خبرگزاری کار ایران

با همت دانشگاه علوم پزشکی مازندران؛

کمپین دانشجویی روز جهانی "هپاتیت " در ساری برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۶۵۰۶۳۳

این کمپین همچنین وظیفه دارد تا برنامه های جهانی ریشه کنی هپاتیت های ویروسی را اطلاع رسانی و وضعیت فعلی ایران در این برنامه ی جهانی و راهکارهای رسیدن به این هدف را به اطلاع عموم برساند.

به گزارش ایلنا از ساری،هدف از برگزاری کمپین دانشجویی NOhep(بدون هپاتیت)، آشنایی بیشتر دانشجویان علوم پزشکی و همچنین عموم مردم، با بیماری هپاتیت B و C است.

این کمپین همچنین وظیفه دارد تا برنامه های جهانی ریشه کنی هپاتیت های ویروسی را اطلاع رسانی و وضعیت فعلی ایران در این برنامه ی جهانی و راهکارهای رسیدن به این هدف را به اطلاع عموم برساند.

کمپین ریشه کنی بیماری هپاتیت در  در دانشگاه علوم پزشکی مازندران زیر نظر معاونت فرهنگی و دانشجویی بر اساس ابلاغ مجمع سلامت کشوری به تمامی کمپین‌های ارتقای سلامت دانشگاه‌های علوم پزشکی سه  روز در پارک ملل و پارک ولایت ساری با همکاری دانشجویان برگزار شده است.

دکتر بابایی، مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره کمپین دانشجویی روز جهانی هپاتیت اظهار داشت: دانشجویان به مناسبت این روز در سطح خیابان ها و پارک ها  از 5 تا 7 مردادماه مستقر می شوند  و اطلاعات لازم را در مورد هپاتیت های ویروسی B وc و کبد چرب در اختیار مردم قرارمی دهند.

وی افزود: کارهای فرهنگی با هدف بکارگیری و جلب حداکثری دانشجویان در فعالیت‌های مختلف فرهنگی است و در حال حاضر ۱۲ کانون دانشجویی فعال وجود دارد که در زمینه‌های مختلف علمی، هنری و فرهنگی فعالیت می کنند.

مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مازندران از همکاری این دانشگاه  با بهزیستی، هلال احمر و انجمن‌های خیریه و کانون های ادبی و فیلم استان که در راستای فعالیت‌های کانون‌های دانشگاه علوم پزشکی فعالیت می‌کنند خبر داد و گفت: توصیه و حرف های دانشجویان به عنوان قشری که همیشته مورد احترام جامعه بودند مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد .

دکتر سیمین بابایی افزود: توانمندی پزشکی که علاوه بر رشته پزشکی به رشته های هنری نیز اشرافیت دارد بیشتر از فردی است که در یک حوزه تخصص دارد ؛ نشان دهنده این است که فرد تک بُعدی رشد نکرده و ابعاد مختلف وجودی اش را توسعه و رشد می‌دهد.

وی توضیح داد: هپاتیت B و C جزء بیماری هایی هستند که ممکن است که فرد در مان نشود و تا آخر ناقل بیماری باشد و آن را به دیگران نیز منتقل کند که خطراتش کمتر از بیماری ایدز نیست ،این بیماری از طریق فرآورده های خون، جنسی و از مادر به فرزند انتقال پیدا می‌کند بنابراین اطلاع رسانی در این حوزه سبب اگاهی مردم می شود که فرد بیمار چگونه می تواند جلوی انتقال آن به دیگران را بگیرد و فرد سالم نیز برای پیشگیری از آن واکسن هپاتیت را تزریق کند.

مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به اینکه تا آگاهی مردم در این زمینه افزایش نیابد، این بیماری را نمی توان ریشه کن کرد، گفت: علاوه بر درمان کارآمد، واکسن مناسب و اقدامات وزارت بهداشت، آگاهی مردم باید افزایش پیدا کند تا زمینه ریشه کنی این بیماری فراهم شود.

فرخنده هنرمند، رییس فوق برنامه اداره علوم پزشکی به کمپین اطلاع رسانی بیماری هپاتیت اشاره کرد و گفت: این برنامه توسط دانشجویان انجمن علمی علوم پزشکی راه اندازی شد وشبکه هپاتیت کشور نیز به مناسبت روز جهانی هپاتیت همکاری بسیار خوبی در این خصوص داشتند و جلسه ای در تهران برگزار و معاونت فرهنگی دانشجویی و پشتیبانی اداری مالی نیز از آن حمایت کردند.

وی با اشاره به راه اندازی دو پایگاه در سطح شهر ساری گفت: یک مرکز در پارک ولایت و دیگری در پارک ملل که استقبال خوبی از این کمپین شده است و دانشجویان با روپوش سفید و لباس فرم اطلاعات و دانسته‌های خود را در اختیار مردم قرار دادند و بروشورها را نیز در بین جمعیت پخش می‌کردند.

هنرمند افزود:هپاتیت "B" واکسن و هپاتیت"C" درمان دارد ،اگر مردم بدانند که به این بیماری مبتلا هستند می‌توانند برای درمان آن اقدام کنند ضمن اینکه برخی از آزمایشگاه‌ها نیز به طور رایگان این آزمایش را انجام می‌دهند.

 وی بر فرهنگ سازی کمپین اطلاع رسانی هپاتیت تاکید کرد و گفت: به نظرم حتی اگر تعداد کمی از شهروندان در این زمینه آگاهی پیدا کنند و به سلامت خود و جامعه اهمیت دهند بسیار مهم است.

هنرمند بیان کرد:حدود ۲۵دانشجوی پزشکی در این طرح شرکت کردند که همه عضو شورای مرکزی انجمن علمی دانشکده پزشکی ما هستند.

رئیس فوق برنامه اداره علوم پزشکی به برنامه های فرهنگی اشاره کرد و گفت: در این راستا برنامه های فرهنگی را به گونه ای تدوین کردیم که دانشجویان ما پل ارتباطی بین جامعه و دانشگاه باشند؛ باورمان این نیست که طی ۴سال تحصیل دانشجویان فقط مطالب تئوری را بیاموزند بنابراین جهت مشارکت دانشجویان در فعالیت های فرهنگی، کمپین های زیادی مثل کمپین فشار خون، قندخون و...در سطح شهرراه اندازی می کنیم.

هپاتیت (Hepatitis) به معنی التهاب در پارانشیم کبد است و به دلایل مختلفی می تواند

ایجاد شود که برخی از آنها قابل سرایت و برخی غیرمسری هستند. از عوامل ایجادکننده هپاتیت می توان به اثر برخی داروها، آلودگی به باکتری یا ویروس و مصرف الکل اشاره کرد.

بیشتر مبتلایان به هپاتیت از نوع C و B علائمی ندارند؛ برخی از این بیماران علائم سرشتی عفونت ویروسی از قبیل خستگی، دل درد، درد عضلانی و تهوع و بی اشتهایی را نشان می دهند. در موارد پیشرفته علائم نارسایی کبد بروز می کند که شامل تورم شکم، اندام ها، یرقان و خونریزی های گوارشی است.

 

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز