خبرگزاری کار ایران

ایلنا از جای خالی پردیس سینمایی در مازندران گزارش می‌دهد؛

یک استان و سه سینما / مدیر کل حوزه هنری مازندران: ساخت پردیس از عهده ما خارج است / بخش خصوصی وارد شود

asdasd
کد خبر : ۶۶۸۴۹۴

در حال حاضر سینما به عنوان یک رسانه و مکانی برای اکران فیلم با دلایلی مختلفی که برای آن وجود دارد از شور و رونق آن کاسته شده است اما ایجاد پردیس و طراحی بخش‌های مختلف در این فضا ، می‌تواند نیازهای مردم را پوشش دهد.

به گزارش ایلنا از ساری ، ورود نخستین دستگاه سینماتوگراف به ایران در سال ۱۲۷۹ هجری خورشیدی توسط مظفرالدین شاه سر آغازی برای سینمای ایران به حساب می‌آید که حدود 118 سال است که این هنر جذاب ، توانا و یکی از جدی‌ترین و پرمخاطب‌ترین رسانه‌های جمعی وارد سرزمین پهناور ایران شده و تاثیرات شگرفی در عرصه‌های آموزشی ، هنری ، طنز و سرگرمی و دیگر زمینه‌های اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسی ، اقتصادی و ورزشی برجای گذاشته است.

در دنیای امروز خیلی از ما شاید تصور یک روز بدون فیلم وسینما بودن را هم نتوانیم بکنیم. در کشورهای توسعه یافته که مردم برنامه مشخصی برای سینما رفتن و فیلم دیدن دارند این وابستگی بیشتر مشهود و ملموس است. در کشور ما نیز به‌طبع سینما مخاطبان خاص خود را دارد اگر چه نسبت به گذشته و همچنین نسبت به سایر کشورها مخاطبان بسیار کمتری دارد ولی به هیچ وجه نمی‌توان تاثیر عمیق سینما را بر زندگی مردم و روابط اجتماعی نادیده گرفت.

با توجه به آسیب‌های اجتماعی متعددی که در جامعه ما وجود دارد به ویژه طلاق ، اعتیاد ، سرقت ، پرخاشگری و نظایر آن ، انتظار عمومی جامعه از نهادهای عظیمی چون سینما ارایه راهکارهایی برای کاهش آنها است.

گرچه سینما باید چهره کریه اعتیاد ، طلاق و آسیب های دیگر در جامعه را هنرمندانه برای مردم و مسئولان نشان دهد اما پرواضح است مهم‌تر از این بخش ، ارائه راهکارها و روش‌هایی برای کاهش و درمان آنها است.

دسترسی به سینما حق ماست

دسترسی شهرهای کوچک و روستاها به امکانات فرهنگی لازمه عدالت فرهنگی است، با این حال هنوز بسیاری از شهرهای ما نیازمند سالن‌های سینما هستند و برای رسیدن به نقطه مطلوب موانع اقتصادی و زیرساختی پیش روست که مازندران نیز از این امر مستثنی نیست.

استان مازندران با توجه به وسعتی که دارد و همچنین پذیرش سالانه حجم وسیعی از مسافران و گردشگران متاسفانه برخی از شهرهای آن از سینما برخوردار نیستند که جای بسی تامل دارد ، اگر چه حوزه هنری و یا فرهنگ و ارشاد به  عنوان یکی از متولیان سینما، سالن‌های مختلفی را در استان زیر چتر خود قرار دادند اما این نهاد های فرهنگی نیز به تنهایی بودجه لازم برای ساخت سینما را ندارند در چنین شرایطی می‌طلبد تا استانداری ، شهرداری و دیگر نهادهای مرتبط وارد عمل شده و برای ساخت سالن‌های سینما اقدام کنند.

سینما می‌تواند با اصلاح کارکردهای اجتماعی در خدمت کاهش آسیب‌های اجتماعی و نابسامانی ها ، تقویت وفاق ملی،افزایش آگاهی‌های عمومی برای حفاظت از محیط زیست ، خانواده ، تربیت فرزندان و دیگر زمینه‌ها نقش آفرینی کند .

 با توجه به چنین کاردکردهایی که برای سینما در جامعه تعریف شده است اما عدم سالن سینمایی در برخی از شهرها و حتی عدم دسترسی روستاییان به آن مردم را از دیدن فیلم دور کرده است.

احداث پردیس سینمایی نیاز فرهنگی استان است

سینا دلشادی مدیر کل حوزه هنری استان مازندران در گفت‌ و گو با ایلنا با اشاره به  اینکه سینما رسانه‌ای نافذ و تعیین کننده است و امروزه، در بسیاری از کشورها برای بسترسازی و عملیاتی کردن برنامه‌ها و راهبردهای کلان ملی و بین المللی از این رسانه بهر‌ه‌گیری می‌کنند، گفت: احداث پردیس سینمایی نیاز استان است و می‌تواند درتوسعه فرهنگی موثر باشد، البته حوزه هنری پیگیری‌های مورد نیاز برای تحقق این هدف را انجام داده است که سوابق مکتوب این پیگیری در حوزه هنری، استانداری و بخش هم در شهرداری موجود است .

وی افزود: تلاش می‌کنیم که ساخت پردیس سینمایی دراستان آغاز شود  اما هنوز انسجام لازم برای تحقق این امرکه بایستی در مرکز استان اتفاق افتد؛ حاصل نشده است، البته استاندار مازندران نظر مساعد برای انجام این کاررا دارد اما برای ایجاد بستر مناسب لازم است بخش خصوصی در این زمینه فعال و شهرداری نیز بطور کامل پای کار باشد و اینکه استانداری بعنوان دستگاه حاکمیتی در استان نقش موثر تر و کارگشاتری را نسبت به این مورد فرهنگی ایفا کند.

مدیر کل حوزه هنری مازندران گفت: زمین برای ساخت پردیس سینمایی موجود بوده و علاقمندی نیز برای انجام این کار وجود دارد اما طبیعتا ساخت پردیس به تنهایی از عهده حوزه هنری خارج است ، در مقطعی با بخش خصوصی نیز رایزنی کردیم اما به دلیل ناهماهنگی‌های موجود این مهم اتفاق نیفتاده است.

وی ادامه داد: یک سینما برای مرکز استان به هیچ عنوان پاسخگو نیست و شآن فرهنگی و هنری مردم بیش از آن چیزی است که اکنون شاهد آن هستیم ، تاکید بر اینکه بایستی شهرداری  و استانداری بصورت جدی پای کار آیند تا این مشکل حل شود بخصوص پردیس سینمایی ایران که نقشه آن آماده و زمینه آن فراهم شده است.

دلشادی با اعلام اینکه حوزه هنری در سطح کلان با پرداختن به نحوه جدید سینماداری؛ پردیس هایی را ایجاد کرده و این موجب شده که مردم با سلایق مختلف به سینما جذب شوند، توضیح داد: پردیس‌های سینمایی یا مجموعه سینمایی به فضاهایی با چند سالن نمایش به همراه مراکز تفریحی و تجاری گفته می شود که از چندین سال قبل در بعضی شهرهای کشور احداث شده اند و با توجه به نیازهای فرهنگی شهروندان و ضروت بروز رسانی زیرساخت‌های نمایش فیلم و سینما در کشور در حال گسترش هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضرسینما به عنوان یک رسانه و مکانی برای اکران فیلم با دلایلی مختلفی که برای آن وجود دارد از شور و رونق آن کاسته شده است اما ایجاد پردیس و طراحی بخش‌های مختلف در این فضا ، می‌تواند نیازهای مردم را پوشش دهد بطور مثال مردم می‌توانند در پردیس سینمایی تفریح و خرید کنند و هم فیلم ببینند.

 سینما صرفا دیدن فیلم نیست

به گفته مدیر کل حوزه هنری مازندران رفتن به سینما صرفا دیدن فیلم نیست ایجاد فرهنگی جدید است، سینما فرهنگ با هم بودن، با هم دیدن ، احساسات را به اشتراک گذاشتن و هیجانات را کنترل و مدیریت کردن است.

وی در پاسخ به اینکه آیا میتوان اکران فیلم به غیر از سینما در محلات پر جمعیت یا سالن‌های رو باز انجام شود ، گفت: اگر ملاک در هر مرکز جمعیتی عمومی کردن جریان فیلم دیدن مردم در کنار یکدیگر باشد بله می‌توان این کار را انجام داد، اما غرض ساخت یک مکان با هویت سینمایی باشد نه آنرا باید درمکان جداگانه دید و به عنوان یک شاخص فرهنگی به آن توجه کرد واینکه به لحاظ معماری و هویتی بایستی ساختار آن ایجاد شود.

افزایش سه برابری سالن ها

بر اساس آمار اداره فرهنگ و ارشاد مازندران در سال 94 تعداد سالن های سینمایی مازندران 11 باب بود که این تعداد در سال جاری به 18 سالن ارتقاء و ظرفیت صندلی‌های استان نیزطی سه سال گذشته از چهار هزار و 720 به پنج هزار و 551 صندلی افزایش پیدا کرده است.

محمود شالویی مدیر کل فرهنگ و ارشاد مازندران از افزایش سه برابری سالن‌های سینمای ممتاز استان نسبت به سال 96 خبر داد و گفت: امروز سه باب سینمای ممتاز در استان فعال است که از به روز ترین امکانات سینمایی برخوردار است.

علاوه بر افزایش تعداد سینماهای استان در چند سال گذشته بسیاری از سینماهای قدیمی در نقاط مختلف مازندران بازسازی و یا بهسازی و تجهیز شدند تا مردم بتوانند در شرایط مطلوبی به تماشای فیلم بنشینند.

وی افزود: اگر چه این سینماها توسط سرمایه‌گذاران احداث و ارائه می‌شوند اما اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در طراحی، تجهیز امکانات و ارائه تسهیلات سرمایه گذاران مشارکت دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد مازندران به افزایش 50 درصدی درآمد سینماهای استان اشاره و اعلام کرد: در سه ماهه نخست سال جاری درآمد سینماهای مازندران از محل فروش بلیط و اکران فیلم ها به حدود 15 میلیارد ریال رسید که سال گذشته این رقم 10 میلیارد ریال بوده است.

 اگرچه آمارارائه شده نشان از افزایش تعداد سالن‌های سینمایی است اما وجود یک سینما در مرکز استان کافی نیست و این خلاء با توجه به نقش سینما درارتقای اقتصادی و فرهنگی کاملا ملموس است که نیاز به تغییر نگاه و رویکرد جدید در این حوزه دارد و اینکه چرا مردم آنطور که باید و شاید از سینما و دیدن فیلم استقبال نشان نمی‌دهند و یا اگر فیلمی اقبال شمار زیادی از جمعیت شهری باشد آیا این امکان در تنها سالن سینمایی مرکز استان میسر است؟ اگر پاسخگوی جمعیت نیست چاره ی کار در چسیت؟

ضرورت پردیس سینمایی برای جذب مخاطب

اما در بخش دیگر این گزارش عباس مهدوی مدیر روابط عمومی فرهنگ و ارشاد مازندران با تاکید بر اینکه برای داشتن سینما نیاز به مشارکت بخش دولتی و خصوصی است و یک نهاد دولتی به تنهایی نمی تواند در ساخت آن دخیل باشد پردیس سینمایی را راهکاری مناسب برای جذب مخاطب به سینما دانست.

وی افزود: باتوجه به اینکه سینما در تقویت روحیه اجتماعی و تاثیرات آن بر فرهنگ جامعه نقش موثری دارد اما با این حال بسیاری از شهرهای استان از داشتن یک سالن سینمای مناسب محروم هستند ،این در حالی است که سینما به عنوان یک فعالیت جمعی می‌تواند تاثیر بسزایی در رشد فرهنگ اجتماعی داشته باشد به همین دلیل توسعه سالن‌های سینما علاوه بر رشد اقتصادی، رشد اجتماعی هم به دنبال دارد.

مهدوی بیان کرد: البته آمار فروش بلیت در سال‌های اخیر خوب بوده اما باید بپذیریم که استان مازندران با پیوستگی شهرها ازغرب تا شرق و همچنین با بیش از دو هزار روستا بسیاری از افراد به سینما دسترسی ندارند و معتقدیم که نمی‌توان برای همه این شهرها سینما ساخت و یا همه را به سمت سینما سوق داد، در چنین شرایطی سینمای سیارمی‌تواند بخشی از نیازهای فرهنگی مردم رادر این زمینه مرتفع کند.

وی افزود: نباید فراموش کرد که برخی از شهرهای استان از جمله جویبار یک سالن سینما هم ندارد ، در این شرایط باید به دنبال راهکاری مناسب برای اکران فیلم بود و این را هم باور داریم که ساخت سالن سینما در شرایط کنونی از عهده یک نهاد خارج است، بنابراین باید به فکر چاره‌ای برای این کار بود. بسیاری از دستگاه‌های اجرایی از سالن‌های بزرگ و مناسبی برخوردار هستند که شاید در سال چند همایش در آن برگزار شود و در غیر اینصورت بلا استفاده می‌ماند به نظرم می‌توان از این سالن ها برای اکران فیلم با توجه به روز شدن برنامه‌ها از آن بهره گیری کرد.

مهدوی گفت: همچنین در غرب استان مجتمع‌ها و شهرک‌های ساحلی سالن‌هایی دارند که در طول سال شاید یک یا دوبار از آن استفاده شود وکاملا قابلیت تبدیل به سالن سینمایی دارند .

وی افزود: بسیاری از روستاهای استان نیز به دلیل کوهستانی و دور بودن از مراکز شهری نمی‌توانند از سینما استفاده کنند می‌توان با هماهنگی بخشداران و دهیاران فیلم را در دل روستا ها برده و به نمایش بگذارند تا همگان به این رسانه دسترسی داشته باشند.

مهدوی بیان کرد: با اجرای این طرح غنی سازی اوقات فراغت مردم به ویژه جوانان، افزایش فرهنگ تماشای فیلم در مناطق روستایی و بین اقشار محروم، کم درآمد و حواشی شهرها و کسب درآمد برای ساخت فیلم کوتاه می‌شود.

مسئولان برای حمایت بیایند

بر این اساس در شرایط فعلی که تماشای فیلم در سینماها به دلایل مختلف از سوی خانواده ها با کم اقبالی مواجه شده است،این پردیس ها با تنوع در اکران و نمایش فیلم‌ها و وجود مراکز تجاری و تفریحی شهروندان را به سمت خود جلب کنند .می‌طلبد تا مسئولان مربوطه در جهت تحقق این واقعه فرهنگی همکاری‌های لازم را داشته باشند .

بنابراین می‌توان گفت که سینما نقش موثری در فرهنگ سازی جامعه دارد و از ظرفیت بسیاری بالایی برای ارتقای فرهنگ عمومی جامعه برخوردار است و باید تلاش شود تا به واسطه این هنر و تولید فیلم های موثر، آداب و روابط خوب و صحیح اجتماعی را به جامعه انتقال داد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز