خبرگزاری کار ایران

یادداشت /

لزوم توجه جدی مدیریت جدید استان در تقویت مدیریت کشاورزی در لرستان

asdasd
کد خبر : ۱۰۷۹۳۴

اکنون با اندکی درنگ می‌توان دریافت کشاورزان در جای‌جای سرزمین لرستان، روزگار سخت و بسیار دشواری را از سر می‌گذرانند.

اکنون با اندکی درنگ می‌توان دریافت کشاورزان در جای‌جای سرزمین لرستان، روزگار سخت و بسیار دشواری را از سر می‌گذرانند.

بخش کشاورزی(به معنای عام شامل زراعت، باغبانی، دامپروری، منابع طبیعی، شیلات، صنایع غذایی و…) در شمار مهم‌ترین و بنیادی‌ترین بخش‌های اقتصادی و نقش آفرین در سطح جهان به ویژه کشور ماست.
((امنیت غذایی)) و((ایمنی یا سلامت غذا)) از برجسته‌ترین رسالت‌ها و وظایف قانونی مصوب وزارت جهاد کشاورزی تعریف و در نظر گرفته شده است بنابراین باید بر اساس وظیفه قانونی و رسالت دینی و ملی، تمام توان و امکانات این وزارتخانه و سازمانهای مدیریتی آن‌ در راستای برآوردن دو هدف یاد شده سامان‌دهی به کار گرفته شود. اینکه این وزارتخانه چه مقدار و با چه کیفیتی به این دو جامه عمل پوشانده است و علل و عوامل بازدارنده‌ای که پیش روی آن‌ها قرار داشته و دارد چیست؟ چگونه می‌توان سرعت پیشروی را افزایش داد و تنگنا‌ها را از پیش‌رو برداشت از وظایف اصلی سیاست‌گذاران و مدیران ارشد مرتبط با حوزه کارکرد این وزارتخانه است.
اکنون بیش از یک دهه از پیدایش و تولد وزارت جهاد کشاورزی از ادغام دو وزارتخانه((کشاورزی)) و((جهاد سازندگی)) می‌گذرد.
آیا نباید از دیدگاه‌ها و نظرات اندیشمندان و کار‌شناسان صاحب فکر و اندیشه و دلسوز بهره گرفت و نسبت به میزان دستیابی به اهداف و رسالت‌های قانونی و موانع پیش روی آن درنگ، تامل و چاره‌اندیشی نمود؟
و سازمانی هوشمند و کارآمد‌تر طراحی و به چالش بی‌موجود پاسخ دهد؟
آیا به راستی بدون توجه جدی به چالش‌ها و تنگناهای نوپدید و بی‌توجه به آینده‌نگری و آینده ‌پژوهشی در کارکرد‌ها و دستاوردهای بخش کشاورزی می‌توان در برابر بحران‌ها و موانع یارای مقاومت و پایداری داشت؟
هرگونه تاخیر نیز وقت کشی و بهره‌گیری نامناسب از فرجه زمانی به ویژه با توجه به حوزه کاری کشاورزی و سروکار آن با موجودات زنده کوتاهی و بی‌عملی یا غفلت ازاین معنا می‌تواند گناهی نابخشودنی و آسیب‌های جبران ناپذیری در پی داشته باشد صاحب نظران علم مدیریت، راهبرد(استراتژی)، را روح و جان رئیس سازمان دانسته و وجود برنامهٔ راهبردی و چشم‌انداز را جهت نما و قلَهٔ تلاش‌ها و اهداف‌های سازمان دانسته‌اند.
اکنون با اندکی درنگ می‌توان دریافت کشاورزان در جای‌جای سرزمین لرستان، روزگار سخت و بسیار دشواری را از سر می‌گذرانند تامین به موقع نهاده‌های ضروری،(مانند انواع کود شیمیایی، بذر، نهال، سوخت مورد نیاز و…) نبود
دسترسی آسان بهره‌برداران به تسهیلات بانکی کم‌بهره، نبود نظام جامع بیمه کشاورزان و کشاورزی، وجود نوسان شدید در قیمت‌های خرید و فروش محصولات تولیدی، نبود شبکه رسانه‌ای سراسری، توانمند، روزآمد و کارساز در رسانه‌های ملی یا غیر آن در راستای توانمندسازی بهره‌برداران و پاسخگویی به نیاز‌ها و چالش‌های بهره‌برداران، تربیت نیروی انسانی متخصص نامتناسب با ظرفیت‌ها و محدودیت‌ها واقعی‌بخش و شاید بیش و پیش از همه نبود مرکز یا ساختاری راهبردی، فرابخشی و ناظر، هادی و پایشگر فعالیت‌های بخش از جمله بیم‌ها و چالش‌های جَدی فراروی کشاورزی و کشاورزان(بهره‌برداران) است از سوئی وجود صد‌ها کار‌شناس مجرب، دلسوز، وفادار به منافع کشور به‌ویژه لرستان مرکز علمی - پژوهشی و تجربیات(ناکامی و کامروایی) فراوان سازمان‌های علمی پژوهشی و اجرایی در بخش خصوصی و دولتی و منابع خاک آب و تنوع زیستی از جمله امیدهایی است که باید و می‌تواند ما را از تنگناهای موجود رهایی بخشد.
عزم ملی و همت بلند در راستای شناخت وضع موجود و اقدام در راستای پیشرفت علمی پایداربخش کشاورزی، می‌تواند گام بلند و ماندگاری در جهت تحقق آرمان مقدس حمایت از تولید ملی و کار وسرمایهٔ ایرانی باشد و خلق حماسهٔ اقتصادی مد نظر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و پاسخ به تکلیف و مگرش دینی و ملی باشد. درنگ امروز و نبود تلاش مجاهدانه، دلسوزانه، عالمانه و مبتنی بر خرد و دانایی جمعی ما می‌تواند مایه رنجش خاطر، بی‌انگیزگی و دل آزردگی هرچه بیشتر تولیدکنندگان و تلاشگران حقیقی عرصه کار و تولید شود.
با توجه به بازه زمانی کشت و کار محصولات زراعی به‌ویژه گندم و جو در مناطق شمال و شمال شرق استان و وضعیت اراضی کشاورزی(دیم بودن غالب استان) باید با همتی مضاعف و عزمی جزم ‌تر، آستین‌های ارادت به کانون تولید و تلاش را بالا زد و با امید بیکران به الطاف الهی و بهره‌گیری از ظرفیت‌های مادی وعنوی استان و تدبیری شایسته و در پی آن دیگر مناطق استان به‌ویژه جنوب و جنوب غربی مایه خشنودی پروردگار و افزایش رضایت و اعتماد مردم عزیزمان را فراهم نموده به راستی «قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس مکافات کز حاصل ایام بریم».


نادر آزادبخت؛ کار‌شناس کشاورزی لرستان

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز