خبرگزاری کار ایران

روی سرخ مازندران در فصل بهار؛

روزهای سخت موج چهارم کرونا در پیش است

asdasd
کد خبر : ۱۰۶۰۱۹۸

ازدحام جمعیت در مراکز خرید در روزهای پایانی سال قبل و افزایش سفرهای نوروزی و عادی انگاری باعث شد مازندران در کرانه آبی دریای خزر بر روی نقشه کرونایی به رنگ قرمز درآید.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، ازدحام جمعیت در مراکز خرید در روزهای پایانی سال قبل و افزایش سفرهای نوروزی باعث شد تا باری دیگر کرونا در کشور تاخت‌وتاز کند و موج چهارم کرونا با شیب تند شکل بگیرد و رنگ سبز بهاری قرمز شود.

 نقشه رنگ‌بندی شهرهای کشور از نرم‌افزار ماسک وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نشان می‌دهد که به‌جز مناطق کوچکی در شرق کشور، تقریباً همه کشور و به‌خصوص همه مراکز استان‌ها و کلان‌شهرهای کشور در وضعیت قرمز کرونایی قرارگرفته‌اند.

اخبار و گزارش‌ها از سراسر کشور حکایت از آن دارد که‌موج چهارم کرونا قدرتمندتر از گذشته در حال چرخش است و بنا بر آنچه نرم‌افزار ماسک درج کرده ۲۵۷ شهرستان ازجمله همه مراکز استان‌ها و کلان‌شهرها روز 18 فروردین در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفتند و ۱۲۹ شهرستان نارنجی، ۵۱ شهرستان زرد و ۱۱ شهرستان آبی هستند.

با شدت گرفتن شیوع بیماری کووید ۱۹ در کشور وزارت بهداشت امروز در آخرین اطلاعیه خود اعلام کرد: ضروری است ستاد ملی کرونا بلافاصله دو هفته تعطیلی کامل سراسری (شامل تمامی ادارات دولتی، شرکت‌ها و اصناف غیرضروری)، منع کامل سفر (شامل خودروهای شخصی و وسایل نقلیه عمومی)، بیرون برشدن تمام رستوران‌ها و غذاخوری هتل‌ها، محدودیت جدی تردد شامگاهی و اعمال جرائم سنگین برای هرگونه مراسم یا تجمعات در سراسر کشور وضع کند. در غیر این‌ صورت، باید منتظر فوت حداقل ۲۰ هزار نفر از هم‌میهنان و آمار روزانه فوت بالای ۶۰۰ نفر باشیم.

در رنگ‌بندی جدید کرونایی شهرهای کشور، همه مراکز استان‌ها شامل اردبیل، تبریز، ارومیه، سنندج، همدان، کرمانشاه، اهواز، بندرعباس، بوشهر، شهرکرد، یزد، رشت، گرگان، ساری، سمنان، مشهد، زاهدان، کرمان، یاسوج، بیرجند، بجنورد، قزوین و قم که تا دیروز نارنجی یا زرد بودند به جمع شهرهای قرمز اضافه شدند. بسیاری از این شهرها در رنگ‌بندی ایام نوروز آبی بودند.

مازندران این خطه سبز از شمال کشور نیز چند روزی است که در وضعیت قرمز کرونایی قرارگرفته و آمار ابتلا به‌شدت بالاتر رفته است. در 27 اسفند تنها سه مازندرانی براثر کرونا جان باختند و شمار مبتلایان به کووید جهش بافته هم فقط 6 نفر بود بنا به گزارش‌ها سفر عامل اصلی گردش ویروس کووید 19 است.

همچنین اعلام‌شده که بیماران کرونایی بستری بدحال در مازندران در شروع سال جدید افزایش بیش از دو برابری داشته است؛ توضیح اینکه تعداد بیماران کرونایی بستری در مازندران در اول فروردین 441 نفر بوده و در روز گذشته 18 فروردین‌ماه 1400 به 918 نفر افزایش‌یافته است.

گرچه حمایت از کسب‌وکارها به‌ویژه گردشگری دلیل ضمنی محدود نکردن سفرهای نوروزی بود اما با تیره شدن رنگ کرونایی شهرستان‌ها و افرایش مبتلایان و احتمال بسته شدن مغازه‌ها زمینه افزایش هزینه‌های بیمارستانی و آسیب دیدن کسب‌وکارهای کوچک بسیار زیاد است.

هشدار بابت افزایش آمار مبتلایان به کووید 19 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل در جدیدترین اظهارات خود با اعلام نگرانی و هشدار از بابت افزایش آمار مبتلایان به کووید 19 و نوع جهش‌یافته آن، گفته‌اند که تمامی شهرهای مازندران درگیر کرونای انگلیسی شده، تعداد بیماران کرونایی بدحال به بیش از 2 برابر رسیده است و در 24 ساعت گذشته 247 بیمار کرونایی جدید در بیمارستان‌های استان بستری شدند.

سید عباس موسوی رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اعلام اینکه تعداد بیماران مبتلابه کرونا بخصوص از نوع جهش‌یافته انگلیسی حالت تصاعدی به خود گرفته است، گفت: افراد اگر کوچک‌ترین علامتی مانند سرماخوردگی و خستگی دارند فرض را بر کرونا گذاشته و خود را قرنطینه کنند.

او ادامه داد: سهل‌انگاری یا عادی‌انگاری شرایط کنونی می‌تواند موج شدید‌تر وجدی‌تری را نسبت به پیک‌های قبلی ایجاد کند و قطعاً بی‌احتیاطی مردم نسبت به مراودات و رعایت نکردن شیوه‌نامه‌های بهداشتی شرایط را به سمت وخامت پیش خواهد برد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت که در صورت ادامه روند افزایش ابتلا و بستری بیماران کرونایی نتوانیم روند کنترل کنیم دچار مشکل خواهیم شد.

در موج چهارم کرونا روزهای سختی را پیش رو داریم

این شرایط احمد حسین زادگان استاندار مازندران را بر آن داشته تا بر ضرورت آمادگی کامل برای روزهای سخت کرونایی در این استان تأکید کند.

او گفت: در موج چهارم کرونا روزهای سختی را پیش روداریم لذا کاهش میزان حضور کارمندان، کنترل ورود خروج و استقرار ایست بازرسی در مبادی ورودی شهرهای استان می‌بایست به‌صورت ویژه در دستور کار قرار گیرد. ‎

سرهنگ علیرضا قدمی نیز با اشاره به تشدید محدودیت‌های تردد کرونایی در جاده‌های استان، افزود: با توجه به وضعیت قرمز کرونایی، کماکان تیم‌های نظارتی پلیس‌راه و نیروی انتظامی در مبادی ورودی استان مستقر هستند و از ورود پلاک‌های غیربومی به استان جلوگیری می‌کنند و گشت‌های کنترل پلیس راهور استان در ۵۷ نقطه از ورودی شهر‌های استان حضور فعّال دارند.

رئیس پلیس‌راه مازندران افزود: خودرو‌هایی که با پلاک شهر‌های قرمز وارد استان مازندران شوند یک‌میلیون تومان جریمه می‌شوند و خودرو‌هایی که از شهر‌های نارنجی به مازندران بیایند توسط دوربین‌ها ۵۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

آمارها نشان از آن دارد که شرایط فعلی بیش‌ازاندازه بحرانی شده و مشارکت اجتماعی در جهت رعایت پروتکل‌های بهداشتی ضروری است و سرانجام آنچه از دست‌اندرکاران انتظار می‌رود تصمیم‌گیری درست، به‌موقع و اجرای آن برای حفظ جان شهروندان، شغل کاسبان و امنیت بهداشتی مازندران است.

بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت تاکنون یک‌میلیون و ۹۶۳ هزار و ۳۹۴ به‌طور قطعی به کرونا مبتلا شده‌اند و از این تعداد ۶۳ هزار و ۵۰۶ جان‌باخته‌اند آمار جان‌باختگان کرونا بعد از نوروز دوباره سه‌رقمی شده و دیروز تعداد ۱۷۴ فوتی ثبت شد و رکورد مبتلایان روزانه کرونا نیز با شناسایی ابتلای قطعی ۱۷ هزار و ۴۳۰ بیمار جدید شکسته شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز