خبرگزاری کار ایران

مدیر کل پزشک قانونی مازندران خبرداد:

مجوز سقط درمانی برای جنین مبتلا به تالاسمی ماژور

asdasd
کد خبر : ۲۱۴۱۱۰

به طور متوسط هر ساله ۲۸ مورد مجوز سقط درمانی برای جنین مبتلا به تالاسمی ماژور در استان مازندران صادر می‌شود که بیشترین مورد آن مربوط به شهرستان‌های ساری، قائمشهر و نکا است.

علی عباسی در حاشیه دومین همایش ملی تالاسمی، فرصت‌ها و چالش‌ها که در هتل بزرگ رامسر برگزار شد در جمع خبرنگاران با بیان اینکه سقط درمانی در تالاسمی ماژور گامی در جهت پیشگیری تولد نوزاد مبتلا است، اظهار داشت: پیشنهاد می‌شود انجمن تالاسمی طی لایحه‌ای از طریق دولت، حذف تایید سه متخصص را که از شروط سقط جنین است حذف کند و فقط مجوز صدور سقط جنین ماژور پس از تایید آزمایش ژنتیک توسط پزشک قانونی صادر شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از شهرستان رامسر، وی با اشاره به بیانیه انجمن جهانی پزشکان در سال ۱۹۴۸ ژنو مبنی بر اعلام نهایت احترام به تشکیل نطفه و حیات بشری، افزود: از منظر قانون سقط جنین فراز و نشیب های زیادی را در ایران و جهان دنبال کرد و از صد سال قبل پس از مشروطیت با نگرش آزادی خواهانه به سقط جنین، مواردی از آن مجاز شمرده شد و در سال ۱۳۰۴در حقوق جزای ایران سقط جنین در صورت نجات جان مادر مجاز شد.

مدیر کل پزشک قانونی مازندران خاطر نشان کرد: این مطلب در سال ۱۳۵۵ در بیست و دومین کنگره پزشکی که در رامسر برگزار شد و به تصویب هیئت وزیران رسید و آزادی مطلق سقط جنین بدون هیچ قید و شرطی پذیرفته شد و حتی افراد مجرد را هم دربر می‌گرفت که با مخالفت جامعه دینی و روحانیت مواجه شد و عملا اجرا نشد.

وی ادامه داد: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، در سال ۱۳۶۲ قانون مجازات اسلامی تصویب و تکلیف آن مشخص شد که نگاهی سختگیرانه به مسئله سقط جنین داشت و در سال ۱۳۷۶ اولین بار مجوز سقط جنین برای تالاسمی های «ماژور» و «سندرم داون» صادر و پس از بررسی های متعدد ماده واحده دستورالعمل اجرای قانون سقط جنین درمانی در سال ۱۳۸۴ در مجلس شورای اسلامی تصویب شد که در آن با شرایطی خاص سقط جنین را مجاز شمرد.

عباسی بیان کرد: مواردی از جمله اینکه معلول بودن جنین که موجب عسر و حرج شود، مادر بیمار باشد و نگهداری جنین خطر جان داشته باشد، بیمار بودن مادر و داشتن خطر جانی مادر، سقط در کمتر از ۱۹ هفتگی باشد، با تشخیص ۳ پزشک باشد، رضایت مادر تامین شود از شرایط تصویب قانون سقط در سال ۱۳۸۴ ذکر شد.

وی افزود: از سال ۱۳۸۹ تا کنون ۴۸۹ مجوز سقط درمانی در مازندران صادر شد که ۱۲۷ مورد آن مربوط به تالاسمی ماژور بوده است.

مدیر کل پزشکی قانونی مازندران با اشاره به اینکه در شش ماهه نخست سال ۱۷ مورد جنین تالاسمی صادر شد، گفت: به طور متوسط هر ساله ۲۸ مورد مجوز سقط درمانی برای جنین مبتلا به تالاسمی ماژور در استان مازندران صادر می‌شود که بیشترین مورد آن مربزط به شهرستان‌های ساری، قائمشهر و نکا است.

عباسی با بیان اینکه سقط درمانی در تالاسمی ماژور گامی در جهت پیشگیری تولد نوزاد مبتلا است، اظهار کرد: پیشنهاد می‌شود انجمن تالاسمی طی لایحه‌ای از طریق دولت حذف تایید سه متخصص را که از شروط سقط جنین است حذف کند و فقط مجوز صدور سقط جنین ماژور پس از تایید آزمایش ژنتیک توسط پزشک قانونی صادر شود.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز