خبرگزاری کار ایران

با حضور استاندار مازندران برگزار شد:

جشن تیرماه سیزده شو و روز مازندران در آمل

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۹۹۴

با احیای جشن ها و سنت های محلی، می توان ضمن حفظ شئونات والای ایران اسلامی، باورهای ملی را تقویت نمود.

استاندار گفت: مازندران موطن والاترین سنن، فرهنگ و ملجا و پناهگاه فرزندان رسول الله(ص) است.

به گزارش ایلنا از ساری، ربیع فلاح جلودار در جشن تیرماه سیزده شو و روز مازندران این گردهمایی را نشانگر شکوه و بزرگی آیین های بومی و سنن به جا مانده از مردمان ولایی این سامان دانست و یاد آور شد: با احیای جشن ها و سنت های محلی، می توان ضمن حفظ شئونات والای ایران اسلامی، باورهای ملی را تقویت نمود.

استاندار با بیان این که جشن تیرگان که در زبان محلی به آن " تیرما سیزده شو " گفته می‌شود، همان جشن معروف ایرانیان باستان است که در تاریخ باستانی تبری مصادف با دوازدهم آبان می‌شود، اظهار نمود: احیای اعیاد، جشن ها، بازی های بومی و محلی مناطق مختلف روستایی و شهری مازندران هم چنین می تواند در افزایش نشاط اجتماعی و ایجاد امید در جامعه به ویژه نسل جوان تاثیر بسزایی داشته باشد.

فلاح افزود: با شناسایی و معرفی این آیین ها به نسل جوان، هویت ملی و سنتی احیا خواهد شد.

استاندار با بیان این که جشن ها، سنت ها، مراسم، ورزش ها و بازی های بومی محلی، نشات گرفته از آداب، سنن و اعتقاد نیاکان ماست، بیان کرد: با بررسی ساختاری و ساماندهی بازی ها و رشته های ورزشی بومی، می توانیم این سنن ارزنده را به نسل های آتی عرضه کنیم.

وی خواستار اهتمام سازمان های مردم نهاد در راستای شناسایی، برجسته سازی و احیای این میراثارزشمند شد و خاطر نشان ساخت: رسانه ها و صدا و سیما نیز می توانند به شکل ویژه در این خصوص ایفای نقش کنند.

فلاح مازندران را موطن والاترین سنن، فرهنگ و ملجا و پناهگاه فرزندان رسول الله(ص) دانست و تصریح کرد: مراکز فرهنگی و مسوول برنامه ای را در جهت معرفی آداب و سنن برجسته بومی مازندرانی به کشورهای فارسی زبان همسایه در دستور کار خود قرار دهند.

در این روز با حضور استاندار و برخی مدیران استانی و شهرستانی، بعضی آیین های زادبوم عزیز مازندران به صورت زنده از سوی هنرمندان استان اجرا شد و گروه های هنری نیز به اجرای برنامه پرداختند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز