خبرگزاری کار ایران

اعجوبه دنیا در مسابقات جهانی پاورلیفتینگ مسکو لقب چه کسی شده است؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۶۲۵۲

رها اسدی دختر ۱۰ ساله آملی لقب اعجوبه دنیا در مسابقات پاورلیفتینگ مسکو لقب گرفت.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، رها اسدی دختر ۱۰ ساله آملی در هفتمین دوره مسابقات جهانی پاورلیفتینگ مسکو همان کسی است که لقب اعجوبه دنیا را گرفت؛ ورزشکار رده نونهالان که توانست با ۳۲ ورزشکار کشورهای مختلف دنیا در یک رده‌بالاتر یعنی نوجوانان رقابت کند و بدون حریف قدر ۲ مدال طلا را از آن خود کند.

نام رها اسدی در حالی به‌عنوان نابغه و اعجوبه پاورلیفتینگ دنیا در مسابقات مسکو لقب گرفته است که در کمتر از ۱۱ ماه در شرایط سخت کرونایی توانست با تمرینات سخت اما با رقابت بدون دردسر حتی با رده سنی ۱۴ تا ۱۶ ساله در دو رشته ددلیفت قدرتی و سه‌گانه پاورلیفتینگ از این مسابقات طلای این رقابت‌ها را کسب کند.

هفتمین دوره مسابقات جهانی پاورلیفتینگ که با حضور ۲۷۰۰ ورزشکار در رده‌های مختلف سنی در دو بخش غیرحرفه‌ای و حرفه‌ای در مسکو برگزار شد، تیم ۲۲ نفره پاورلیفتینگ جمهوری اسلامی ایران در رده‌های سنی نوجوانان، جوانان، بزرگسالان و پیشکسوتان، حضوری پرقدرت از خود به نمایش گذاشتند. ایران با کسب مقام سوم تیمی و ۳۷ نشان رنگارنگ برای ورزشکاران به کار خود پایان داد.

سید داود مرتضوی، پیمان ماهرپور، مصطفی رنجبر، ولید خواجه، سعید نادری، سید محمدحسن نورالدینی، احمد کاروانی، ابوالفضل سیردانی، حامد حیدری، مهرداد جمالی، حامد فتاحی پور، پدرام نامجو، عباس فتحی، حامد حیدری، محمدرضا شکری، جابر اسد زاده، علیرضا رشیدی و خانم رها اسدی در رده نوجوانان، اعضای تیم ملی پاورلیفتینگ جمهوری اسلامی ایران در این مسابقات بودند.

مربی رها اسدی درباره دلیل لقب عجوبه گرفتن این ورزشکار ۱۰ سال آملی به خبرنگار ما گفت: طبق برنامه قرار بود رها در مسابقات زیر ۱۴ سال و در رده نونهالان پاورلیفتینگ شرکت که در این رده فقط ۶ ورزشکار از شش کشور دنیا حضورداشته‌اند اما به دلیل این‌که رکورد ورزشکار ما در وزنه ۹۰ کیلوگرم بوده است، دست‌اندرکاران برگزاری این مسابقات را برای این رده سنی یعنی نونهالان حذف کردند و رها نیز به‌ناچار به رده‌بالاتر از خود نوجوانان شرکت کرد.

وی با توضیح این نکته که در رده سنی ۱۴ تا ۱۶ ساله نیز رها اسدی با ۳۲ ورزشکار از کشورهای مختلف دنیا به رقابت پرداخت، افزود: البته در این رده نیز به دلیل ثبت شدن رکورد وزنه بالای ۹۰ کیلوگرم ۲۲ رقیب از گردونه خارج شدند و فقط ۱۰ ورزشکار از کشورهای مختلف با ورزشکار ما به رقابت پرداختند.

این مربی گروه ملی پاورلیفتینگ کشورمان تصریح کرد: رها اسدی در مرحله سه‌گانه ددلیفت و پاورلیفتینگ توانست وزنه ۹۵ کیلوگرم را به‌راحتی انجام بدهد که با این وزنه کشی از ورزشکار ۱۰ ساله رده نونهالان سبب شد تا رها به‌عنوان اعجوبه دنیا لقب بگیرد.

پدر رها اسدی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ما وضعیت قدرتی و جسمی دخترش را بی‌نظیر توصیف کرد و گفت: رها اصلاً تمایلی به این رشته ورزشی نداشت اما ازآنجایی‌که من خودم کشتی‌گیر هستم و برای تمرینات وزنه کشی را انجام می‌دهم، با حضور رها سر تمریناتم و تست وزنه کشی به قدرت عجوبه ای ایشان پی بردم.

وی افزود: رها پس از معرفی به هیات پرورش اندام و وزنه‌برداری شهرستان آمل ابتدا توانست در مسابقات استانی و سپس در مسابقات کشوری یاسوج مقام نخست را کسب کند.

اسدی بابیان این‌که فیلم ددلیفت و پاورلیفتینگ رها اسدی از سوی فدراسیون پرورش اندام و وزنه‌برداری برای مسابقات مسکو ارسال شد، بیان داشت: پس بررسی رها نیز برای شرکت در این مسابقات دعوت و اعزام شد که نتیجه آن کسب ۲ مدال طلا و لقب اعجوبه دنیا بوده است.

پاورلیفتینگ یا وزنه‌برداری قدرتی یک ورزش قدرتی است که شباهت‌هایی با ورزش وزنه‌برداری دارد. هر دو شامل بلند کردن وزنه در سه تلاش هستند. پاورلیفتینگ از ورزشی به نام odd lifts اقتباس‌شده است؛ که آن‌هم شامل سه نوبت برای ثبت بهترین وزنه بوده ولی شامل رویدادهای بیشتری بوده که سرانجام به پاورلیفتینگ امروزی تبدیل‌شده که به ترتیب شامل سه حرکت اسکوات، ددلیفت و پرس سینه است. پاورلیفتینگ می‌تواند با تجهیزات یا بدون تجهیزات اجرا شود. پاورلیفتینگ سبک بدون تجهیزات به‌عنوان پاورلیفتینگ «کلاسیک» (classic) شناخته می‌شود. درصورتی‌که از تجهیزات مخصوص استفاده شود، پاورلیفتینگ با لوازم (equipped) نامیده می‌شود. این تجهیزات شامل سوت اسکوات، سوت سینه و زانوبند است.

وزنه‌بردار یا پاورلیفترها قدرت بدنی خود را در هر سه حرکت به چالش می‌کشند. در هر حرکت ۳ بار فرصت دارند تا وزنه را بلند کنند و در هر حرکت سنگین‌ترین وزنه به ثبت می‌رسد. در پایان هم بهترین امتیاز از هر حرکت باهم جمع می‌شود و مجموع امتیاز وزنه‌بردار برای نتیجه نهایی در نظر گرفته می‌شود.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز