خبرگزاری کار ایران

مزایای قانون درج قیمت کالا بر روی لوازم خانگی/ باید سیاست در اختیار اقتصاد باشد نه اقتصاد در اختیار سیاست‌مداران

asdasd
کد خبر : ۱۱۸۲۱۵۶

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی گفت: اقتصاد چیزی جز رفاه و پیشرفت کشور نیست اگر اقتصاد ثبات ندارد یعنی رفاه برای مردم حاصل نمی‌شود. لذا نیاز است که ثبات در بازار حاکم شود تا بتوانیم رفاه مردم را افزایش دهیم. متأسفانه امروز سیاست‌زدگی بر اقتصاد ما حاکم شده‌ است،‌ باید سیاست در اختیار اقتصاد باشد نه اقتصاد در اختیار سیاست‌مداران.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛‌ یکی از چالش‌های اصلی در بازار درج قیمت‌های غیرقانونی و غیرواقعی بر روی کالاها است،‌ اتفاقی که باید سامان پذیرد و قیمت‌های غیرواقعی و افزایشی را به ثبات یا پیروی از قاعده خاصی برساند. درج قیمت کالاها بر روی اجناس یک مطالبه عمومی است که موجب شفاف سازی قیمت‌ها،‌ بهره‌مندی قانونی و منطقی هر یک از عوامل زنجیره تولید، توزیع و عرضه از سودهای مصوب قانونی،‌ اطلاع‌رسانی مستمر از قیمت انواع کالا، خدمات و کاهش بهای پرداختی توسط مصرف کنندگان خواهد شد.

اختصاص حاشیه سود بیشتر در شبکه توزیع و انحصار بازار در دست برخی تولیدکنندگان موجب ایجاد نابسامانی و آشفتگی در بازار و نارضایتی مصرف کنندگان شده است،‌ بنابراین نظام اطلاع‌رسانی قیمت باید به گونه‌ای تعریف شود که رقابت را بین تولیدکنندگان و شبکه‌های مختلف توزیع ایجاد کند. قانون درج قیمت اجناس بر روی برخی کالاها از جمله لوازم خانگی در 27 آذر ماه ابلاغ شد،‌ توجه و حمایت از تولید داخل و کاهش قیمت برای مصرف کننده به تاکید مقام معظم رهبری از دلایل اصلی ابلاغ این قانون است.

تهیه لوازم خانگی مورد نیاز خانوار به ویژه برای جوانان به عنوان یکی از دغدغه‌های اصلی در امر ازدواج است،‌ از طرف دیگر ممنوعیت واردات کالای خارجی موجب ایجاد اختلالاتی در این بازار به ویژه قیمتگذاری متفاوت و انحصاری شدن آن شده است. نکته مهم در این موضوع این است که بسیاری از کالاهای داخلی تولید داخل نبوده و بسیاری از قطعات آن از خارج از کشور وارد و در داخل کشور مونتاژ می‌شود.

در این خصوص علیرضا پاک فطرت نماینده مردم شیراز در مجلس در گفت‌وگو با برنامه سلام صبح بخیر رادیو ایران، گفت: همه نقدها در حوزه توزیع و تولید را قبول دارم،‌ متأسفانه توزیع در کشور ما رها شده‌است و این موجب شده است که در فاصله تولید تا توزیع واسطه‌های فراوانی به وجود آیند. بنابراین باید دولت بر این بازار نظارت و دخالت داشته باشد.

وی تشریح کرد: اگر کالایی 10 ریال فروخته ‌شود زمانی‌که به دست فروشنده می‌رسد قیمت آن 25 ریال است، ‌به معنای دیگر حدود 250 درصد افزایش قیمت. متأسفانه بازار ما رها شده و مجلس هنوز قانونی تصویب نکرده‌است که بتواند آن را سامان دهد.

پاک فطرت با اشاره به برنامه‌های وزیر صمت و کار درخصوص ساماندهی این بازار گفت: براساس برنامه‌های ایشان قرار است که واسطه‌ها کاهش،‌ قیمت‌ها بر روی کالاها درج شده و حداکثر افزایش قیمت برای مصرف کننده 20 درصد باشد.

نماینده مردم شیراز در مجلس با بیان اینکه متأسفانه حمایت بیش‌ازحد از برخی از تولیدکنندگان موجب انحصار در بازار شده‌است‌، تصریح کرد: در بیست سال گذشته کارنامه اقتصادی قابل‌قبولی برای دولت‌ها وجود ندارد و در صورت اعتراض مردم به‌جای نظارت در بازار،‌ دخالت در آن را داشته است که این موجب آشفتگی در بازار می‌شود. برای مثال در بحث لبنیات که خوراک روزانه مردم است قیمت خوراک دام را 100 افزایش می‌دهد و به تولیدکننده می‌گوید که فقط 20 درصد افزایش قیمت در محصولات خود داشته باشد. بنابراین اتفاقی که می‌افتد این است که خرده تولیدکننده‌ها از بازار تولید خارج‌شده و درنتیجه بازار بدست چند تولیدکننده‌ی بزرگ می‌افتد درنتیجه بازار انحصاری شده و آنها تولیدات خود را به قیمت‌های دلخواه روانه بازار می‌کنند.

پاک فطرت ادامه داد: این وضعیت در بازار لوازم‌خانگی هم رایج است مسئله واردات لوازم خانگی به کشور موضوعی است که برخی از اقتصاددانان می‌گویند بهتر است کالا وارد کشور شود تا تولیدکننده داخلی بتواند با آن رقابت کرده و کیفیت خود را افزایش دهد. در مسئله خودرو نیز همین موضوع است، اگر این فانوس در دریا رها شود کشتی‌های اقتصاد در دریا غرق خواهند شد. اگر اوضاع بازار خودرو آشفته باشد بقیه اجناس نیز پشت سر این بازار به بی‌ثباتی، آشفتگی و افزایش قیمت خواهند رسید. لذا دولت باید تدابیری بیندیشد و اجازه دهد تا مصرف‌کننده نیز حق انتخاب داشته باشند. مجلس یازدهم بیش‌از 700 طرح ارائه داده‌است که اغلب آن‌ها قابل عملیاتی شدن نیست، بنابراین دولت باید لایحه‌ای بیاورد که توان اجرایی شدن داشته باشد.

وی با بیان اینکه اقتصاد درعین پیچیدگی بسیار ساده است‌،گفت: اقتصاد چیزی جز رفاه و پیشرفت کشور نیست اگر اقتصاد ثبات ندارد یعنی رفاه برای مردم حاصل نخواهد شد. لذا نیاز است که ثبات در بازار حاکم شود تا بتوانیم رفاه مردم را افزایش دهیم. متأسفانه امروز سیاست‌زدگی بر اقتصاد ما حاکم شده‌است،‌ باید سیاست در اختیار اقتصاد باشد نه اقتصاد در اختیار سیاست‌مداران.

نماینده مردم شیراز در مجلس در پایان گفت: معتقدم که باید مزیت رقابتی وجود داشته باشد و کالاهایی که برای ما مزیت دارند تولید شود و کالاهایی که مزیتی برای ما ندارند را وارد کنیم، کاری که همه دنیا در حال انجام آن است. اما ما در کشور اصرار به تولید داریم که در برخی موارد در اصل مونتاژ در کشور صورت می‌گیرد نه تولید، ‌به معنای دیگر قطعات وارد کشور شده و مونتاژ می‌شوند.

 

خبرنگار: لیلا محمودزاده

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز