خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد؛

بوم‌گردی فرصتی طلایی برای اقتصاد گردشگری مازندران

asdasd
کد خبر : ۱۲۹۵۸۱۸

مازندران استان گردشگری است که با توسعه حوزه‌های و بخش های گردشگری و به خصوص گردشگری بومی از این فرصت برای توسعه اقتصاد گردشگری و توسعه خرده فرهنگ ها استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری ایلنای مازندران،  استان مازندران با دارا بودن شرایط مناسب طبیعی و گردشگری و قرار گرفتن روستاها در دل طبیعت بکر و ظرفیتی مناسب برای اجرای بوم گردی با سرعت در حال حرکت به سمت توسعه بومگردی و رونق اقتثاد گردشگری در روستاهاست.

استان مازندران از سه میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت خود، حدود ۴۵ درصد این جمعیت را در بیش از سه هزار روستا ی این استان جای داده است که با وجود قرار گرفتن روستاها در دل طبیعت شاهد توسعه گردشگری و بومگردی در این روستاها هستیم.

اقامتگاه های بوم گردی یا همان خانه های روستایی در دل طبیعت با ایجاد فضایی امن و آرام، غذاهای محلی ، صنایع دستی ، فرهنگ و آداب و رسوم و فرهنگ ها و خرده فرهنگ های روستایی در سال‌های اخیر گردشگران فراوانی را به سمت خود کشانده است و با توجه به اینکه این اقامتگاه‌ها در ابتدای راه هستند، باید توجه بیشتری به آن اعمال و برای توسعه بومگردی ها و افزایش آرامش جامعه تلاش شود.

ورود  مسافران  به روستاها، آشتی با طبیعت، حفظ محیط زیست، حفظ زندگی روستایی و همچنین رونق اقتصادی و توسعه درآمد ، از جمله اهداف مهم توسعه بوم‌گردی در روستاها است که می‌طلبد تا مسئولان در این بخش با توجه به تلاش های انجام شده با دغدغه بیشتری وارد عمل شده و برای توسعه و پایداری اقامتگاه‌های بوم‌گردی اقدام کنند.

 افزایش تعداد واحدهای بومگردی در مازندران

صادق برزگر مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران با اشاره به فعالیت حدود ۳۵۰  اقامتگاه بوم‌گردی در مازندران اظهار کرد: باید برای افزایش واحدهای بومگردی با توجه به استقبال گردشگران اقدام کرد.

وی گفت: باید زیرساخت‌های لازم در بخش گردشگری افزایش یابد و تناسب بین حضور مسافر و گردشگر و اقامتگاه‌ها رعایت شود و لذا باید برای افزایش اقامتگاه‌های گردشگری و بومگردی چاره اندیشی کرد و تعداد واحدهای بومگردی را با توجه به استقبال گردشگران افزایش داد.

این‌مسئول با اعلام اینکه توسعه زیرساختی اقامتی به خصوص در نواحی روستایی از سیاست‌های اداره کل میراث فرهنگی استان مازندران است، افزود:  افزایش این زیرساخت‌ها  در مناطق روستایی می‌تواند با توجه به به بودن جاذبه‌ها، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های روستاهایی معرف خوبی برای حضور گردشگر باشد.

برزگر گفت:  معرفی فرهنگ و ظرفیت روستاها برای توسعه اقتصادی روستانشینانان یکی از برنامه های مهم و اولویت دار ماست تا با توسعه اقامت‌گاه‌های بوم‌گردی علاوه بر تقویت بنیه اقتصادی برای کاهش آسیب های اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی  اقدام شود.

بومگردی محور توسعه گردشگری در مازندران

درویشی کارشناس گردشگری اظهار کرد: گردشگری از آن دست صنایعی است که آینده کشورها را تغییر می‌دهد و با توسعه زیربنای گردشگری می توان همه فعالیت‌های مرتبط با توریسم و گردشگری در بخش‌های مختلف از حمل و نقل گرفته تا اقامت و اسکان، رستوران‌ها و مراکز تفریحی، اماکن و بناهای تاریخی، جاذبه‌های طبیعی و آداب و رسوم و میراث فرهنگی و قومی و… را به توسعه رساند و موجب رونق در بخش هلی مختلف اعلام شده شد.

وی به خبرنگار ایلنا گفت: مازندران به دلیل تعداد بالای روستاها و فرهنگ ها و آداب و رسوم‌مختلف و دارا بودن ظرفیت های بی بدیل طبیعی و پتانسیل بالای بومگردی می تواند در توسعه اقتصاد گردشگری روستایی اثرگذار باشد و باید در این راستا با توسعه زیرساخت‌ها به توسعه اقتصاد گردشگری در روستاها به عنوان فرصت طلایی کمک کرد و موجب شکوفایی اقتصادی در روستاها شد.

او افزود: بومگردی محور توسعه گردشگری در مازندران  است و باید با فراهم کردن زیرساختهای لازم و ارائه تسهیلات مناسب و تبدیل معبرهای گردشگری به مقصد گردشگری برای توسعه استان با اقتصاد گردشگری تلاش کرد.

درآمد گردشگری جبران مشکلات بودجه ای کشور

مهدی بشارت‌ده کارشناس اقتصادی هم‌معتقد است: در شرایط فعلی کشور و مشکلاتی که در بخش تولید و صنعت با آن مواجه هستیم ، گردشگری ابزار قدرتمند برای  افزایش اشتغال، رفع بیکاری و بحران اقتصادی حاکم است که باید به درستی از این ابزار استفاده کرد.

وی در گفت و گو با خبرنگار ایلنا یادآور شد: با وجود همه ظرفیت ها و پتانسیل ها زمانی می توانیم  به توسعه اقتصاد گردشگری امیدوار باشیم که زیر ساخت های گردشگری در بخش بهداشت، حمل و نقل، مسکن، تدوین سند برنامه جامع گردشگری و... فراهم شود و در آن صورت می توان به سمت توسعه گردشگری خیز برداشت که امروزه مازندران با توسعه صنعت بومگردی خیز مناسبی را برای توسعه گردشگری و اقتصاد حاکم بر آن برداشته است و می تواند با درآمد گردشگری، مشکلات بودجه ای را جبران کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز