خبرگزاری کار ایران

گزارشی از دردسرهای امحای زباله در مازندران؛

کمپوست، مسکن است نه درمان/ تولید روزانه ۵۰ تن زباله در بهشهر/ هزینه زباله‌سوزها بیشتر از تبدیل آن به انرژی است

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۰۰۵۰

در سال‌های اخیر زباله به یکی از دردسرسازترین‌ مشکلات مازندران از شرق تا غرب مازندران تبدیل شده است.ارائه راه‌حل‌های مختلف دفن زباله هم تنها مسکنی است که تاکنون نتوانسته درمان این درد باشد.

به گزارش خبرگزاری ایلنای مازندران، در کنار آلودگی‌های محیطی زباله در استان مازندران که در برخی موارد چهره این استان را زشت کرده است، دفن غیر بهداشتی زباله وعدم توجه به شیرابه‌های روان شده در منابع طبیعی و محیط زیست دردسرها و بیماری‌های جدیدی را برای جمعیت انسانی و حیوانی ایجاد کرده است که باید برای آن هم‌چاره اندیشیده شود.

بدون شک زباله‌های شهری ترکیبی از مواد مختلف انسانی، حیوانی و زائد صنعتی و کشاورزی است که باکتری‌ها و سموم ناشی از زباله‌های صنایع و گاهی زباله‌های عفونی وعدم دفن غیربهداشتی باعث شده که شیرابه‌ها در خاک نفوذ کرده و دوباره به جامعه و مردم برگردد و از سویی دیگر هم مواد زائد تجزیه نشدنی در خاک باقی می‌مانند و جامعه را با مشکلات زیست محیطی روبه رو خواهد کرد.

ریاحی یکی از شهروندان ساکن در حوالی محل دفن زباله بهشهر می‌گوید: این روزها وجود زباله در مناطق مختلف شهری و روستایی مازندران و از جمله در شرق این استان و شهرستان بهشهر و بوی بد محل دفن زباله در بهشهر باعث نارضایتی عمومی مردم شده و آرامش را از مردم‌گرفته است و با گذری در سمت شرق بهشهر می‌توان انباشت زباله را در ابتدای جاده گردشگری عباس آباد و در جوار روستای التبه دید و به خصوص در شب هم بوی بد زباله کاملا مشهود است و آرامش را از ما گرفته است.

وی با بیان اینکه متاسفانه کنترلی بر این بخش و دفن زباله وجود ندارد، به خبرنگار ایلنا گفت: آهک‌پاشی یکی از نیازهای مهم است که در برخی موارد نادیده گرفته می‌شود و به دلیل‌عدم حصارکشی حیوانات فراوانی در بین زباله‌ها تردد داشته و آلودگی‌ها را منتقل می‌کنند و نیازمند توجه در این بخش هستیم.

تفکیک زباله برابر با کاهش زباله

شهروند دیگری هم که خود را محمدپور و خانه‌دار معرفی می‌کند به خبرنگار ایلنا گفت: تفکیک زباله، یکی از نیازهای مهم برای مقابله با مشکل زباله است که شاید جدی گرفته نشده است.

این بانوی مازندرانی افزود: تفکیک زباله از مبدا، علاوه بر رفع مشکل زباله از خانه، محله و جامعه و دفع بهداشتی آن، می‌تواند باعث کاهش تولید زباله و در نتیجه حفظ منابع طبیعی و محیط زیست شود.

وی گفت: برخی از مراکز دفن زباله در مازندران در حاشیه و بستر رودخانه‌هاست که شیرابه‌ها از این طریق به راحتی وارد آب شده و وارد چرخه مصرف می‌شود و انتظار است مسئولان با فرهنگ‌سازی تفکیک زباله از مبدا و افزایش آموزش در جامعه برای سلامت آحاد مردم جامعه تلاش کنند.

هزینه زباله‌سوز بیشتر از تبدیل به انرژی

یاسر احمدی شهردار بهشهر در گفت وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به تولید روزانه حدود ۵۰ تن زباله به طور متوسط در بهشهر افزود: با توجه به فعال بودن کمپوست باید از کود این کمپوست هم استفاده شود.

وی گفت: سیاست غلط کشور در استفاده از کود شیمیایی در مقابل کودهایی که از زباله در کارخانجات کمپوست تولید می‌شود، موجب شده که افراد رغبتی برای استفاده از این کود کمپوست نداشته باشند.

شهردار بهشهر با اشاره به تولید عالی کود کارخانه کمپوست اظهار داشت: عدم حمایت و تعریف آن از طرف جهاد کشاورزی یکی از مهم‌ترین مشکلات بهره برداری درست از ظرفیت کارخانه کمپوست شهرداری بهشهر است.

احمدی خاطرنشان کرد: هزینه تمام شده زباله سوز در مازندران بیشتر از آن است که تبدیل به انرژی شود.

وی افزود: ۶۰ درصد از زباله‌های تولید شده‌تر هستند که تبدیل آن به انرژی به هیچ عنوان به مقرون به صرفه نیست.

او با اعلام اینکه ورودی زباله به کارخانه بیش از ۲۵۰۰ تن است، با تاکید بر تفکیک زباله از مبدا گفت: از شهروندان محترم در خواست می‌شود نسبت به تفکیک زباله‌های خشک از مبدا اقدام و قبل از تخلیه پسماند به باکس‌های زباله حتما آبگیری کنند.

احمدی گفت: زباله‌های‌تر شامل پسماند مواد غذایی و میوه‌جات و زباله‌های خشک شامل بطری، پلاستیک، کارتن، قوطی و. . است که تفکیک آن می‌تواند کمک شایانی برای دفن درست زباله کند.

تفکیک زباله از مبدا مهمترین راهکار برای کاهش زباله

محمود هادیان رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، اظهار کرد: یکی از مهمترین مشکلات امروز محیط زیست، زباله و ساماندهی زباله است و همه تلاش ما این است که با پیگیری‌ها و برنامه ریزی‌ها نسبت به رفع این مشکل اقدام شود.

وی افزود: اقدامات بسیار خوبی انجام شده و همچنان ادامه دارد و در شهرستان بهشهر با توجه به اینکه مرکز دفن زباله به لحاظ بو و دفن زباله جایگاه مناسبی نیست و کارخانه کمپوست هم با توجه به وجود مشکلات در این کارخانه و رجکتی ۴۰ درصدی زباله به مرکز دفن زباله بهشهر باید برای این امر چاره اندیشی شود تا مردم کمترین آلودگی‌های زباله و بوی ناخوشایند را تحمل کنند.

به گفته هادیان، کارخانه کمپوست بحث تبدیل کود از طریق زباله را در دستور کار دارد اما برگشتی‌ها دوباره به محل دفن زباله هدایت شده و باید ساماندهی مرکز دفن زباله با قوت اجرایی شود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بهشهر بیان داشت: مراکز دفن زباله در شهرستان بهشهر از وضعیت مناسبی برخوردار نیست و حصارکشی خاصی صورت نگرفته و به ندرت شاهد آهک پاشی هستیم و در خلیل شهر نیز محل دفن زباله در کنار بستر رودخانه است و انتظار داریم امور آب در این بخش وارد شده و برای ساماندهی دفن زباله وارد عمل شود.

وی گفت: آهک پاشی و حصارکشی و وجود نگهبان در محل دفن زباله از نیازهای مهم است که باید مورد توجه باشد تا با راه اندازی زباله سوز در مازندران این مشکلات برطرف شود.

به گزارش ایلنا، روزانه بیش از پنجاه تن زباله در بهشهر تولید می‌شود و ۵ تا ۶ تن خلیل شهر و بیش از ۸ تن هم درشهر رستم‌کلا تولید و برای کمپوست به کارخانه کمپوست منتقل می‌شود که ۴۰ درصد برگشت دوباره به محل زباله برای خاک‌پاشی برده می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز