خبرگزاری کار ایران

ایلنا گزارش می‌دهد:

اما و اگرهای احداث پتروشیمی در شرق مازندران

asdasd
کد خبر : ۱۲۱۵۳۱۶

کلنگ احداث پتروشیمی مازندران باهدف ایجاد اشتغال برای 75 هزار نفر در شرق این استان توسط وحیدی وزیر کشور به زمین‌خورده شد اما فعالان و دوستداران محیط‌زیست با اعتقاد به اینکه راه‌اندازی این پروژه تخریب محیط‌زیست را به همراه دارد با اجرای این پروژه مخالفت می‌کنند

به گزارش خبرگزاری ایلنا، در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ و سفر رئیس‌جمهور و هیئت همراه به مازندران، طرح پتروشیمی مازندران در ۹۰ هکتار از اراضی منابع ملی «حسین‌آباد» بهشهر با حضور احمد وحیدی وزیر کشور، آغاز به کار کرد و به‌سرعت هم تجهیزات کارگاهی مستقر و ساخت پروژه آغازشده است.

وزیر کشور در این مراسم اعلام کرده بود که سرمایه‌گذاری ۸۰ هزار میلیارد تومانی بخش خصوصی برای ایجاد این واحد پتروشیمی موقعیت ارزشمندی برای مازندران است.

وحیدی همچنین اظهار کرد که قابلیت‌های استان در بخش‌های کشاورزی، باغداری، دامداری، پرورش آبزیان و گردشگری است اما راه‌اندازی صنایع سبز در مازندران با رعایت الزامات محیط زیستی نیز یکی از راهکارهای حل مشکل بیکاری است.

اما این موضوع با توجه به اینکه محل طرح در ۵ کیلومتری پناهگاه حیات‌وحش میانکاله و در کمتر از یک کیلومتری مناطق مسکونی و در اراضی مرتعی ملی و در قلب زمین‌های کشاورزی حسین‌آباد قرار دارد مورد اعتراض شدید گروه‌های محیط زیستی و منابع طبیعی قرارگرفته است.

این در حالی است که وزیر کشور گفت که با توجه به وجود پایانه نفتی نکا و نزدیک بودن این واحد به بندر تلاش می‌شود موانع و مشکلات تولید برداشته و زمینه صادرات محصولات پتروشیمی فراهم شود.

غلامرضا شریعتی نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه و عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در همین مراسم با اعلام اینکه «شرق مازندران ۶۰ هزار نیروی بیکار ثبت‌نام‌شده در ادارات کار دارد، راه‌اندازی پتروشیمی را به‌یقین کمک به حل مشکل بیکاری در این منطقه عنوان کرد».

بنا به گفته مسئولان محلی با راه‌اندازی این پروژه برای ۷۵ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد می‌شود اما از طرفی کشاورزان و دامداران محلی با مخالفت اعلام می‌کنند در صورت تحقق این موضوع دام‌هایشان از داشتن مرتع و تغذیه بی‌بهره می‌شوند و این خود آسیبی به اقتصاد خانواده است.

سرمایه‌گذار مربوطه هم اعلام کرده بود که «این طرح در نظر دارد نسبت به ساخت یک واحد پروپیلن به ظرفیت ۵۰۰ هزار تن در زمینی به مساحت ۹۰ هکتار فعالیت کند. برای رسیدن به این هدف به سرمایه‌گذاری با حجم ۸۰ هزار میلیارد تومان و نیروی انسانی بالغ‌بر ۷۵ هزار نفر نیاز داریم».

این سرمایه‌گذار همچنین اعلام کرد که شمار زیادی از درختان اکالیپتوس در این مکان در جهت ایجاد فضای سبز غرس شود این در حالی است که این‌گونه گیاهی با شرایط و اقلیم مازندران سازگاری ندارد و البته جانمایی مکان کاشت در پیرامون این پروژه تعریف‌شده است.«

مدیرکل محیط‌زیست مازندران نیز در گفتگو با رسانه‌های استان اذعان داشت «پروژه پتروشیمی یک پروژه کلان است که مشمول ارزیابی زیست‌محیطی بوده که این ارزیابی‌ها به استان تفویض نشده و در سطح ملی در حال بررسی است».

عواقب ساخت پتروشیمی درحالی‌که این پروژه عوارض مخربی بر زیست‌بوم منطقه و از دست رفتن شغل دامداری با توجه به اینکه اکنون ۱۱ هزار رأس دام در این مرتع چرا می‌کنند، دارد اما برخی‌ها همچنان مصر هستند که این طرح بدون مجوز محیط‌زیست کار خود را دنبال کند.

گلایه‌مندی فعالان محیط‌زیست و بومیان علاوه بر رسانه‌های دیداری، شنیداری، مجازی و مکتوب، به رسانه‌ها و شبکه‌های فرامرزی نیز کشیده شده است. برخی هنرمندان و چهره‌های علمی و فرهنگی نیز با توجه به ایراداتی که به ساخت پتروشیمی در این نقطه حساس و شکننده زیست‌محیطی وارد دانسته‌اند، با ساخت آن مخالفت کرده‌اند.

پتروشیمی مازندران مصوبه دولت دوازدهم و منوط به دریافت مجوز محیط‌زیست است

علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت نیز دیروز سه‌شنبه ۱۶ فروردین‌ماه در نشست خبری در پاسخ به سؤالی درباره حواشی احداث پتروشیمی در مازندران و در نزدیکی میانکاله گفت: «مصوبه احداث این پتروشیمی مربوط به هیئت‌وزیران در دولت قبل یعنی اسفند ۹۹ بوده و اجرای این طرح منوط به دریافت مجوز محیط زیستی است. »

وی ادامه داد: «رعایت مسائل مربوط به محیط‌زیست در اولویت این دولت بوده و آغاز هرگونه توسعه‌یافتگی و فعالیت‌های عمرانی، صنعتی و معدنی، منوط و مشروط به گرفتن مجوز‌های قانونی لازم، ازجمله مجوز‌های محیط زیستی است».

۲۶ روز از کلنگ زنی پتروشیمی مازندران می‌گذرد، اما همچنان اعتراضات فعالان محیط‌زیست ادامه دارد؛ و دلایل متعددی را برای ممانعت از احداث این پروژه اعلام کرده‌اند و با تشکیل کمپین «نه به پتروشیمی در نزدیکی میانکاله» موج جدیدی از اعتراضات خود را طی روزهای اخیر آغاز کرده‌اند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز