خبرگزاری کار ایران

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی:

توسعه کشت قراردادی از اولویت‌های وزارت جهاد کشاورزی است

asdasd
کد خبر : ۱۱۵۵۳۳۶

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: در حال حاضر یکی از اولویت‌های این وزارتخانه توسعه کشت قراردادی محصولات کشاورزی در کشور است.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، علیرضا مهاجر چهارشنبه‌شب در نشست با خبرنگاران که در حاشیه نمایشگاه سم،کود و نهاده‌های کشاورزی که در ساری برگزار شد ، برپایی این‌گونه نمایشگاه‌ها را فرصتی مناسب برای معرفی محصولات کشاورزی ازجمله ادوات،سموم و کود دانست و گفت: تولیدکننده سموم و کود کشاورزی می‌تواند از این راه محصول تولیدی خود را در معرض دید عموم به‌ویژه کشاورزان قرار دهد.

وی به «کشت قراردادی» اشاره کرد و توضیح داد: درکشت قراردادی، کود، بذر، سم، آموزش، ترویج به کشاورزان ارائه می‌شود و در زمان خرید محصول، هزینه‌ها را تسویه می‌کنند و این طرح سبب رضایت کشاورزان و کارخانه‌ها شده است.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی بابیان  اینکه الگوی کشت قراردادی برای محصولاتی نظیر دانه‌های روغنی، پنبه، گندم و برنج اجرا می‌شود و یکی از برنامه‌های این وزارتخانه برای توسعه کشت قراردادی در کشور آن است طی دو تا سه سال آینده تمامی محصولات را وارد این عرصه کند، افزود: منظور از کشت قراردادی این است شخصی که محصولی را تولید می‌کند باید بداند که چه کسی محصول وی را خریداری می‌کند و خریدار نیز باید به کشاورز خدمات ارائه کند.

وی گفت: این پشتیبانی‌ها شامل اعطای بذر، سم، کود و ارائه مساعده و آموزش‌های ترویجی و انتقال فنّاوری به کشاورز است که درنهایت منجر به خرید محصول می‌شود.

مهاجر افزود: این موضوع  سبب می‌شود تا نهاده کشاورز به‌موقع تأمین شود و عملکرد در واحد سطح افزایش یابد و زارع نیز هیچ‌گونه دغدغه‌ای برای خرید محصول نخواهد داشت.

وی بابیان اینکه 100 درصد تولید در چغندرقند قراردادی است گفت:  این طرح در محصولات صنعتی به‌راحتی قابل‌اجرا است.

مهاجر در بخش دیگر از سخنانش بابیان اینکه کشاورزان توقع دارند که نوع سموم و کودهای شیمایی توسط دولت به آن‌ها معرفی شود این در حالی است که هیچ جای دنیا این مسئله وجود ندارد، افزود: ترویج و معرفی نوع کود و سم و چگونگی مصرف آن تنها باید از سوی تولیدکننده انجام شود و این تولیدکننده است که می‌تواند با بهره‌مندی از این فرصت آخرین دستاورد و چگونگی مصرف آن را به کشاورز معرفی کند.

معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی یادآور شد: البته باید به این موضوع هم توجه داشته باشیم که فنّاوری، روزانه در حال پیشرفت و سموم و کودهای شیمایی نیز باکیفیت بهتر در بازار عرضه می‌شود .

وی  افزایش کیفیت کود و سم را مهم‌ترین اصل در حوزه کشاورزی دانست و ادامه داد: تولیدکننده سموم و کود شیمایی باید با شناخت نیازهای مشتری، کیفیت محصول خود را با شیوه‌های مناسب برای کشاورز تشریح کند و اطمینان کشاورز را نسبت به این نهاده‌ها افزایش دهد.

مهاجر در خصوص «کود میکرو» که کشاورزان آشنایی کمتری با آن دارند گفت:کود میکرو کودی است که حاوی عناصر کمیاب مانند بور ، مس ، منگنز ، روی و کبالت است یعنی موادی که گیاهان به مقدار کم به آن‌ها نیاز دارند. این کودها با توجه به عنصر کمیابی  که در آن‌ها موجود است متمایز می‌شوند که نیاز است که مروجان کشاورزان را با این نوع  کود بیشتر آشنا کنند.

وی به کشت دانه روغنی کلزا و تمهیدات لازم برای افزایش کشت این محصول اشاره کرد و افزود: قیمت دانه روغنی کلزا امسال هر کیلویی 15 هزار تومان افزایش یافت.

مهاجر گفت: یکی از سیاست‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی معرفی اقلام کشاورزی با دوره رشد کوتاه‌مدت است که مطمنا مورد استقبال کشاورز نیز قرار می‌گیرد.

معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی گفت: تلاش می‌کنیم تا رفع برخی از مشکلات در حوزه کشاورزی در ارتقای صنعت کشاورزی و رونق اقتصادی جامعه گام مؤثری برداریم.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، نمایشگاه سم، کود و نهاده‌های کشاورزی به مدت چهار روز (تا عصر جمعه 21 آبان) از ساعت 16 الی 21 پذیرای علاقه‌مندان و کشاورزان در مرکز نمایشگاهی نیاوران واقع در جاده ساری- قائم‌شهر است.

 

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز