خبرگزاری کار ایران

تاکید رئیس شورای سقندیکلا بر صرفه جویی در مصرف آب؛

چاه آب شرب روستای سقندیکلای مازندران وارد مدار بهره برداری شد

asdasd
کد خبر : ۶۴۴۸۴۰

با بهره برداری از این چاه، مشکل کمبود آب آشامیدنی 205 مشترک در روستای سقندیکلا برطرف شد.

به گزارش ایلنا از ساری، سقندیکلا با بیش از 190 خانوار در 21 کیلومتری شهرستان ساری در بخش کلیجانرستاق واقع شده است که صد درصد شغل مردم این روستا کشاورزی است آسایش ساکنان این روستا نیز همانند روستاهای دیگر کشور  با تامین آب کافی است   که این روزها حکم کیمیا را پیدا کرده ودرحال تبدیل شدن به مشکلی بزرگ است.

افت مستمر فشار آب این روستا  بیش از یک سالی مردم را به ستوه آورده بود این در حالی است که اکثر ساکنان روستا را افراد میانسال تشکیل داده و فراهم کردن آب از چشمه‌های اطراف روستا برای آنان مشکل بوده ضمن اینکه چشمه ها ی موجود نیز با توجه به افزایش دما با خشکی مواجه شده است.

کمبود آب شرب که گاهی 24 ساعت به طول می‌‌انجامید مردم روستا را با مشکل مواجه می‌کردکه این امر هر ساله بویژه در فصل  بهار و تابستان بحرانی تر نیز می‌شد‌ مردم با کم آبی و گاهی نیز با قطعی کامل آب شرب دست به گریبان بودند.

شرکت آب و فاضلاب مازندران درباره این مشکل توضیح داد: آب شرب مجتمع هولار از یک حلقه چاه با قابلیت آبدهی 12 لیتر در ثانیه تامین می‌شود که پس از پمپاژ به مخزن 300 متر مکعبی واقع در بالادست روستای گرمستان به صورت 3 زون مستقل وارد شبکه های توزیع روستاهای تحت پوشش می‌شود.

با توجه به اینکه روستای سقندیکلا در انتهای خط انتقال آبرسانی  و در منطقه ای با توپوگرافی کوهستانی واقع شده است در فصول گرم و ایام تعطیلات به دلیل افزایش تقاضا  گاهی اوقات با افت فشار موقت مواجه می‌شود.

شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران در راستای مطالعات طرح جامع آب شرب روستاهای استان که توسط شرکت آب منطقه ای مازندران در حال انجام است، پیگیر تامین آب شرب پایدار برای روستاهای شهرستان ساری و همچنین مجتمع آبرسانی هولار، از تأسیسات تصفیه خانه سد شهید رجایی است تا مشکل کمبود آب شرب منطقه از لحاظ کمی و کیفی بطور دائم مرتفع شود.

با توجه به شرایط موجود و اقدامات آبفار مازندران در جهت رفع معضل کم آبی اما همچنان اهالی این روستا با کمبود آب مواجه بودند که در نهایت طی مراحل قانونی با همکاری امور آب مجوز حفر چاه برای تامین آب شرب با انتخاب پیمانکار آغاز شد و پس از تلاش چند ماهه با مشارکت خیرین و اهالی این روستا چاه تامین آب شرب سقندیکلا وارد مدار بهره برداری شد.

تلاش بی وقفه  اهالی روستا برای تامین آب آشامیدنی

بخشدار بخش کلیجانرستاق درحاشیه این مراسم در گفتگو با خبرنگار ایلنا با ابراز خرسندی از ایجاد شبکه آبرسانی درروستای سقندیکلا گفت: با توجه به اینکه در شرایط فعلی دولت با مشکلات زیادی مواجه است اینگونه اقدامات جهادی در جهت رفع مشکلات مردم امری نیک و پسندیده است.

وی دغدغه اصلی اهالی این را روستا تامین آب شرب اعلام کرد و افزود: مردم این روستا مدتی با مشکل کمبودآب مواجه بودند؛  پیش از این با همکاری آب و فاضلاب روستایی مقرر شده بود تا روستای سقندیکلا نیزاز مخزن آبی که در بخش هولار برای تامین آب شرب این بخش و روستاهایی که در این مسیر قرار دارند جانمایی شده بود بهره مند شوند اما به دلیل مشکلاتی چون فرسودگی لوله ها ، فاصله زیاد آن با مخزن این امر میسر نشد.

مرتضی بابایی ادامه داد: در این شرایط دهیار، شورا و معتمدین این روستا برآن شدند تا با دریافت اخذ مجوز حفر چاه مشکل مطروحه را برطرف کنند؛ بنابراین با همکاری این افراد و بخشداری بخش کلیجانرستاق مجوز حفرچاه از مبادی قانونی با تعامل امور آب روستایی دریافت و فرآیند کار ادامه پیدا کرد و به حول قوه الهی و با کمک خیرین و مشارکت اهالی روستا آب شرب مردم روستا تامین شد.

چاه آب شرب روستای سقندیکلای مازندران  وارد مدار بهره برداری شد

 گام بلند خیرین در تامین آب آشامیدنی

وی افزود: چنانچه منابع آبی ما از طریق چشمه ها تامین نشود ، با توجه به اینکه چشمه ها از منابع تامین آبرسانی برخی از روستاها محسوب می‌شود؛ شاید تنها راه برون رفت از مشکل بی آبی حفر قنات باشد، ضمن اینکه ما به دنبال این نیستیم تا از تمامی ظرفیت های موجود در طبیعت در این بازه زمانی استفاده کنیم؛ چرا که این ذخائر نیاز آیندگان ما نیز به شمار می‌رود .

بخشدار کلیجانرستاق گفت :اما درشرایط بحرانی چاره‌ای جز حفر چاه نداریم اگر چه برای تحقق و انجام اینکار بایستی مجوزات لازم را از امور آب دریافت کرد .

وی افزود: بخش کلیجانرستاق که در دل جنگل های هیرکانی شهرستان ساری واقع شده است و بخشی از منابع آبی مرکز مازندران از این مسیر تغذیه می‌شود ؛ کمبود و یا تنش آبی برای اهالی این منطقه دور از انتظار است ، ضمن اینکه بسیاری از روستاهای این بخش دچار مشکل کم آبی بودند که در چند سال اخیربا همکاری آبفار مازندران خدمات خوبی در این زمینه به مشترکین روستایی ارائه شده است.

بابایی با بیان اینکه بخشی از کمبود وهدر رفت آب مربوط به فرسودگی شبکه‌های روستایی است تصریح کرد: هزینه ، نگهداری و تعمیرات تجهیزات آبرسانی به مراتب بیشتر از حفر چاه است ؛ با یادآوری اینکه گاهی فشار آب سبب شکستگی لوله ها شده و خسارت زیادی را به همراه دارد، بنابراین بایستی در حفظ و نگهداری این تجهیزات کوشا باشیم .

چاه آب شرب روستای سقندیکلای مازندران  وارد مدار بهره برداری شد

  مشکل  تامین آب شرب نداریم

وی افزود: متاسفانه با توجه به بروز خشکسالی‌های متوالی در سال‌های اخیر بیشتر چاهها و چشمه های موجود خشک شده و یا با حداقل آب‌دهی موجود هستند وگاهی هم  کاهش سطح آب چاهها  و آبخوان‌ها منجر به سوختن موتورپمپاژ آب می‌شود که بروز این نوع مشکل مردم آن منطقه را که از آب چاه بهره گیری می‌کنند با قطعی آب مواجه می‌کند.

بابایی با اشاره به اینکه در حال حاضر بخش کلیجانرستاق با کمبود آب بصورت حاد مواجه نیست ، گفت: روستاییانی که در مناطق روستایی اقدام به استفاده از شبکه‌های غیرمجاز می‌نمایند در صورت مشاهده با برخورد جدی و قاطع  به مراجع قضایی معرفی می‌شوند.

وی در بخش دیگر از سخنانش یکی از خصوصیات اهالی روستای سقندیکلا را اتحاد و همدلی میان جوانان و ریش سفیدان عنوان کرد و ادامه داد: این روستا با برخوداری از غنائم فرهنگی و آیین های بومی و محلی  همچون جشن نشا، عید مردگان از دیر باز در این بخش مطرح بوده است و اکنون نیز بهره مندی از آب شرب سالم با حفر قنات ؛ حاصل  تامین هزینه  خیرین و تلاش مجدانه اهالی همین روستا بوده است که در جای خود قابل تقدیر و تحسین است.

به گفته بخشدار بخش کلیجانرستاق 48 روستا تحت پوشش این بخش هستند که از این تعداد 36 روستا دارای دهیاری و مابقی فاقد دهیاری و برخی نیز فاقد شورا هستند.

رفع مشکل کمبود آب 205 مشترک آب روستایی

دهیار روستای سقندیکلا در این مراسم گفت: برای حفر، تجهیز و راه اندازی این چاه بیش از 700 میلیون ریال هزینه شده است.

وی ، تصریح کرد: برای این طرح 1200 متر لوله گذاری خط انتقال نیز اجرا شده است.

به گفته عباس ولیزاده ؛ با بهره برداری از این چاه، مشکل کمبود آب آشامیدنی 205 مشترک در روستای سقندیکلا برطرف شد.

ولیزاده در ادامه با اشاره به برطرف کردن ضعف فشار آب شرب بیش از 190خانوار روستایی گفت: در همین راستا، یک دستگاه پمپ در تاسیسات آبرسانی این روستا نصب و راه اندازی شد.

وی با اعلام اینکه برای نصب این پمپ افزون بر 90 میلیون ریال هزینه شده است تصریح کرد: با راه اندازی این پمپ مشکل نوسانات آب شرب بیش از 190خانوار روستایی برطرف شد.

 تاکید رئیس شورای سقندیکلا بر صرفه جویی در مصرف آب

فضل الله فلاح رئیس شورای روستای سقندیکلا همکاری و تعامل آبفار و آب منطقه‌ای مازندران در تحقق رفع مشکل آب روستای سقندیکلا موثر دانست و گفت: این پروژه با مشارکت اهالی و خیرین این روستا وارد مدار بهره برداری شد.

وی افزود: با دریافت مجوز، این پروژه به سرعت در دستور کارشورا و دهیاری روستا قرار گرفت و با انتخاب پیمانکار و تجهیز لوازم مورد نیاز در نزدیکترین زمان ممکن با همکاری مهندسین آب و خاک این چاه در قسمتی از اراضی که توسط خانواده مرحوم مهدوی (خادم الحسین) اهدا شده بود آغاز شد و در عمق 31 متر به آب شرب  بهداشتی دسترسی پیدا کردیم.

برای انتقال نیز مبلغ 50 میلیون تومان توسط خَیِر محمد نصیری اهدا وبا 1200 متر لوله گذاری از محل قنات تا روستا انتقال داده شد؛ اگر چه کاری سخت و طاقت فرسا بود اما رضایتمندی و چهره بشاش اهالی روستا خستگی را از تن به در می‌کند.

فلاح صرفه جویی در مصرف آب تاکید کرد و گفت: مردم از از آب شرب برای مصارف غیر ضروری اجتناب کنند.

رئیس شورای روستای سقندیکلا در ادامه از همکاری امورآب، بخشداربخش کلیجانرستاق، دهیار و اعضای شورای این روستا ، هیات امنای پروژه های عمرانی و مشارکت اهالی برای ایجاد و تحقق این پروژه مهم و حیاتی قدردانی کرد.

همانطور که متخصصین همواره تاکید می کنند، بحران آب بسیاری جدی است .در اکثر مناطق، سطح آب به شدت پایین رفته، سطح آب دریاچه ها به شدت کم و سطح آب سدها کاهش یافته است. توسط جامعه شناسان هشدارهایی مبنی برایجاد چالشهای جدی ناشی از بحران کم آبی هر ازچندگاهی مطرح می شود.

خشکسالی و بحران کمبود اب در ایران از مرز هشدارها گذشته است. سالهاست مقامات دولتی ، کارشناسان و شهروندان مسئول در مورد ابعاد رو به گسترش کمبود آب در ایران هشدار می دهند. کاهش سطح آب و خشک شدن دریاچه ها، پائین رفتن بستر آبهای زیرزمینی در بسیاری از نقاط کشور، خشک شدن آب برخی رودخانه ها، کاهش سطح ذخیره آب پشت اغلب سدهای کشور،گسترش کویروبیابان های لایزرع وخشک، هر روز سرزمین ما و ساکنان آنرا به سوی یک فاجعه ملی و زیست محیطی نزدیکتر می‌کند .

بنابراین در این شرایط صرفه جویی در مصرف آب چه در بخش خانگی، کشاورزی و صنعتی حائز اهمیت است؛ صرفه جویی در مصرف آب گامی بلند بسوی مدیریت بحران کم آبی است.

روستای سقندیکلا با بیش از 190 خانوار در 21 کیلومتری شهرستان ساری در بخش کلیجانرستاق  میان جنگل و رودخانه  زارم رود واقع شده است؛ امام زاده سلیمه خاتون، امام زاده درویش پلی ، چشمه آب معدنی بادو( سامان دره) و جنگل و رودخانه از مناطق دیدنی و گردشگری این روستا محسوب می شود که در یک منطقه کاملا جنگلی و با صفا واقع شده اند.

گزارش:  زهرا شریفی

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز