خبرگزاری کار ایران

به بهانه دهمین سالگرد مرحوم عبدالحمید داراب؛

بزرگداشت خیرین، ترویج نیکی در جامعه است

asdasd
کد خبر : ۷۳۴۶۱۹

بزرگداشت خیرین، ترویج نیکی در جامعه است؛ خیری که پشتکارش ماندگارش کرد نه سابقه فامیلی و خانوادگی اش.

به گزارش ایلنا، بزرگداشت نام و یاد خیران از برنامه های مهمی است که در مناسبت ها و ایام مختلف سال برگزار و تلاش می‌شود تا با برگزاری این آیین ضمن شناساندن افراد خیر و نیکوکار، این کار خیر و اهدای زمین و وقف در بین مردم نهادینه شود و نکوداشت مرحوم " عبدالحمید داراب" خیر و نیکوکار ساروی در دومین همایش ماندگار، کاری برای ترویج نیکوکاری در جامعه و در بین نسل های مختلف است.

با نگاهی کوتاه و گذرا به کارهای مختلف انجام شده توسط خیران نیکوکار در ایران اسلامی در می یابیم که از گذشته تاکنون، خیران نیک اندیش ما در سراسر این کشور، در کمک به مردم و تلاش برای خیررسانی پیش قدم بودند و آثار خیر کمک به جامعه و امور عام المنفعه در سراسر کشور همچون ساخت مدرسه، ورزشگاهها، بیمارستان، مدارس و غیره نمودار است.

در این بین مردم خیر و نیکوکار در امر مدرسه سازی با توجه به کمبود فضاها و مراکز اموزشی و فرهنگی به یاری آموزش و پرورش شتافتند و خدمات خوبی را ارائه کردند و تلاش‌های این علاقه‌مندان به علم و دانش همچنان ادامه دارد و روز‌به‌روز گسترده‌تر می شود.

مرحوم " عبدالحمید داراب" یکی از خیران نیک اندیش ساروی است که با فعالیت های خیر خود در زمینه ساخت مدرسه، سالن های ورزشی و رفاهی و کمک و امداد به افراد نیازمند و.. نام خویش را ماندگار کرد و نامی ماندگار با تاریخ و تارک مازندران شد.

بزرگداشت خیران، ترویج نیکی در جامعه است و تلاش برای نهادینه کردن این فرهنگ در بین افراد مختلف اجتماع از جمله وظایف مهمی است که برعهده داریم.

 اکنون در اسفندماه در دهمین سالگرد درگذشت این بزرگ مرد علم، فرهنگ و ادب استان مازندران و شهرستان ساری، با تشکیل «ستاد بزرگداشت مرحوم عبدالحمید داراب خیر ساروی» آیین در روز یک‌شنبه ۱۲ اسفند در سالن اهل بیت ساری برگزار می شود.

آیین نکوداشت این بزرگ مرد علم و فرهنگ مازندران، در سال ۷۹ در زمان حیات مرحوم داراب برگزار و مراسم با شکوهی با موافقت ایشان در مدرسه نواب که اهدایی اجدادشان بوده است، برگزار و این مراسم پایلوت نکوداشت خیران در زمان حیات شان شد.

 امسال هم در دهمین سالگرد درگذشت وی، دومین همایش نکوداشت و بزرگداشت مرحوم عبدالحمید داراب برگزار می شود و «ستاد بزرگداشت مرحوم عبدالحمید داراب خیر ساروی» آیین بزرگداشت مرحوم داراب را در روز یک‌شنبه ۱۲ اسفند در سالن اهل بیت ساری، جنب مصلای ساری برگزار می کند.

پشتکار مرحوم داراب موجب ماندگاری نامش شد نه سابقه فامیلی و خانوادگی

رضا داراب فرزند مرحوم داراب، خیر و نیکوکار بزرگ ساروی که دهها هکتار از اراضی خود را صرف امور خیریه و ساخت مراکز آموزشی و ورزشی و فرهنگی کرده است؛ در گفتگویی با اشاره به پشتکار و تلاش پدرش گفت: اینطور نیست که مرحوم داراب به واسطه سابقه فامیلی و خانوادگی به این جایگاه رسیده باشد؛ بلکه پشتکار مرحوم داراب موجب ماندگاری وی شد.

وی تلاش برای امور خیریه و عام المنفعه توسط پدر مرحومش را مربوط به قبل از انقلاب عنوان کرد و افزود: در اولین کار خیرخواهانه خود در سال 1354 در ابتدای شروع کارهای خیرخواهانه خود، کمیته امداد امام زمان (عج) را در ساری افتتاح کرد و این کمیته همچنان فعال است.

به گفته فرزند مرحوم داراب، در ادامه سخنان خود ساخت مدرسه داراب در وسعت 13 هزار متر مربعی، همکاری با نوسازی مدارس و اهدای زمین 4 هزار متر مربعی، کمک به علوم پزشکی و اهدای 8 هزار متر مربع زمین، اهدای 3 هزار متر مربع زمین به دانشگاه آزادی اسلامی ساری گذشته، اهدای 5 هکتار زمین به مجموعه ورزشی داراب، کمک به دو روستا برای ساخت ورزشی و شرکت در امور عام المنفعه و ساختمان جدید امامزاده عباس را از جمله کارهای خیرخواهانه این مرحوم عنوان کرد.

وی همچنین از راه‌اندازی بنیاد فرهنگی داراب خبر دادند و گفت: «کار ساخت بنای این بنیاد در محوطه مدرسه داراب به اتمام رسیده به زودی با هدف رسیدگی به امور دانش‌آموزان شروع به کار می‌کند.»

عبدالحمید داراب متولد سال ۱۲۹۹ در ساری است که پس از دریافت مدرک کارشناسی در رشته شیمی، با وجود پیشنهاد کار در شرکت نفت جنوب کشور، شغل معلمی در ساری را برگزید و در اولین کار خیرخواهانه خود در سال 1354 در ابتدای شروع کارهای خیرخواهانه خود، کمیته امداد امام زمان (عج) را در ساری افتتاح کرد و این کمیته همچنان فعال است و تا پایان عمرش کارهای عم المنفعه فراوانی را برای کمک به مردم انجام داد.

" احساس می‌کنم دوباره متولد شدم" 

رئیس شورای کارگری شهرداری ساری و دبیر بزرگداشت عبدالحمید داراب خیر ساروی در رابطه با برگزاری این مراسم گفت: اولین نکوداشت این خیر نیک اندیش در سال 1379 برگزار شد که البته با اصرار فراوان بود و علی رغم میل باطنی اولیه مرحوم داراب به برگزاری این مراسم بود که ایشان قبول نکردند که این مراسم برگزار شود و با اصرار فراوان رضایت دادند و با کمک و همکاری بزرگان شهرستان این آیین برگزار و بعد از برگزاری مراسم مرحوم داراب گفت: " احساس می‌کنم دوباره متولد شدم".

محمدحسن محمدی کیادهی افزود: آیین نکوداشت خیران مدرسه ساز در قید حیات برای اولین بار در ایران و بعنوان کار پایلوت کشوری در سال 1379 برای " عبدالحمید داراب" برگزار شد و از همان مراسم بود که این کار خیر به عنوان پایلوت کشوری، الگوی کشور قرار گرفت.

وی گفت: بعد از برگزاری این مراسم بود که مرحوم داراب، 5 هکتار زمین برای مجمو.عه ورزشی داراب اهداء کردند و در مجموع بیش از 20 هکتار زمین برای امور خیرخواهانه، مدرسه سازی و مجموعه های ورزشی در بهترین نقاط ساری اهداء کردند.

کیادهی، هدف از برگزاری این مراسم را انتقال فرهنگ اهدای زمین و وقف به نسل جوان و افتخار به داشته های خود و تاریخ پرافتخار این خیران که پشتوانه محکمی برای ما هستند؛ اعلام کرد.

وی گفت: وجود خیرانی همچون مرحوم " داراب" افتخاری برای استان و کشور است که با وجود این بزرگان علمی، فرهنگی، اجتماعی و خیران احساس بزرگی داریم و بخود می بالیم و باید این خیرخواهان و خیران نیک اندیش به درستی به جامعه و نسل جوان معرفی شوند.

با نگاهی به گذشته ایران اسلامی درمی‌یابیم که اقشار مختلف مردم در کشورمان در امور خیر، نقش مهمی در کمک به دیگران و ازخود‌گذشتگی ایفا کرده‌اند و خیران مدرسه ساز و خیرانی که توجه به امور فرهنگی و آموزشی را در دستور کارداشته اند و در کگنار همه کارهای خیرخواهانه، با ساخت مدرسه هم برای فرزندان این سرزمین مدرسه ساختند و هم با کار خیر خود فرهنگسازی کردند.

خیر بزرگ شهر ساری و استان مازندران، زنده یاد عبدالحمید داراب پس از تحمل مدتها بیماری در اسفند ماه 1387 در یکی از بیمارستانهای ساری دارفانی را وداع گفت.

به همت «ستاد بزرگداشت مرحوم عبدالحمید داراب خیر ساروی» آیین بزرگداشت مرحوم داراب، در روز یک‌شنبه ۱۲ اسفند در سالن اهل بیت ساری، جنب مصلای ساری برگزار می شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز