خبرگزاری کار ایران

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه ساری :

جنبه های هویت بخشی به ماماها باید در دسترس قرار گیرد/سهم ماماها از زایمان طبیعی مشخص باشد

asdasd
کد خبر : ۶۲۲۲۶۷

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه ساری گفت:جنبه های سیاسی، هویت بخشی به ماماها باید در دسترس قرار گیرد نه اینکه دستور العمل ترویج زایمان طبیعی باشد ولی جایگاه ماما غیر وظیفه ذاتی او باشد.

به گزارش ایلنا از ساری،دکتر صغری خانی در همایش روز ماما و تجلیل از ماماهای نمونه استان، با اشاره به نقش این قشر در مراقبت های کیفی خانواده اظهار داشت: ما معتقدیم که این شغل یک مولتی دیسیبرین است زیرا می تواند در همه دیسیبرین های پزشکی ارائه خدمت کنند.

وی افزود: همه دنیا به این اعتماد رسیده که یک زن باردار باید تحت مراقبت یک ماما قرار بگیرد.

رئیس دانشکده  پرستاری و مامایی نسیبه ساری، با بیان اینکه سالانه ۵۳۰هزار زن به علت عوارض بارداری و زایمان جان خود را از دست می دهند، گفت: بیش از  90درصد از این مرگ و میرها در کشور کمتر توسعه یافته رخ می دهد.

خانی، با اعلام اینکه 10 تا 20 میلیون زن از مشکلات سلامتی نظیر فیستول ناشی بارداری و زایمان رنج می برند، افزود: تکنولوژی برای جلوگیری از این مرگ و میر وجود دارد اما عارضه های غیر قابل پیش بینی می تواند برای زنان باردار به وجود بیاید که علی رغم وجود همه این تکنولوژی ها مشاهده شده  50 درصد از زنان برای زایمان، فرد دوره دیده (ماما) را در دسترس ندارند.

وی، در ادامه گفت: تمام زایمان ها در کشور های پیشرفته زیر نظر افراد دوره دیده (ماما) انجام می شود.

این دکتری بهداشت باروری ، با بیان اینکه ماماها نقش اساسی جهت کاهش مرگ و میر مادر و نوزاد و کاهش سزارین دارند، تصریح کرد: آنان آموزشهای  آکادمیک و دانشگاهی را گذرانده و مهارت های لازم را نیز در این حوزه کسب کرده اند.

خانی، با بیان اینکه اگر عدالت در جامعه رعایت شود و هرچیزی در جای خود قرار گیرد ماماها هم در جای خود قرار می گیرند ، گفت: ماماها با آموزش های آکادمیکی که می بینند برای کمک به زایمان طبیعی آمادگی دارند اما اکنون ماماها متولی آن خدماتی که باید باشند و مهارت هایش را کسب کرده اند، نیستند .

وی، در ادامه افزود: اگر یک ماما مراقبت های لازم را به یک زن باردار ارائه کند در این صورت می تواند نقش خود را در جلوگیری از مرگ مادر ایفا کند .

رئیس دانشکده پرستاری و مامایی نسیبه ساری، ادامه داد: تا زمانیکه که اولین زایمان طبیعی به ماماها داده نشود قرار نیست اتفاق خاصی بیفتد، لذا باید تریاژ زایمان را به ماماها سپرد تا سزارین کاهش یابد.

خانی، تصریح کرد: جنبه های سیاسی، هویت بخشی به ماماها هم باید در دسترس قرار گیرد نه دستور العمل ترویج زایمان طبیعی باشد ولی جایگاه ماما غیر وظیفه ذاتی او باشد.

وی، مسائل اجتماعی را از دیگر موانع دسترسی به جایگاه واقعی ماماها در زایمان عنوان کرد و گفت: عدم ایمنی و

امنیت، مسائل حرفه ای و مسائل اقتصادی نیز دیگر موانع این راه هستند.

این دکتری بهداشت باروری، با بیان اینکه برای برقراری عدالت برای ماماها بایستی یک اقامه دعوی در مامایی صورت گیرد، افزود: اگر قرار است زایمان طبیعی صورت بگیرد ماماها باید سهم خود را از زایمان طبیعی بگیرند.

دکتر خانی، گفت: یک ماما می تواند نقش هایی نظیر  ارائه دهنده مراقبت، هماهنگ کننده، لیدر، آموزش دهنده و ...ایفا کند برای همین از او بیشتر به "مراقب سلامت" یاد می کنند تا ماما! البته ماماها با این عنوان مشکلی ندارند  اما این قشر تنها با اسم "ماما" هویت پیدا کردند و بنابرین باید با این نام به جامعه هدف ارائه خدمت کنند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز