خبرگزاری کار ایران

مدیر کل کتابخانه های استان مازندران: 

زن و مرد هر دو مکلف به رعایت حجاب هستند/ اشتغال مهمترین دغدغه جوانان

asdasd
کد خبر : ۶۴۳۴۴۱

مدیر کل کتابخانه های استان مازندران با تاکید بر اینکه زن و مرد هر دو مکلف به رعایت حجاب هستند اشتغال را مهمترین دغدغه جوان دانست.

به گزارش ایلنا از ساری،آرزو ولیپور امروز در حاشیه دومین نمایشگاه عفاف و حجاب تحت عنوان ' صدفی برای مرواید ' که در ساری برگزار شد، گستردگی اینگونه نمایشگاه ها را قدمی رو به جلو در جهت ترویج فرهنگ عفاف و حجاب دانست و اظهار داشت: این نمایشگاه ضمن اینکه اتفاقی مبارک در اشاعه فرهنگ عفاف و حجاب است تنوع  بخشیدن به پوشش ایرانی اسلامی وحجاب است.

وی افزود: عرضه محصولات متنوع ایرانی اسلامی در رنگ های مختلف جلوه بصری به همراه انگیزه برای فرد ایجاد می کند.

مدیر کل کتابخانه های استان مازندران گفت: گاهی افرادی که خیلی به حجاب اهمیت نمی دهند با مشاهده مدل‌های پوشش ایرانی اسلامی زیبا و در رنگ‌های مختلف در نمایشگاه به استفاده از این نوع حجاب راغب می شوند و برایشان زیبا جلوه می کند.

 وی برپایی این نوع نمایشگاه ها را علاوه بر حمایت از تولیدات داخلی وانگیزه بخشیدن افراد برای استفاده از حجاب برتر دانست و این رویداد فرهنگی را دستاوردی مهم عنوان کرد.

 ** عروسک ابزاری برای پناه گرفتن کودکان است

ولیپور در پاسخ به این سوال که " جشنواره عروسک با حجاب من  " در هفته عفاف و حجاب تاچه میزان می تواند برای کودکان موثر باشد، گفت: در دو نگاه می توان به این مسئله پرداخت نخست اینکه خیلی با این طرح موافق نیستم چرا که کودکان در سنین کودکی عروسک را  نوزاد تصور کرده و همچون نوزاد با او برخورد میکنند و آنچه را که نوزاد نیاز دارد در بازی های کودکانه خود به آن جامه عمل می پوشانند.

واینکه کودکان باید بدانند که اسلام دین راحتی است و به کودکان اجازه داده تا سنی به بازی های کودکانه خود فارغ از تکالیف شرعی ادامه دهند.

وی ادامه داد:  دین اسلام اجازه داده در پرتو واقعیت هایی که به ما آموزش داده شد حتی نوع نگاه پدر به دختر و مادر به پسر با رعایت موازین فرزندانمان را آزاد بگذاریم .

ولیپور با اشاره به اینکه عروسک ابزاری است که کودکان به آن پناه می برند به نکته دوم این پرسش پاسخ داد: از طرفی هم وقتی عروسکی چون " باربی "به دور از شانیت و موازین اسلامی برای کودکان ما الگو می شود باید جایگزینی برای آن با عروسک های " سارا و دارا " انتخاب کرد نه عروسکی که در قالب کودک برای او پوشش چون مقنعه و چادر بدوزیم و به نظر می رسد چنین روشی ، شرایط مهربانانه اسلام از نگاه کودک دور می شود.

** زن و مرد هر دو مکلف به رعایت حجاب هستند

مدیر کل کتابخانه های استان مازندران در بخش دیگر از سخنانش با تاکید بر اینکه عفاف و حجاب مختص به زنان نیست ،گفت: قرآن کریم با خطاب مستقل به زنان و مردان درباره عفت فرمان صادر کرده است و جالب اینجاست که قرآن قبل از زنان، به مردان هشدار داده و با خطاب مستقل فرموده است: «قُل لِّلْمُۆْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ»؛ «به مردان با ایمان بگو دیده فرو نهند»، سپس با خطاب مستقل سراغ زنان رفته و می‌فرماید: «وَقُل لِّلْمُۆْمِنَاتِ یَغْضُضْنَ مِنْ أَبْصَارِهِنَّ»؛ «و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را [از هر نامحرمى] فرو بندند».

وی ادامه داد: ما آدم های زمینی هستیم و همه چیز را زمینی می سنجیم ،مرد و زن هر دو مکلف به رعایت حجاب هستند ؛ متاسفانه بسیاری از آسیب های اجتماعی ناشی از رعایت نکردن حجاب از سوی مردان است به یقین حجاب برای هر دو گروه الزامی است اگر هر دوی این گروه عامل باشند به طور حتم ما با حجم زیادی از معضلات در جامعه مواجه نخواهیم شد.

ولیپور بیان کرد: حجاب بانوان مسلمان که نمادی از هویت جامعه دینی آنان را تشکیل می‌دهد به عنوان سنگر مستحکمی می‌ماند که راه هرگونه بی‌بندباری را در محیط اجتماعی و فرهنگی اسلامی می‌بندد.

وی به طرح اهدای گل از سوی جوانان به خانم های محجبه اشاره و این کار را نیک و پسندیده عنوان کرد و گفت: با قاطعیت می گویم کسی که حجابش را رعایت می کند احتیاج به تشویق ندارد اما کسانی که تازه در این مسیر طی ره می کنند تشویق برایشان ضروری بوده و ادامه راه را برایشان هموار تر می کند.

مدیر کل کتابخانه های مازندران توضیح داد: فقط از مسئولان نمیتوان انتظار انجام کارهایی از این قبیل را داشت در واقع منتظر باشیم مسئولان اقدام کنند خودمان نیز می توانیم ،آنانی که شاخه گل به افراد محجبه اهدا می کردند مسئولان نبودند بلکه افرادی عادی بودن از کف خیابان و بنابراین ما به عنوان شهروند می توانیم در این کار سهیم باشیم.

 

وی در پاسخ به این سوال که مهمترین آسیب اجتماعی در حوزه جوانان چیست،گفت: اشتغال مهمترین دغدغه امروز جوانان ما به شمار می آید و به عنوان آسیب بنیادین که خانواده، سلامت و حتی ازدواج را تحت الشعاع قرار می دهد .

ولیپور با اشاره به اینکه کشور ایران در شمار کشورهایی قرار دارد که از فراوانی جمعیت جوان برخوردار است، افزود: در چنین کشوری که آمار جوانانش بسیار بالاست بیشترین دغدغه ما نیز باید جوانان و مرتفع کردن مشکل این قشر از جامعه باشد.

** 'چهارشنبه سفید ' یک کمدی احمقانه از سوی زنی نادان است

وی در پاسخ به پرسشی دیگر که نظر شما در مورد "چهارشنبه های سفید "  که در فضای مجازی منتشر شده است چیست؟گفت: این طرح که از سوی خانمی نادان در فضای مجازی مطرح شد ،به نظرم یک کمدی احمقانه است و فقط در حد یک خبر بود عده ای از افراد با دریافت پول و عده ای دیگر بخاطر جو گیر شدن اجرا می کردند.

مدیر کل کتابخانه های مازندران توضیح داد: مردم ما با وجود ارزشهای اسلامی هرگز این مسئله را نپذیرفتند و هرگز هم نخواهند پذیرفت ؛ مسئله حجاب و حدود آن از دیرباز میان زنان مسلمان از اهمیت خاصی برخوردار بوده است و حفظ آن یکی از مصادیق اخلاقی جامعه محسوب می‌شود.

 وی ادامه داد: متاسفانه بدحجابی در فصل تابستان بویژه در سواحل خیلی دیده می شود که هیچ ارتباطی هم به چهارشنبه سفید ندارد مسئله ای است که از دیر باز وجود داشت ،تا مسئولان فرهنگی ما فرهنگ سازی نکنند این مشکل برطرف نمی شود ضمن اینکه مشکلات اجتماعی با حرف و شعار حل نمی شود بلکه نیاز به راهکار مناسب دارد از بس که داروهای اشتباه تجویز و راهکار نامناسب ارائه دادیم و برنامه های افراط و تفریط در بسته های فرهنگی و بازدارنده داشتیم اکنون بسیاری از افراد به برنامه سازان فرهنگی اعتماد نمی کنند.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز