خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان امور عشایر کشور:

توانمند سازی عشایر از مهمترین اهداف در سطح کشور/213 هزار خانوار عشایری در کشور وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۶۴۸۴۷۸

رئیس امور عشایر کشور اظهار داشت: در حال حاضر 213 هزار خانوار عشایری در کشور وجود دارد.

به گزارش ایلنا از ساری، کرمعلی قندالی در نخستین جلسه شورای عشایر که صبح امروز در استانداری مازندران برگزار شد، با تاکید بر اینکه توانمند سازی عشایر از مهمترین اهداف در سطح کشور است، اظهار داشت: توانمند سازی عشایر در استان های مختلف کشور در دستور کار سازمان امور عشایر قرار گرفته است.

وی افزود: توانمند سازی عشایر در بخش های گیاهان دارویی، صنایع دستی و گردشگری از مهمترین برنامه های سازمان امور عشایر است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس امور عشایر کشور اظهار داشت: در حال حاضر  213 هزار خانوار عشایری در کشور وجود دارد.

وی بیان داشت: بهره گیری از انرژی نور خورشید برای تولید برق در مناطق عشایری کشور مورد توجه قرار گرفته است که بر اساس آمار استانی 285 پنل خورشیدی در بین خانوار های عشایری مازندران توزیع شده است.

قندالی با بیان اینکه در برخی از جاها غفلت کرده و تعریف درستی از فعالیت‌های مربوط به عشایر نداشته‌ایم و در کجای دنیا می‌توان مردمی پیدا کرد که به‌صورت خودجوش در سطح کشور حضور دارند ،ادامه داد: حضور این قشر از جمعیت جامعه در دفاع مقدس نمونه ای از حرکت خودجوش است.

رئیس سازمان امور عشایر کشور با بیان اینکه باید مردم را حفظ کنیم، گفت : باید ظرفیت‌سازی کنیم و از تکنیک‌ها و علم روز استفاده کنیم و بهره‌وری را بالا ببریم.

خوبی در بخش عشایری وجود  دارد، تصریح کرد: باید از این فرصت به خوبی استفاده کرده و از فرصت های موجود در راستای تقویت اقتصاد جامعه استفاده کنیم.

قندالی با اشاره به وجود 700 خانوار عشایر در مازندران بر مرتفع کردن مشکلات پیش روی این قشر از جمعیت استان تاکید کرد و افزود: تدابیری اتخاذ شود تا این تعداد خانوار از سهمیه آرد استان برای تامین معیشت بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه بسیاری از عشایر مابه ناحق مجوز مرتع از از آنان سلب شد،گفت : عشایر میلیاردها تومان به افرادی که بدون هیچ دامی مجوز دارند باج می دهند؛ تعیین و تکلیف این موضوع از مباحث مهمی است که باید در دستور کار قرار گیرد.

رئیس سازمان امور عشایر ایران با تاکید بر اینکه باید مشکل عشایر بطور ریشه ای مرتفع شود، ادامه داد: افرادی که دارای پروانه مراتع بودند اما به هر دلیلی از دست دادند بایستی پروانه آنها احیا و بازگردانده شود.

وی افزود: با آمایش مدیریت سرزمین میتوان نگرش ها را به سمت و سوی توسعه و پیشرفت عشایر تغییر داد چرا که عشایر محافظین مراتع هستند و هیچ قشری دلسوزتر از عشایر نیست؛ بسیاری از مراتع ما ویلا سازی شد اما در بخش هایی که عشایر در آن حضور دارند این اتفاق وجود ندارد.

قندالی با بیان اینکه عشایر نجیب ترین و با صداقت ترین اقشار جامعه هستند توامند سازی و تجهیز حداقلی این قشر را از مهمترین اهداف عنوان کرد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز