خبرگزاری کار ایران

استاندار مازندران:

در الگوی کشت از دیگر کشورها هنوز عقب هستیم/ با داشتن برنج پرمحصول اما همچنان برنج هندی در سورتینگ‌ها وجود دارد/ مقصر ماییم نه کشاورز

asdasd
کد خبر : ۱۳۰۵۱۷۲

استاندار مازندران گفت: اصلاح الگوی کشت یک انقلاب بزرگ در حوزه کشاورزی است و جهادکشاورزی باید برای تحقق این موضوع با روش‌هایی نوین پای کار باشد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، سید محمود حسینی‌پور در جلسه سیاست‌گذاری بخش کشاورزی با بیان اینکه در در حوزه کشاورزی در حال تحول است به نمونه جدید برنج پرمحصول در استان مازندران اشاره کرد و گفت: با وجود برنج پرمحصول اما همچنان برنج هندی در سورتینگ‌ها وجود دارد.

وی با بیان اینکه در الگوی کشت از دیگر کشورها هنوز عقب هستیم، افزود: چرا نباید برنج‌های پرمحصول ما در سبد غذایی کشورهای دیگر باشد؛ اگر کشاورز بداند برنجی که تولید می‌کند در بازارهای خارجی عرضه می‌شود حتما به سمت تولید این محصول خواهد رفت.

استاندار مازندران گفت: اگر ضعفی در این حوزه وجود دارد کشاورز مقصر نیست، مشکل درحوزه مدیریتی است.

وی افزود: تغییر الگوی کشت با رویکرد توسعه محصولات کم آب‌بر، کشت محصولات گلخانه‌ای و ترویج تکنیک‌های نوین زراعی باید از اولویت های مهم فعالیت‌های کشاورزی استان قرار گیرد.

حسینی‌پور گفت: احیای اقتصاد روستا جز سیاست‌های دولت است و اصلاح الگوی کشت از مولفه‌های مهم احیای اقتصاد روستا محسوب می‌شود؛ اصلاح الگوی کشت یک انقلاب بزرگ در حوزه کشاورزی است و جهادکشاورزی باید برای تحقق این موضوع با روش‌هایی نوین پای کار باشد.

وی با بیان اینکه هر استانی که بتواند سیاست‌های اجرایی این طرح را دقیق انجام دهد حتما از حمایت‌های ویژه دولت برخوردار می‌شود، ادامه داد: 

برای سیاست اجرایی این کار باید یک کارگاه تشکیل و فرمانداران رئیس و روسای جهادکشاورزی دبیری آن را به عهده بگیرند.

حسینی‌پور تغییر الگوی کشت و توسعه محصولات گلخانه‌ای را از ضروریات ارتقای اقتصاد کشاورزی استان دانست و گفت: جهاد کشاورزی برنامه‌ اجرایی الگوی کشت تا را پایان دولت نوشته و به ما تحویل دهد البته بهره‌مندی از ظرفیت‌های نخبگان در این حوزه استفاده شود.

اجرای الگوی کشت نیازمند اعتماد سازی است

در ادامه منصورعلی زارعی  با بیان اینکه برای پیاده‌سازی الگوی کشت؛ اعتماد مهم‌ترین اصل است و باید مورد توجه ویژه قرار گیرد اما این اعتماد در کشاورزان از بین رفته است.

وی به توجه دولت به مزیت اقتصادی و تغییر الگوی کشت اشاره کرد و افزود: اگر قرار باشد مردم با تغییر الگوی کشت به سمت ارقام پرمحصول بروند باید با اعتماد سازی بین کشاورزان و طرح تشویقی این موضوع را محقق کرد.

نماینده مردم ساری و میاندورود در مجلس شورای اسلامی، «یارانه کشت» را ضرورت اجرای الگوی کشت دانست و تاکید کرد این موضوع باید در برنامه هفتم پیش‌بینی تا اعتماد کشاورزان افزون‌تر شود.

زارعی تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی برای تحقق الگوی کشت را لازم دانست و گفت: برای اینکه در حوزه کشاورزی به موفقیت برسیم باید با تغییر الگوی کشت بعد از کشت برنج؛ سویا در کشت دوم مازندران قرار گیرد.

وی افزود: باید با هم‌افزایی در جهت ارائه هر چه بهتر خدمات به تولیدکنندگان و در نهایت اعتلای خاک و شکوفایی بخش کشاورزی گام برداریم.

 زارعی بیان کرد: در حال حاضر ۱۵۰ هزار هکتار از شالیزارها زیر کشت دوم می‌رود در چنین شرایطی کشت کلزا باید در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز