خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران مطرح کرد:

مدیریت 1200 میلیارد متر مکعب آب سطحی با تکمیل 4 سد مازندران

asdasd
کد خبر : ۷۷۵۷۴۴

محمد ابراهیم یخکشی از مدیریت 1200 میلیارد متر مکعب آب سطحی با تکمیل 4 سد مازندران خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایلنا،محمد ابراهیم یخکشی در جلسه شورای برنامه ریزی استان که صبح امروز در استانداری مازندران برگزار شد با بیان اینکه در استان 6 میلیارد مترمکعب پتانسیل آبی داریم ،اظهار داشت: بیش از چهار میلیارد متر مکعب آب در استان مصرف می شود که 11درصد در بخش شرب، 77درصد در شیلات و کشاورزی و 2 درصد در صنعت مصرف می شود.

وی با اشاره به تامین منابع آبی استان ،افزود: در حال حاضر 9 درصد آبهای سطحی مهار و 700میلیون متر مکعب از 4.5 میلیارد متر مکعب آبهای سطحی در استان ذخیره می شود.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران گفت: با توجه به محدودیت آبهای زیرزمینی و شوری امکان توسعه بهره برداری از این منابع وجود ندارد.

وی سد گلورد، البرز، هراز را از جمله پروژه های اولویت دار برای مهار آبهای سطحی بیان کرد و افزود: با تکمیل این پروژه ها 1200میلیارد مترمکعب دیگر از آبهای سطحی استان مهار و مدیریت خواهد شد.

یخکشی با بیان اینکه برای تکمیل این پروژه ها 1900میلیارد توما اعتبار نیاز دارد ،تصریح کرد:سهم استان در بخش تامین مهار آب از بودجه سالانه 34 میلیارد تومان است که تناسب لازم ندارد.

وی بیان کرد:70 درصد آب کشاورزی از منابع تنظیم شده ردوخانه ها تامین می شود که در خشسکسالی و کم آبی بسیار آسیب پذیر است و تاسیسات آبگیری آنها نیز سنتی است.

یخکشی ادامه داد:  با بهره وری آب می توانیم 200 تا 300 هزار هکتار از مزارع به کشت برنج اختصاص بدهیم.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران گفت: در حال حاضر بیش از 95 درصد آب شرب از آبهای زیر زمینی تامین می شود که از نظر کیفی پایداری لازم را ندارد.

وی با بیان اینکه بیش از 160 رودخانه کوچک و بزرگ به طول حدود 7 هزار کیلومتر در استان وجود دارد،خاطرنشان کرد: هزار آبگیر سنتی در بخش کشاورزی وجود دارد که در برخی سال ها باید چند بار ترمیم و مرمت شوند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز