خبرگزاری کار ایران

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران:

80 درصد مشاغل نیازمند آموزش مهارتی هستند/ تحصیل بیش از 41 هزار هنرجو در هنرستان های مازندران

asdasd
کد خبر : ۷۵۷۸۳۶

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران گفت: 80 درصد از مشاغل کنونی جامعه نیازمند آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی هستند.

به گزارش خبرنگار ایلنا،اسفندیار نظری بعدازظهر امروز درجشنواره کارآفرینان آینده ویژه هنرجویان هنرستان ها و دانشجویان دانشگاه های جامع علمی و کاربردی و فنی و حرفه ای مازندران اظهار کرد: کسب مهارت دانش آموزی، کسب مهارت زندگی و مهارت کسب و کار از مهارت هایی است که متاسفانه در مدارس ما مغفول مانده و است.

وی تنها راه برون این چالش را تربیت دانشجویان کارآفرین دانست و افزود:  80 درصد از مشاغل کنونی جامعه نیازمند آموزش های فنی و حرفه ای و مهارتی هستند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران گفت: با توجه به اهمیت کارآفرینی ،برنامه ریزی در زمینه توسعه و ترویج آن را از الزامات مختلف توسعه اقتصادی کشور بوده و ماهیت فرادستگاهی و فرابخشی مقوله کارآفرینی توجه به آن را توسط تمامی دستگاه ها ضروری می سازد.

وی ادامه داد: یکی از شیوه های مناسب برای کیفیت آموزش های نظری ،فنی و مهارتی،برگزاری المپیادها،جشنواره ها،رویدادها و مسابقات است که بستری مناسب برای شناسایی ،رشد و شکوفایی خلاقیت و مهارت آفرینی و استعداد سازی می باشد.

نظری ایجاد نشاط و رقابت در فضای کسب و کار،هم افزایی و مشارکت کارآفرینان آینده هنرجو و دانشجو در توسعه اقتصادی کشور، حمایت معنوی از کارآفرینان برای ایجاد کسب و کار جدید، توسعه و ترویج فرهنگ کارآفرینی و نوآوری و توسعه مهارت های کسب و کار را از اهداف این جشنواره برشمرد.

وی با اشاره به اینکه این جشنواره در بخش های کارمندی و کارگری،کاسبی و کارفرمایی و کارآفرینی بوده است شمار هنرجویان شرکت کننده در جشنواره کارآفرینان آینده را 350 نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد 9 نفر در بخش هنرجویی و 6 نفر هم در بخش دانشجویی منتخب شدند.

نظری اعلام کرد: از سوی صندوق کارآفرینی امید استان به نفرات اول 10 میلیون تومان،نفرات دوم 6 میلیون تومان و به نفرات سوم این جشنواره 4 میلیون تومان تسهیلات پرداخت می شود.

*استقرار 345 هنرستان در مازندران

وی تعداد هنرستان های فنی و حرفه ای و کاردانش استان را 345 هنرستان عنوان کرد و ادامه داد: از این تعداد 228 هنرستان دولتی و 58 هنرستان غیر دولتی است.

نظری شمار هنرجویان هنرستان فنی و حرفه ای و کاردانش را 41 هزار و 947 نفر اعلام کرد که سه هزار و 394 نفر در هنرستان های غیر دولتی و 38 هزار و 553 نفر در هنرستان های دولتی تحصیل می کنند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران تصریح کرد: با توجه به برنامه ششم توسعه،سهم هنرجویان فنی و حرفه ای و کاردانش کشور از مجموع دانش آموزان دوره دوم متوسطه باید به 48.26 درصد برسد.

* سهم 40 درصدی هنرجویان از مجموع دانش آموزان دوم متوسطه

وی ادامه داد: در حال حاضر در مازندران میزان سهم هنرجویان فنی و حرفه ای و کاردانش از مجموع دانش آموزان دوره دوم متوسطه 40 درصد است.

نظری خاطرنشان کرد: میزان استفاده از ظرفیت سایر دستگاه ها یا موسسات دولتی و غیر دولتی در آموزش های مهارتی در شاخه کاردانش (برونسپاری) ، در استان 29.2 درصد است.

وی یادآوری اینکه با سه ساله شدن هنرستان ها و استقرار پایه دوازدهم گفت: 258 باب کلاس درس، 224 کارگاه و 1076 نیروی انسانی تخصصی از کمبود های ما در بخش های فیزیکی، کارگاهی و نیروی تخصصی است.

نظری با بیان اینکه کارآفرینی بعنوان یک پدیده نوین ،جایگاه خود را در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشورها یافته است، ادامه داد: تکیه و تاکید اسناد فرادستی کشور در زمینه کارآفرینی از جمله ضرورت های این برنامه است.

وی خاطرنشان کرد: اهمیت ترویج فرهنگ کارآفرینی در بین هنرجویان و افزایش بهره وری از آموزش های کارگاهی در هنرستان ها و در راستای تبدیل دانش به ثروت و همچنین تامین نیروی انسانی کارآمد ،گسترش و تنوع در بخش خدمات بازار وکسب و کاراست.

* توسعه کارآفرینی با تقویت نظام آموزشی

نظری یکی از عوامل موثر بر توسعه کارآفرینی را توجه خاص به تقویت نظام آموزشی دانست و افزود: دولت ها به این نتیجه رسیده اند که برای کسب موفقیت اقتصادی در عرصه ملی و بین المللی در عرصه خدمات در تولید محصولات در سازمان ها وشرکت ها نیاز اساسی به توسعه کارآفرینی است.

وی با مهم بر شمردن فرهنگ کارافرینی و اینکه کارآفرینی بعنوان یک پدیده نوین جایگاه خود را در توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور از داده است، تصریح کرد: استقرار فرهنگ کارو تلاش در هنرستان موجب تغییر و تحول ارزش ها و هنجارهای نامناسب و نامساعد می شود.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران خاطرنشان کرد: اموزش کارآفرینانه، فعالیت های مشاوره ای به کارآفرینان و تحقیق در مورو کارآفرینی از برنامه های کارآمد عملیاتی در پیشبرد اهداف آموزشی در توسعه کارآفرینی است.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز