خبرگزاری کار ایران

مازندران؛ استان برتر در تولید ۲۰ محصول زراعی، صنایع تبدیلی ندارد ؛

قوانین دست و پاگیر مانع جدی توسعه صنایع تبدیلی در مازندران/ خریداری برای میوه های درجه ۲ و ۳ نیست

asdasd
کد خبر : ۱۳۴۴۹۴۷

نبود صنایع تبدیلی در مازندران همواره یکی از دغدغه های جدی تولیدکنندگان محصولات باغی و کشاورزی استان است و کشاورزان و باغداران مازنی در دل تولید و بی بهره از تولیدات و ارزش نهایی آن هستند.

به گزارش خبرگزاری ایلنا از مازندران،  استان‌مازندران در بخش کشاورزی دارای  رتبه برتر تولید در ۲۰ محصول زراعی، باغی، دامی و شیلاتی  در کشور است و ادامه این روند صدرنشینی و توسعه در گرو زیرساخت‌های متعددی است که یکی از  زیرساخت های لازم در این بخش،  صنایع تبدیلی است که این روزها به دغدغه جدی کشاورزان تبدیل شده‌است. 

مازندران از دیرباز با چالش جدی در صنایع تبدیلی و تکمیلی  مواجه  است و سهم ۷ میلیون تنی محصولات کشاورزی مازندران هم به دادش نرسید و صنایع تبدیلی مرتبط با تولیدات در مازندران‌پا نگرفت و همچنان وابسته به استان های همسایه هستیم.

این در حالی است که براساس اعلام بسیاری از کارشناسان و مسئولان، ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تکمیلی کشاورزی و باغی در مازندران، می‌تواند راهکاری مناسب برای جلوگیری از ضایعات تولیدات باغی و کشاورزی و افزایش ارزش­ افزوده محصولات باشد.

تولید محصولات سالم و ارگانیک در بخش کشاورزی مازندران این استان را در رتبه اول کشور در این بخش قرار داده است و همه این موارد می طلبد که مسئولان با توجه بیشتری به ایجاد صنایع تبدیلی به عنوان نیاز مهم بخش کشاورزی و باغی کمک کار تولیدکنندگان این حوزه باشند.

 بسیاری معتقدند عزم جدی برای رفع مشکل کشاورزان و باغداران و توجه به ارزش افزوده و رونق اقتصادی و کاهش ضایعات باغی و کشاورزی با توسعه صنایع تبدیلی وجود ندارد.

 پای صنایع تبدیلی در سایه غفلت مسئولان به مازندران‌نمی رسد

یکی از کشاورزان مازندرانی با اشاره به تولید مرکبات و محصولات باغی در این استان، تنها راه کاهش آسیب به محصولات کشاورزی و کم کردن دورریز محصولات را صنایع تبدیلی دانست و به خبرنگار ایلنا گفت: متاسفانه ما تنها میوه های درجه یک را به فروش می رسانیم و به عنوان نمونه هلوی درجه ۲ و ۳ به دلیل نبود صنایع تبدیلی از بین‌می رود و خریداری ندارد.

محسنی افزود: متاسفانه خریداری برای میوه های درجه ۲ و ۳ وجود ندارد و نبود صنایع تبدیلی هم باعث می شود که تنها راه خلاص شدن از این‌میوه ها دورریختن آن باشد که بسیار از سرمایه های ما به هدر می رود.

وی گفت: اراده ای در بین مسئولان برای برون رفت از این مشکل وجود ندارد و در سایه بی مهری مسئولان، صنایع تبدیلی از استان مازندران پر می کشد و از استان های همجوار سر در می آورد که برای تولیدکننده به صرفه نیست. 

 قوانین دست و پاگیر و بوروکراسی اداری مانع توسعه صنایع تبدیلی در مازندران

امیری یکی دیگر از کشاورزان مازندرانی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: در حالی که رفع موانع تولید و رفع موانع پیش روی تولیدکنندگان یکی از دغدغه‌های مهم‌ مسئولان در سال‌های اخیر بوده و جلسات و برنامه هاو کنفرانس های متعددی در این راستا برگزار شده است، اما صنایع تبدیلی به عنوان یکی از نیازهای مهم تولیدکنندگان بخش کشاورزی در اولویت قرار ندارد و نمی خواهد در مازندران‌ پا بگیرد و ما همچنان خانه به دوش استان های همسایه هستیم.

وی افزود: بوروکراسی اداری و قوانین و مقررات دست و پاگیر، نبود زیرساخت‌ها ، آموزش و نیروی انسانی و مدیریتی مساله مهمی است که به عنوان‌مشکلات پیش روی سرمایه گذاران بخش کشاورزی و صنایع تبدیلی عنوان  می شود و تا مادامی که این‌مشکلات پابر جا باشد و اراده ای برای رفع این‌ مشکلات از سوی مسئولان وجود نداشته باشد، هیچ صنایع تبدیلی در مازندران پا نمی گیرد.

امیری گفت: بارها اعلام شده که توسعه و تقویت صنایع تبدیلی و تکمیلی و حرکت از خام‌فروشی به سمت فرآوری محصولات جزو اهداف مهم دولت سیزدهم واست اما در عمل اینگونه نیست و بوروکراسی اداری مهم ترین مانع برای سرمایه‌گذاران این حوزه و نیازمند حمایت مسئولان است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اما پیشتر در سخنانی، سرمایه گذاری در حوزه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی را از نیازهای اساسی استان دانست و اعلام کرد که از سرمایه گذاری دراین بخش حمایت می شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز