خبرگزاری کار ایران

رئیس اتاق بازرگانی مازندران:

رئیسی را آدم صادقی می دانم/ دولت بدجوری درگیر مشکلات است

asdasd
کد خبر : ۱۱۷۲۴۹۹

از رئیس اتاق بازرگانی استان سوال می کنیم ؛ آیا مشکل صنعت در مازندران فقط کمبود زمین است، می گوید: نخیر! در زیرساخت ها هم مشکل داریم! آب و برق و گاز! مسئولان استانی تلاش کردند که زیرساخت ها درست شوند اما ادارات مربوطه مستقل عمل می کنند.

به گزارش ایلنا،عبداله مهاجر، آدمی کار کشته و راه بلد است؛ مثل راه بلدهای کوهستان! راهنمای خوب و صادقی است! افق ها را خیلی خوب می بیند! از مشکلات باکی ندارد و دل به دریا می زند!

وقتی از مشکلات صنعت کشور و مازندران می گوید: یعنی این که درد را می شناسد؛ آدم سیاسی نیست و دغدغه اش از جنس صنعتی هاست!

اواخر آبان ماه همایشی را میزبانی کرد که میهمانانش اعضای کمیسیون جهش تولید و رونق مجلس بود! میهمانان که بیشترشان اصالت مازنی داشتند و برخی مدیران استانی آمدند و هریک از موانع تولید و کارآفرینی گفتند! یکی از ظرفیت های فوق العاده بخش کشاورزی استان گفت و این که سرمایه گذاری در کشاورزی زود جواب می دهد و اشتغال زاست و بازار صادراتش هم پر رونق است! رئیس سازمان صمت استان گفت؛ کمیسیون جهش تولید پیام ما را به مجلس و دولت برساند؛ وقتی طرح و پروژه تعریف می کنند، به فکر اعتباراتش هم باشند! شمس الدین حسینی رییس کمیسیون جهش تولید در مجلس آب پاکی را روی دست همه ریخت و گفت: تولید در کشورمان ۱۰ سال است که تعطیل شده! از موانع تولید بسیار گفتند و مهاجر میزبان گفت؛ در مازندران زمین نیست! وقتی زمین نیست و زیرساخت ها فراهم نیست؛ چه باید کرد؟

همایش تمام شد! از مهاجر سوال کردیم با چه هدفی میزبانی این همایش را عهده دار شدید؟

او گفت: اعضای کمیسیون جهش تولید در کمیسیون های مختلف مجلس حضور دارند و با انتقال مشکلاتی که در این نشست مطرح شد، می توانند مسیر رونق تولید را بازگشایی کنند!

او می گوید: اعضای این کمیسیون سمت های مهمی در دیگر کمیسیون های مجلس دارند! مثلا یک نماینده در کمیسیون کشاورزی مجلس حضور دارد و می تواند مشکل زمین در مازندران را در منابع طبیعی پیگیری تا بلکه زمین در اختیار شهرک های ۳۷ گانه صنعتی استان بگذارند!

از رئیس اتاق بازرگانی استان سوال می کنیم ؛ آیا مشکل صنعت در مازندران فقط کمبود زمین است، می گوید: نخیر! در زیرساخت ها هم مشکل داریم! آب و برق و گاز! مسئولان استانی تلاش کردند که زیرساخت ها درست شوند اما ادارات مربوطه مستقل عمل می کنند و تابع دستوراتی هستند که از تهران صادر می شود! 

مهاجر تاکید می کند؛ مشکل عمده ما در صنعت استان ، جزیره ای عمل کردن سازمانها و نهادهاست که در دولت گذشته بسیاراذیت کردند!

این فعال بخش خصوصی می گوید: مشکل فولادی ها و قیمت های سرسام آور گاز مصرفی را از طریق کمیسیون جهش تولید حل و فصل کردیم و اعتقاد راسخی به نیات خوب این کمیسیون دارم.

او در همایش رونق تولید همچنین به شهرک یک هزار هکتاری در مازندران به وسعت ۴۰۰ کیلومتر مربعی اشاره کرده بود که با وجود این میزان زمین برای سرمایه گذاری ؛ صاحبان سرمایه نمی آیند و...!

مهاجر می گوید: سرانه زمین برای سرمایه گذاری صنعت در نقاط مختلف کشور ۱۰ متر مربع و در مازندران و گیلان دو متر مریع است! خب این وضعیت را داریم و یک هزار هکتاری که در اختیار ماست و زیرساخت های لازم را نداریم! سرمایه گذار داروندارش را می آورد و انتظار دارد کمکش کنند؛ این گونه است ؟ خیر! اینجا کشورهای نیست که فرش قرمز پهن کنند و ۴۸ ساعته همه امکانات را در اختیار صنعتگر و سرمایه گذار بگذارند! خب می رود و پشت سرش را هم نگاه نمی کند! تکلیف چیست؟ 

او ادامه می دهد: دستگاه هایی مثل قوه قضاییه و اوقاف و‌... باید پای کار باشند و کمک کنند تا تکلیف کمبود زمین در استان مشخص شود! راه دیگر این است که زمین های موجود در شهرک های صنعتی استان را که بلا استفاده مانده پس بگیریم و به متقاضیان جدید واگذار کنیم!

وی افزود:یا منابع طبیعی و یا هر سازمان مسئولی بیایند و کمک کنند تا به وسعت شهرک های صنعتی بیفزاییم!

او در جمع بندی صحبت هایش درباره همایش رونق تولید می گوید: به توانمندی ها و ظرفیت های موجود این کمیسیون اعتقاد دارم و می دانم که می توانند کمک حال صنعت و تولید کنندگان باشند.

رئیس اتاق بازرگانی مازندران درباره دیدگاه های دولت های گذشته راجع به نقش آفرینی بخش خصوصی در اقتصاد کشور می گوید: به نظرم همه دولت ها در این باره شعارهای خوبی می دادند اما دولت آقای هاشمی تنها دورانی بود که این موضوع جامعیت داشت و نگاه واقعی و نه شعاری به بخش خصوصی و ظرفیت های این بخش داشت.

او گفت: ما به دولت روحانی رای دادیم و فکر می کردیم به آنچه درباره اصل ۴۴ می گوید عمل خواهد کرد اما این چنین نشد! امید زیادی داشتیم تا در اقتصاد کشور نقش آفرینی کنیم اما نشد که نشد!

مهاجر گفت: روحانی در گفته هایش به توانمندی های بخش خصوصی اعتقاد داشت اما آنچه در عمل اتفاق افتاد؛ به گونه دیگری بود!

درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی از مهاجر پرسیدیم و این که گفته نوسانات ارزی سفره مردم را خالی تر از همیشه کرده؛ او گفت؛ نظر ما بخش خصوصی درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی نظر دولت نبود و مخالف دولت بودیم و آنها کارشان را کردند و نتیجه اش را هم دیدند!

مهاجر گفت: فکر می کنم آقای رئیسی آدم صادقی است و دلش می خواهد کاری بکند اما باید در اجرا دید که آیا ایشان و تیم اقتصادی دولت سیزدهم؛ بخش خصوصی را قبول دارند یا خیر!

وی افزود:ما می گوییم رمز نجات اقتصاد کشور از بن بست ها تولید است و دولت هم تلاش می کند موانع را حذف کند! دولت باید ناظر و حامی تولید باشد و در اقتصاد دخل وتصرف نکند! نظارت وحمایت سوای آن چیزی است که در این سالها شاهد بودیم!

او در پایان گفت: بخش خصوصی را باور کنند و به چشم رقیب به صاحبان ایده و سرمایه نگاه نکنیم؛ تا این نگاه هست راه به جایی نخواهیم برد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز