خبرگزاری کار ایران

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران:

هنرمندان بومی، سفیران صلح و دوستی هستند

asdasd
کد خبر : ۵۶۵۱۷۵

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران گفت: هنرمندان بومی سفیران صلح و دوستی هستند و باید همواره از آنها حمایت شود.

به گزارش ایلنا از ساری،مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در آیین اختتامیه دومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان لیلم افزود: سال گذشته اولین سنگ بنای جشنواره موسیقی محلی لیلم درحالی نهاده شد که برگزارکنندگان این جشنواره بر این باور بودند که اقبال کمتری این نوع موسیقی نسبت به موسیقی های زیرزمینی و غربی صورت می گیرد.

جاودانی خاطرنشان کرد: اما حرکت به سمت سوق یافتن به موسیقی بومی در حالی آغاز شد که سرانه مطالعه در کشور هشت تا چهارده دقیقه اما سرانه گوش دادن به موسیقی دو ساعت بود و همین برگزارکنندگان جشنواره بومی لیلم را کمی امیدوار کرد.

وی تصریح کرد: با برگزاری دور نخست جشنواره و استقبال زیاد جوانان و نوجوانان به موسیقی محلی، برگزارکنندگان جشنواره لیلم را بر آن داشت تا دور دوم این جشنواره را با گامهایی بلندتر برپا کنند.

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد مازندران افزود: امسال که دومین سال برپایی جشنواره لیلم است می بینیم که این جشنواره قدم در مرحله بین المللی گذاشت و علاوه بر مازندران، استانهای گیلان، گلستان، سمنان و قزوین نیز در این جشنواره شرکت کرده اند.

جاودانی گفت: به علاوه هنرمندان بومی کشورهای آذربایجان و افغانستان نیز در این جشنواره به هنرنمایی پرداختند.

وی افزود: برداشتن این گامهای بزرگ آن هم در دومین سال برپایی جشنواره مایه مسرت است و می تواند به انتقال موسیقی بومی استان و جذب جوانان و نوجوانان کمک شایانی کند.

مدیر اجرایی دومین جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان  لیلم نیز در این مراسم گفت: هدف از برپایی جشنواره موسیقی بومی لیلم حفظ فرهنگهای ارزشمند بومی و ملی است.

در ادامه محمد غلامی ،مدیر اجرایی جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان لیلم یادآورشد: با غفلت ورزیدن به هنر بومی در واقع به بدنه فرهنگ و هنر کشور آسیب جدی وارد می شود.

غلامی خاطرنشان کرد: برگزاری جشنواره هایی مانند لیلم موجب زنده شدن انگیزه و رقابت در میان نسل جوان موسیقی شده و فضا را از سکون و خاموشی به در می آورد.

مدیر اجرایی جشنواره موسیقی بومی البرزنشینان لیلم تصریح کرد: به علاوه گرد آمدن اساتید موسیقی فولکلور می تواند منجر به ارزیابی قابل اعتنا در خصوص سطح کیفی موسیقی بومی مازندران شود.

وی افزود: طی سه روز برگزاری جشنواره 294 هنرمند به رقابت پرداختند و در مجموع 44 اجرای گروهی در شهرهای ساری، بهشهر، آمل و سمنان به انجام رسید.

در  ادامه اختتامیه جشنواره موسیقی بومی البرز نشینان لیلم بیانه ای توسط هیات داوران تهیه و توسط محمد ابراهیم  عالمی با این مضمون قرائت شد:

در متن این بیانه به هدف اصلی برگزاری جشنواره موسیقی بومی لیلم که همان توجه به فرهنگ بومی ،یافتن ریشه ها و حرکت بر مدار اصولی با کیفیتی صحیح برای دسترسی به آینده ای روشن است اشاره شد و این جشنواره را عاملی برای برانگیختن انگیزه هنرمندان برای دستیابی موسیقی اصیل مازندرانی ،تمرین و ممارست در فراگیری قطعات بومی، دقت در کوک سازها و ایجاد حساسیت و هیجان، رقابت را چاشنی جشنواره کرده می داند.

بر باور داوران دومین جشنواره لیلم رقابت سالم مسبب ایجاد انگیزه ،شور و هیجان می شود و از سوی دیگر این رقابتها منجر به همدلی و دوستی ها خواهد شد.

یادآور می شود؛ در این مراسم از رقیه دارایی، حسینعلی طالبی، حسین علیزاده، رجب رمضانی و لطف الله سیفی پیشکسوتان موسیقی بومی مازندران تجلیل شد.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز