خبرگزاری کار ایران

مدیر کل راه آهن شمال در گفتگو با ایلنا مطرح کرد:

برقی سازی راه آهن شمال فرصتی برای توسعه صادرات دریایی

asdasd
کد خبر : ۶۴۰۵۸۱

مدیر کل راه آهن شمال گفت: برقی کردن خطوط راه آهن شمال، بهره برداری از پست اسکله رو- رو ریلی در بندر امیرآباد و برگزاری همایش بین المللی صادرات دریایی فرصتی برای توسعه صادرات ریلی و دریایی است.

حمل و نقل ریلی از بخش های زیربنایی اقتصاد است که در فرآیند توسعه اقتصادی تاثیر دارد و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی است. حمل و نقل ریلی امن ترین و سالم ترین شیوه حمل و نقل است که در مقایسه با حمل و نقل جاده ای از وضعیت مطلوبی برخوردار است. فراهم کردن زیرساخت های توسعه خطوط ریلی با مدیریت درست و کارآمد می تواند نقش قابل توجهی در توسعه اقتصادی کشور داشته باشد.

یوسف گران پاشا مدیر کل راه آهن شمال در گفتگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به آغاز عملیات برقی سازی راه آهن شمال کشورگفت: این پروژه از ایستگاه گرمسار آغاز می شود و پس از عبور از فیروزکوه، پل سفید، ساری، بهشهر، سبز دشت به ایستگاه مرزی اینچه برون می رسد؛ یک خط انشعاب از رستمکلا به  بندرامیرآباد و انشعاب دیگر از سبز دشت به گرگان متصل می شود.

وی افزود: طول خطوط این مسیر 495 کیلومتر و یک خطه، طول خطوط سبز دشت به گرگان بیش از 19 کیلومتر  و طول مسیر رستمکلا به بندر امیرآباد 21 کیلومتر و حدود 26 کیلومتر خطوط فرعی است.

مدیر کل راه آهن شمال اظهار کرد: از495 کیلومتر خطوط ریلی گرمسار- اینچه برون 140 کیلومتر در شمال شرق 2 یعنی استان گلستان  و 355 کیلومتر در راه آهن ناحیه شمال کشور است و برای اجرای این پروژه قراردادی با یکی از شرکت های بین المللی روس امضا شد که تحت نظر راه آهن بین المللی روسیه است و بیش از یک میلیارد و 176 میلیون یورو برآورد هزینه شد که 15 درصد این مبلغ از منابع داخلی و حدود 85 درصد از منابع خارجی تامین می شود و مدت قرار داد حدود 4 سال است.

یوسف گران پاشا گفت: کاهش مصرف سوخت، افزایش سرعت قطار، بالابردن ظرفیت خط و مقدار کشش، کاهش آلایندگی هوا، صوتی و زیست محیطی از مزایای برقی کردن خطوط ریلی است.

افزایش ظرفیّت ریلی شمال کشور تا 7.5 میلیون تن

این مسئول خبر داد: در حال حاضر ظرفیّت خطوط راه آهن ناحیه شمال حدود 2.5 میلیون تن در سال است که با برقی کردن مسیر گرمسار- اینچه برون، ظرفیّت خطوط تا 7.5 میلیون تن افزایش می یابد.

گران پاشا گفت: این خط در ادامه به قزاقستان و ترکمنستان وصل می شود؛ انشعابی از این مسیر به بندر امیرآباد  متصل می شود که می توان کالاها را به کشورهای حاشیه دریای خزر صادر کرد از سوی دیگر پست اسکله رو – رو ریلی در بندر امیرآباد در حال تکمیل است با توجه به این ظرفیت های موجود ظرفیت خطوط افزایش می یابد.

وی ادامه داد: در این مسیر حدود 26 کیلومتر تونل  و حدود 6 کیلومتر پل قرار دارد  که برای برقی کردن خطوط  کارهای زیربنایی صورت می گیرد تا برقی کردن خطوط با توجه به این شرایط محیطی  بر سرعت و میزان کشش موثر باشد.

مدیر کل راه اهن شمال گفت: ظرفیت حمل بار در هر سال متفاوت است در سال های گذشته بیشترِ بار مازوت بود که برای نیروگاه نکا حمل می شد با توجه به اینکه در حال حاضر سوخت نیروگاه نکا از گاز تامین می شود مقدار مازوت کم شد علاوه بر آن، گندم، روغن، کشت صنعت، روغن خوراکی و گاز حمل می شود در مجموع ظرفیت حمل بار در راه اهن شمال حدود 1.5 میلیون تن در سال  و ظرفیت حمل مسافر حدود 4 هزار نفر در روز است.

بهره برداری از پست اسکله رو- رو ریلی در نیمه دوم امسال

گران پاشا طول خطوط ریلی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امیرآباد را 15 کیلومتر اعلام کرد و گفت: طول خطوط رستمکلا به بندرامیرآباد  21 کیلومتر است با این خطوط ریلی موجود ، گندم، روغن و مواد نفتی  در بندر امیرآباد بارگیری شد،  با بهره برداری از  پست اسکله رو- رو ریلی نیز  در نیمه دوم امسال صادرات بندر به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

وی افزایش صادرات، تسهیل در حمل  و نقل کالا و کاهش هزینه ها را از مزیت های پست اسکله رو – رو ریلی اعلام کرد.

این مقام مسئول به  تعاملات مثبت و سازنده میان راه آهن شمال و بندرامیرآباد بهشهر اشاره کرد و  گفت:  بندر امیرآباد و راه آهن شمال برای استفاده بیشتر از ظرفیت خطوط ریلی مشوّق هایی مانند بسته های حمایتی  یا تخفیف براساس مقدار بار و ... برای صاحبان کالا و فعالان اقتصادی در نظر می گیرند و همایش بین المللی توسعه صادرات دریایی نیز با هدف بررسی چالش ها و فرصت های توسعه صادرات دریایی به کشورهای حاشیه دریای خزر در ماه جاری برگزار می شود.

یوسف گران پاشا افزود: برقی کردن خطوط راه آهن شمال، بهره برداری از پست اسکله رو- رو ریلی در بندر امیرآباد و برگزاری همایش بین المللی صادرات دریایی فرصتی برای توسعه صادرات ریلی و دریایی است.

یوسف گران پاشا خبر داد: خطوط ریلی شمال کشور به کشورهای پاکستان، افغانستان، عراق، ترکیه، قزاقستان متصل است و خط رشت به آستارا در نیمه دوم امسال به بهره برداری می سد.

احداث خط حومه ای مسیر قائمشهر- بابل- آمل  در دست مطالعه است

مدیر کل راه آهن شمال کشور  در توضیح بازسازی و بهسازی خطوط قدیمی گفت: خطوط بهشهر، رستمکلا، نکا و خطوط نیروگاه نکا ، شهید نوبخت و شیرگاه – پل سفید تعویض شد و بازسازی زیراب – پل سفید نیز در برنامه امسال قرار دارد و 3 تا 4 خط در ایستگاه فیروز کوه احداث می شود تا ظرفیت بار در این ایستگاه افزایش یابد.

گران پاشا  افزود: احداث خط حومه ای مسیر قائمشهر- بابل- آمل  در دست مطالعه است و در ادامه کارهای اولیه انجام می شود و دو خطه کردن مسیر ساری به قائمشهر به عنوان پرتردّد ترین مسیر، مقاوم سازی پل ها و محصور کردن حریم راه آهن از دیگر برنامه های عمرانی امسال است.

وی بیان کرد: پل ها ظرفیت بار محوری 20 تن  دارند با مقاوم سازی  این بار محوری پل به 25 تن می رسد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز