خبرگزاری کار ایران

هشدار پزشکی قانونی مازندران درباره غرق‌شدگی در کانال و آب‌بندان

asdasd
کد خبر : ۶۳۰۱۳۵

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران گفت:تعطیلی مدارس و گرمای تابستان حال و هوای خاصی برای همه افراد به‌ویژه قشر جوان و نوجوان با دیدن رودخانه ، دریاچه و سایر به‌وجود می‌آورد که بعضا این شور و اشتیاق خاطره تلخی به همراه دارد.

به گزارش ایلنا از ساری  و به نقل از روابط عمومی اداره کل پزشکی قانونی مازندران، علی عباسی در پی غرق شدن دو پسر عمو 13 و 14 ساله در آب‌بندان یکی از روستاهای شرق مازندران با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان، نسبت به جلوگیری از حادثه مشابه هشدار داد.

وی افزود: تعطیلی مدارس و گرمای تابستان حال و هوای خاصی برای همه افراد به‌ویژه قشر جوان و نوجوان با دیدن رودخانه ، دریاچه و سایر به‌وجود می‌آورد که بعضا این شور و اشتیاق خاطره تلخی به همراه دارد.

مدیرکل پزشکی قانونی مازندران تصریح کرد: غرق شدگی یکی از علت‌های مرگ و میر غیرعمدی است که به‌راحتی قابل پیشگیری است و باوجود هشدارهایی که در این زمینه داده می‌شود، متأسفانه هموطنان ما به این موضوع بی‌تفاوت هستند، چرا که در سال گذشته 18 نفر در رودخانه، استخر کشاورزی، دریاچه و سد جان خود را از دست دادند.

این مسؤول در ادامه به توصیه‌هایی برای پیشگیری از غرق‌شدگی در رودخانه‌ها ، استخر اشاره کرد که با هم می‌خوانیم:

ـ آشنایی با فنون اولیه شنا،آشنایی با محدودیت‌ها و رعایت آنها از ابتدایی‌ترین الزامات قبل از شنا است.

ـ اطلاع از وضعیت عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب ضروری است؛ چرا که شیرجه در آب‌های کم عمق خطر ضربه به سر و نیز شکستگی گردن را به دنبال دارد و همچنین ورود به آب‌های عمیق برای مبتدیان، خطر غرق‌شدگی را افزایش می‌دهد.

ـ به هیچ وجه تنها و در محیط‌هایی که نجات غریق وجود ندارد، شنا نکنید.

ـ در آب و موقع شنا شوخی‌های خطرناک نکنید.

ـ به هیچ وجه تشت‌های آب و لگن‌ها و یا حوضچه‌های کوچک آب را در جایی که کودک خردسال وجود دارد، بدون توجه رها نکنید.

ـ در حمام و حین استفاده از وان مراقب کودکان و سالمندان باشید.

ـ توانایی خود را در شناکردن بیش از حد در نظر نگیرید؛ یک سوم قربانی‌های غرق‌شدگی با فن شنا به‌طور کامل آشنا بوده‌اند.

ـ در صورت مواجه با یک غریق، اگر با فن نجات غریق آشنا نیستید، سعی کنید فقط با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات و یا تشکیل زنجیره انسانی به وی کمک کنید.

ـ برای نجات یک غریق اول امنیت خود را در نظر بگیرید و از پشت به غریق نزدیک شوید و از او بخواهید تقلا نکند.

ـ مراقب شکستگی‌های گردن باشید. (در بسیاری از موارد شیرجه زدن در آب‌های کم عمق به دلیل شکستگی گردن مرگ فرد را به دنبال دارد)

ـ بسیاری از رودخانه‌ها با وجود ظاهری آرام بسیار خطرناک و عمیق هستند به‌طوری‌که فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه متوجه عمق زیاد آن شده و گرفتار گردآب می شود، بنابراین توصیه می‌کنیم بدون اطلاع از وضعیت رودخانه هرگز برای شنا در آن اقدام نکنید. 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز