیجه مشابه دو فصل قبلی است. همچنین مولفه‌های «ضعف زیرساخت‌های تامین برق»، «ضعف زیرساخت‌های حمل و نقل» و «تمایل مردم به خرید کالاهای خارجی و تقاضای کم برای محصولات ایرانی مشابه» نسبت به سایر مولفه‌ها در زمستان ۱۳۹۱، مشابه پاییز ۱۳۹۱ بهتر ارزیابی شده‌اند.

تشکل‌های اقتصادی استان‌های کرمان، البرز، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد، به ترتیب با میانگین ارزیابی ۹۹/۶،۶۹/۶ ۴۰/۶ و ۳۹/۶ مجموعا ارریابی بدتر و تشکل‌های اقتصادی استان‌های گیلان، زنجان، خراسان شمالی و یزد به ترتیب با میانگین ارزیابی ۴۱/۴،۴۵/۴،۴۶/۴ و ۴۶/۴ مجموعا ارزیابی بهتری نسبت به سایر استان‌ها از وضعیت مولفه‌های محیط کسب و کار در زمستان ۱۳۹۱ ارائه کرده‌اند.

در پرسشنامه مربوط به این مطالعه، سه سوال درباره مهمترین مسائل روز کسب و کار ایران مطرح شد که برآیند پاسخ ۲۹۰ تشکل اقتصادی مشارکت کننده در مطالعه مذکور به این ترتیب است:

سوال ۱. به نظر شما در زمستان ۱۳۹۱ مهمترین عامل بی ثباتی قیمت ها در کشورمان کدام عامل بوده است؟(پاسخ ها در داخل پرانتز)

o آثار هدفمندی یارانه ها(۲ درصد)
o تحریم های خارجی(۲۷ درصد)
o سوء مدیریت داخلی(۷۱ درصد)

۲ - مهمترین توقع تشکل شما از قانون بودجه و سیاست‌های اقتصادی در سال ۱۳۹۲ چیست؟

o اجرای هدفمندی یارانه ها(صفر درصد)
o ایجاد ثبات و مهار تورم(۹۶ درصد)
o افزایش بودجه های عمرانی(۴ درصد)

۳ - درباره اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه ها با کدام گزینه موافقت دارید؟

o اجرای سریع و یکباره(۳ درصد)
o اجرای با شیب ملایم و تدریجی(۴۸ درصد)
o توقف اجرای هدفمندی یارانه ها(۴۹ درصد)

این گزارش می‌افزاید: مولفه‌های ملی محیط کسب و کار، مجموعه عواملی‌اند که به طور مشترک بر اداره و عملکرد همه بنگاه‌ها در جامعه مورد مطالعه اثر می‌گذارند، اما تقریبا خارج از کنترل مدیران بنگاه‌ها قرار دارند. محیط کسب و کار عمدتا در حوزه بنگاه‌های کوچک و متوسط بررسی و مطالعه می‌شود، زیرا بنگاه‌های بزرگ تا حدودی می‌توانند با صرف هزینه‌هایی مانند تبلیغات برای تغییر فرهنگ مصرفی یا عملیات لابی در محافل سیاستگذار، عوامل خارجی موثر بر اداره و عملکرد بنگاه‌هایشان را مهار کنند، اما بنگاهژ‌های کوچک و متوسط چنین قابلیتی ندارند و به همین دلیل بهبود محیط کسب و کار برای بنگاه‌های کوچک و متوسط اهمیت زیادی دارد.

نوشتار حاضر، نهمین گزارش مستمر فصلی است که بر اساس «احساس سنجی» تشکل‌های اقتصادی در سراسر کشور از وضعیت ۲۱ مولفه محیط کسب و کار ایران در یک دوره سه ماهه تهیه می‌شود.

مولفه‌های محیط کسب و کار در این گزارش طی زمستان ۱۳۸۸ تا بهار ۱۳۸۹ به روش دلفی با مشارکت ۸۰ تشکل اقتصادی سراسری به دست آمده‌اند. مولفه‌های محیط کسب و کار در این گزارش‌ها به اقتضا و تناسب با شرایط اقتصاد ایران شناسایی و تعریف شده‌اند و با شاخص‌های مشهور بین‌المللی نظیر شاخص «انجام کسب و کار» بانک جهانی یا گزارش جهانی رقابت پذیری تفاوت‌هایی دارند.

در بخش اول این گزارش، ارزیابی تشکل‌های اقتصادی از وضعیت مولفه‌های محیط کسب و کار در ایران طی زمستان ۱۳۹۱ ارائه می‌شود. در این بخش، اختصاص نمره ۱۰ به هر مولفه به منزله بدترین ارزیابی از وضعیت آن مولفه بر محیط کسب و کار است و نمره ۱، به این معنی است که مولفه مذکور در دوره مورد بررسی، بر عملکرد یا اداره بنگاه‌های تحت پوشش تشکل ارزیابی کننده، تاثیر نداشته است.

در بخش دوم این گزارش پاسخ تشکل‌های مشارکت کننده به ۳ سوال خاص مربوط به دوره زمانی تهیه این تحقیق در زمستان ۱۳۹۱ ارائه شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز