خبرگزاری کار ایران

۱۳ درصد جمعیت استان مازندران کهنسال هستند ؛

مازندران رتبه دوم جمعیت سالمندی کشور/ بی‌رغبتی جوانان برای ازدواج و تشکیل خانواده

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۶۷۸۰

استان مازندران با قرار گرفتن در رتبه بالای پیری جمعیت به مرز هشدار در این بخش رسیده است.

به گزارش خبرنگار ایلنای مازندران، روند تغییرات جمعیتی پدیده ای اجتناب ناپذیر است و ایران هم با سرعت در حال پیری جمعیت است و در این بین استان‌ مازندران، دارای رتبه های بالای کشوری در پیری جمعیت است و با توجه به روند پیش رو باید برنامه ریزی های متناسب با پیری جمعیت انجام شود.

در سالهای اخیر با توجه به مشکلات معیشتی و اقتصادی، جوانان رغبت زیادی برای ازدواج  ، تشکیل خانواده و فرزندآوری ندارند و همین امر باعث شده که شاهد افزایش سن سالمندی در جامعه باشیم و این امر می طلبد تا راهکار مناسبی برای برون رفت از مشکلات، توجه به فرزندآوری و سالمندی جامعه ارائه شود.

به گفته فریبا بریمانی، مدیرکل بهزیستی مازندران، ۱۳ درصد جمعیت استان سالمند هستند و استان مازندران رتبه دوم جمعیت سالمندی کشور را داراست و برهمین اساس سیاستگذاران، دولتمردان و متولیان امر می بایست با رویکردهای نوین و با هدف  بهره مندی جامعه متناسب با نوع نرخ رشد سالمندی بمنظور ایجاد و تقویت فرهنگ سالمندی پویا، فعال و مولد، تلاش کنند.

وی گفت: تقویت مشارکت اجتماعی سالمندان، مدیریت اوقات فراغت، ورزش، بهداشت، سلامت، ارتقاء رفاه و وضعیت معیشتی، گسترش فضاهای آموزشی و توانبخشی سالمندی و برخورداری یکسان سالمندان از حقوق شهروندی باید سرلوحه اقدامات و برنامه‌ های توسعه پایدار کشور قرار گیرد و برنامه ریزی مدون در راستای ارائه  خدمات ویژه به سالمندان جهت دستیابی به اهداف برنامه ششم صورت گیرد.

 بحرانی بودن نرخ‌جمعیت مازندران

از سوی دیگر  سیدمحمود حسینی پور استاندار مازندران، وضعیت نرخ رشد جمعیتی استان را بحرانی توصیف کرد و  عنوان کرد: باوجود پیری جمعیت، اکنون با وضعیت ناهنجاری در نرخ رشد جمعیت و جوانی جمعیت مواجه هستیم و باید تدابیر جدی برای حل این مشکل اجتماعی انجام شود.

براساس اعلام کارشناسان علوم اجتماعی و خانواده، مازندران با توجه به‌ قرار گرفتن در سراشیبی سالمندی، نیازمند آسیب شناسی عمیق و مناسب است و دولت سیزدهم باید با برنامه ریزی مناسب در حوزه جوانی جمعیت به خصوص مسکن، امنیت شغلی و مشوق های حمایتی وارد شده تا با آسیب شناسی، از آسیب بیشتر اجتماعی جلوگیری شود.

فرهنگ سازی برای فرزندآوری گامی مهم برای جوانی جمعیت

یک کارشناس و مشاور خانواده، یکی از مهم‌ترین عوامل برای جوانی جمعیت را، فرهنگ سازی در راستای فرزندآوری دانست و گفت: باید در این راستا با تقویت برنامه های تشویقی برای جوانی جمعیت مازندران چاره اندیشی شود.

به گفته مهدوی، فرهنگ سازی در راستای فرزندآوری می تواند افزایش جمعیت جوان جامعه و نیروی کار را افزایش دهد که در این راستا باید با استمرار در ارائه بسته های تشویقی جوانان را ترغیب به فرزندآوری کرد.

وی در گفت وگو با خبرنگار ایلنا افزود: در کنار فرزندآوری و افزایش جمعیت جوان  باید با احترام به سالمندان و استفاده از تجارب ارزنده آنان از تجربیاتشان استفاده و زندگی سالم سالمندی را برایشان تعریف و اجرای کنیم.

این‌مشاور خانواده گفت: تلاش برای افزایش زندگی سالم در سالمندی، توجه به سلامت جسمی و روحی،  تغذیه سالم و شرکت در فعالیت های اجتماعی و گروهی می تواند تا حد بسیار بالایی برای داشتن زندگی سالم در سالمندی اثرگذار باشد.

وی افزود: رشد و پیشرفت هر جامعه ای در گرو جمعیت جوان  فعال، اکتیو و پا به کار است و هرچه جمعیت جوان تر باشد پویایی بیشتر و امنیت بالاتری خواهیم داشت و لذا باید با تشویق جوانان به امر ازدواج و فرزندآوری، شاهد استحکام خانواده و در نتیجه افزایش روحی و روانی و جسمی و توسعه و پیشرفت جامعه اقدام کرد و در این راستا نیازمند همراهی دستگاه‌های مختلف در خصوص انجام وظایف مشخص شده  و آسیب شناسی مناسب و اجرایی شدن مصوبات هستیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز