خبرگزاری کار ایران

مرکز پژوهش‌های مجلس بررسی کرد

چگونگی استفاده از شبکه‌های دوگانه توزیع آب

کد خبر : ۱۰۶۱۳۲

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، چگونگی بهر‌ه‌مندی از شبکه‌های دوگانه توزیع آب را بررسی کرد.

مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، چگونگی بهر‌ه‌مندی از شبکه‌های دوگانه توزیع آب را بررسی کرد.

به گزارش ایلنا، دفتر مطالعات زیربنایی این مرکز اعلام کرد: کمبود آب مناسب آشامیدن، تقریبا یک مسئله جهانی است. افزایش سریع جمعیت شهرها و رشد فزاینده مصرف آب شهری ضرورت اصلاح سیستم های توزیع آب شهری، به کارگیری شیوه های جدیدی را می طلبد. برنامه ریزان مسائل شهری معمولا به تامین آب از نقاط دوردست روی آورده اند که بی گمان هزینه های فزاینده ای را در بر خواهد داشت. در شهرهایی که محدودیت منابع آب محلی و فراملی با توجه به ملاحظات بهداشتی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی امکان اجرای گزینه های دیگری را منتفی می کند، سیستم دو شبکه ای مجزا می تواند به عنوان راه حل مناسبی برای رفع مشکل آب شهری مورد استفاده قرار گیرد.

در این سیستم آب شرب مورد نیاز که معمولا بین ۱۰ تا ۱۵ درصد کل مصارف شهری است، از یک شبکه با قطر کم توزیع شده و بقیه مصارف از طریق شبکه دیگر تامین می شود. در تامین آب آشامیدنی رعایت کلیه استانداردهای فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی ضروری است. تامین آب با کیفیت مناسب از نظر شرب به میزان سرانه ۲۰ لیتر در روز به مراتب عملی تر از تامین سرانه کل آب به صورت تصفیه شده است و دستیابی به این هدف در بیشتر مناطق امکان تحقق دارد.

رعایت استانداردهای شیمیایی برای سایر مصارف خانگی ضرورت چندانی نداشته و در صورتی که آب از نظر ویژگی های فیزیکی و بیولوژیکی مناسب باشد، استفاده از آن برای مصارف بهداشتی، بلامانع است، البته لازم به ذکر است که احداثدو شبکه مجزا از نظر فنی و اقتصادی خالی از اشکال نیست و اتصال سیستم مخصوص آب آشامیدنی به واحدهای مسکونی شاید عملی نباشد. ایجاد شیرهای برداشت عمومی ویژه آب آشامیدنی در نقاط مختلف شهر، هزینه های اجرای شبکه مجزا را به میزان قابل توجهی کاهش داده و اجرای آن را تا حدودی توجیه می کند.

این گزارش می افزاید: البته لازم به ذکر است که طرح تفکیک شبکه های شرب و غیرشرب در بلندمدت اقتصادی است. در این طرح نسبت سود به هزینه(که در آن سود، منافع مالی حاصل از آزاد شدن آن بخش از آب شرب مصرفی از فرآیند تصفیه است که به مصارف غیرشرب می رسد و هزینه ها نیز شامل احداثشبکه مستقل آب شرب می شوند) بزرگ تر از یک بوده و توجیه اقتصادی این نوع شبکه ها را دربر دارد. در این راستا در طرح شبکه های دوگانه توزیع آب باید موارد زیر لحاظ شوند:

- اجرای شبکه های دوگانه توزیع آب باید توجیه اقتصادی و فنی لازم را داشته باشد. برای انجام این طرح یک تحلیل مالی و اقتصادی دقیق برای مقایسه تبعات اقتصادی آن با گزینه های دیگر نیاز خواهد بود.

- در صورت توسعه شبکه های مستقل لازم است مراکز تحقیقاتی و مراجع رسمی اقدام به تهیه ضوابط و استاندارد کردن کیفیت آب غیر شرب کنند. در تدوین استانداردها توصیه می شود تاثیرات اقتصادی استفاده از آب های با کیفیت پایین در کاربری های مختلف مورد ملاحظه قرار گیرند.

- مسائل اجتماعی ناشی از بهره برداری از دو نوع آب با کیفیت و قیمت مختلف بررسی شده و نتایج آن برای استفاده در طرح های مشابه مورد تحلیل واقع شوند.

- توسعه تاسیسات جمع آوری و تصفیه فاضلاب در کنار گسترش شبکه های مستقل، منبع مطمئن و مناسبی برای آب غیرآشامیدنی به وجود خواهد آورد.

- در اجرا و بهره برداری شبکه های مستقل، امکان تفکیک کامل وظایف و مسئولیت های سیستم آب آشامیدنی از شبکه غیرآشامیدنی بررسی و در صورتی که بهره برداری و نگهداری شبکه آب آشامیدنی به بخش خصوصی واگذار می شود، لازم است نظارت ها و جنبه های مختلف آن نیز پیش بینی مورد پیش بینی قرار گیرد.

- تحت هیچ شرایطی، چه در شبکه آب آشامیدنی و چه در شبکه آب غیرآشامیدنی، گندزدایی شبکه عمومی شهرها نباید متوقف شود.

- قبل از اجرای شبکه دوگانه توزیع آب در مقیاس های گسترده، باید در ابتدا به صورت آزمایشی اجرا شده و مسائل و مشکلات مرتبط با آن مورد بررسی قرار گیرند.

- لازم به ذکر است که از روش های جدید توزیع آب آشامیدنی مانند آب بسته بندی نیز نباید غافل شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز