خبرگزاری کار ایران

ایلنا از مازندران گزارش می دهد؛

مدیریت بحران، هرسال دریغ از پارسال/ خانه‌هایی که بر باد رفت ؛خزانه‌های برنجی که نابود شد

asdasd
کد خبر : ۷۴۳۲۲۵

استان مازندران با وجود اینکه استانی حادثه خیز و در معرض خطر سیل و زلزله و بلایای طبیعی در فصول مختلف است؛ اما باید قبول کرد در برخی از موارد این مدیریت به درستی انجام نشده و همین امر موجب طولانی شدن مدت خدمات رسانی و کنترل بحران می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا،مدیریت بحران، مهمترین عامل برای فروکش کردن و کم کردن بحران است که به نوعی در استان مازندران این مدیریت هر سال کمرنگ‌تر از گذشته بروز می کند.

به گزارش ایلنا، استان مازندران با وجود اینکه استانی حادثه خیز و در معرض خطر سیل و زلزله و بلایای طبیعی در فصول مختلف است؛ نیازمند تیمی قوی برای مدیریت بحران درست است که البته این تیم با تغییر مدیریت ها تغییر و دوباره تکرار همان حرف همیشگی " نقطه، سر خط " می شود.

اگر چه در استان مازندران تیم مدیریت بحران استان و شهرستان های درگیر سیل و شهرستان های معین با قوت برای مدیریت بحران وارد عمل شدند؛ اما باید قبول کنیم که در برخی از موارد این مدیریت به درستی انجام نشد و همین امر موجب طولانی شدن مدت خدمات رسانی و کنترل بحران شد.

متاسفانه عدم هماهنگی و همکاری برخی از سازمان‌ها، کمبود امکانات و تجهیزات، اختلافات سیاسی، ضعف ضوابط در برخی از مقررات و ناکافی بودن قوانین از جمله نقاط ضعف در مدیریت بحران اخیر بوده است؛ که نیازمند بازنگری مجدد است.

مدیریت مخاطرات و بحران‌ها در همه مراحل یعنی قبل از بحران، زمان وقوع بحران، حین بحران و بعد از بحران از جمله نیازهای مهم جامعه برای برون رفت از مشکلات است؛ اما در بسیاری از موارد نادیده گرفته شده و تنها به کارهای روتین و سمبلیک بسنده شده است.

اگرچه سیل و سیلاب در مازندران تمام شد و آرامش نسبی به مردم برگشت اما خرابی‌ها و مشکلات ناشی از سیل همچنان ادامه دارد و نیازمند مدیریتی قوی تر در وقوع بحرانی مجدد است.

برخی از کارشناسان ضعف مدیریت بحران را مهم‌ترین عامل بروز سیل اخیر می دانند و برخی برداشت های جنگل و قاچاق چوب را در این بین اثرگذار می‌دانند این در حالی است که عده ای هم نبود امکانات بعد از گذشت 40 سال از انقلاب را دلیل تشدید این سیل اعلام کرده و خواستار مدیریت مناسب در این بخش هستند.

هرچه هست امروز مردم مازندران با گذشت 6 روز از بارش برف و باران همچنان گرفتار در برف و سیل و مدیریت بحرانی هستند که مدیریت نمی شود.

حسین زادگان استاندار مازندران در جلسه ستاد مدیریت بحران استانداری مازندران و در حضور جهانگیری معاون اول رئیس جمهور و جمعی از وزرای دولت، میزان خسارت های ناشی از سیل اخیر به بخش های مختلف زیرساختی و واحدهای مسکونی استان را حدود 12 هزار میلیارد ریال اعلام کرده است.

جهانگیری معاون اول رئیس جمهور هم در این جلسه و بازدید از مناطق سیل زده گفت: دولت همواره در کنار مردم است و آنها را تنها نخواهد گذاشت و برای جبران بخشی از خسارت های ناشی از سیل اخیر در استان مازندران، کمک خواهد کرد.

در کنار همه وعده های دولتمردان و مسؤولان، دردهای این مردم اما تمامی ندارد و این را به راحتی می توان در بازدید جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در بازدید از مناطق سیل زده و دل‌گویه‌های مردم دید.

خانه‌های آب گرفته، جهیزیه‌هایی که بر باد رفت و خزانه‌های برنجی که نابود شد؛ تنها بخشی از دغدغه های مردم استان مازندران است که البته محصور ماندن تعدادی از هموطنان ما در روستاهای بالادست هزارجریب شرق مازندران را هم نباید از نظر دور داشت.

برخی از روستاهای نکا همچنان محصور در برف

تعدادی از هموطنان ما و مردمانی ساده و مهربان در دل جنگل های بکر هزارجریب نکا در روستای " درمزار " این روزها گرفتار برف سنگین حدود 2 متری شده و یارای خروج از برف را ندارند.

آنچه براساس اطلاع رسانی به ما اعلام شده است، این افراد با محصور شدن در روستا به دلیل عدم دسترسی به راه مناسب و روستاهای همجوار از نظر تغذیه دچار مشکل شده و خطر تلف شدن دام هم در این روستا وجود دارد.

بحرانی که دامن گیر مردم شد 

یکی از اهالی روستای هزارجریب نکا با اعلام اینکه تعدادی از هم محلی های ما در این روستا گرفتار شده و لنگ لودر و بیل مکانیکی هستیم؛ گفت: بعد از گذشت چهار دهه از انقلاب، با وجود همه تلاش های انجام شده، متاسفانه مدیریت مناسبی در بخش بحران انجام نشد.

احمد درمزاری به ایلنا گفت: روزی به دلیل برف گرفتار هستیم و روزی دیگر به دلیل رانش و همه این موارد به دلیل ضعف مدیریت و انتخاب سلیقه ای برخی از مسئولان برای مسندهای مدیریتی است که باید در این بخش چاره اندیشی شود.

درمزاری گفت: علاوه بر روستای ما روستای لیمونده و لترگاز هم دچار مشکل هستند و بارها و بارها از تریبون های مختلف در سال های مختلف این مشکلات اعلام شد؛ اما هیچ کاری برای رفع مشکلات انجام نشد و هر سال شاهد ضعف مدیریتی هستیم که دامن گیر مردم می شود.

بحران در هزارجریب نکا همچنان وجود دارد 

انصاری دیگر شهروند نکایی و اهل هزارجریب نکا هم بیان داشت: همه ساله با شروع فصل سرما، نگران بارش برف و باران و امکاناتی که در راهداری و جاده و بخشداری ها نداریم هستیم و باید همچنان گدای شهرستان ها و استان های اطراف باشیم در حالی که امکانات و تجهیزات نیازمند روستاهای صعب العبور و در معرض خطر است؛ اما ما از این امکانات محروم هستیم و امیدواریم این بحران درسی برای مدیران و تلاش برای مدیریت درست بحران شود.

وی گفت: استاندار مازندران از فروکش کردن سیل و بحران در استان خبر داد؛ در حالی که بحران در هزارجرب نکا همچنان وجود دارد و هنوز برخی از راههای هزارجریب نکا مسدود است و رانش و برف مانع بازگشایی جاده شده است و باید این اطلاع رسانی ها انجام شود و روستاهای گرفتار در برف و سیل به مسؤولان معرفی شوند تا به وضعیت آنان رسیدگی شود. 

معاون فرماندار نکا در رابطه با اقدامات انجام شده برای بازگشایی مسیرهای مسدود روستایی اظهار کرد: با همه توان و امکاات برای بازگشایی مسیرهای مسدود شده برف و رانش پای میدان هستیم.

محمد محمدیان از بسیج همه امکانات برای بازگشایی محورهای مسدود هزارجریب نکا خبر داد و گفت: لودر برای روستای درمزار اعزام و محور ارم بازگشایی نسبی شده و محورهای مختلف دیگر هم باز و تردد در حال انجام است.

وی افزود: انتظار داریم با توجه به رانشی بودن برخی از جاده ها، افراد در مسیر تردد به اطلاعات اعلام شده توسط ماموران راهداری توجه کرده و از تردد در مسیرهای پرخطر اجتناب کنند.

در کنار همه این ضعف مدیریت بحران که در سیل اخیر در مازندران و گلستان شاهد بودیم؛ این بار بحران مدیریت اطلاع رسانی در بحران هم افزوده شده و به نوعی " قوز بالای قوز " شده است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز