خبرگزاری کار ایران

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی لرستان در گفتگو با ایلنا؛

نقش آفرینی مثبت کمیته امداد امام لرستان / تحول در آموزش، سرعت در خودکفایی

کد خبر : ۲۴۳۶۲۷

در سه سال گذشته، ۱۱هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد در لرستان خودکفا شده اند که در سال ۹۳ هم این تعداد به ۲۰هزار نفر خواهد رسید.

مدیر کل کمیته امداد لرستان گفت: در سه سال گذشته ۱۱هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد در لرستان خودکفا شده‌اند که در سال ۹۳ هم این تعداد به ۲۰هزار نفر خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خرم آباد، کمیته امداد امام خمینی(ره) یکی از نهاد‌های اجرایی و حمایتی است که از یادگارهای ماندگار رهبر فقید انقلاب محسوب می‌شود. این نهاد در ابتدا با رویکرد حمایتی و کمک به قشر ضعیف و ناتوان جامعه پا به عرصه گذاشت. با گذشت چند دهه از فعالیت این نهاد حمایتی و اجرایی، دوران گذار خوب و مطلوبی را تجربه کرده است. به شکلی که امروزه کمیته امداد فقط یک نهاد حمایتی محسوب نمی‌شود، بلکه شاخصهٔ آموزشی و تخصصی آن به سرعت در حال بازدهی خدمات به جامعه است.

بنا به گفته معاون کمیته امداد کل کشور، بیش از ۳۰۰هزار نفر در طول یک سال گذشته، تحت حمایت این نهاد، آموزش‌های فنی و تخصصی را پشت سر گذاشته‌اند که حرکتی مطلوب به سمت خودکفایی این افراد محسوب می‌شود.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان لرستان در گفت‌و‌گو اختصاصی با خبرنگار ایلنا گفت: در سه سال گذشته ۱۱هزار خانوار تحت پوشش کمیته امداد در لرستان خودکفا شده‌اند که در سال ۹۳ هم این تعداد به ۲۰هزار نفر خواهد رسید.

«ولی اله منتظری» ادامه داد: آموزش افراد تحت تکفل، یکی از اصلی‌رین برنامه‌های ما محسوب می‌شود. برای اینکه بتوانیم با آموزش‌های کافی و تخصصی، این خانوار‌ها را به خود کفایی رسانده و به استقلال برسانیم، برهمین اساس، طبق برآورد آمایش صورت گرفته که نیاز استان است، آموزش‌هایی در نظر گرفته شده که تاکنون ۱۳هزار نفر دوره‌های فنی تخصصی کاریابی و اشتغال را گذرانده‌اند.

منتظری افزود: بخشی از این آموزش‌ها در حوزه فرش دستباف و فرش لری است که علاوه بر بعد اقتصادی آن، بعد فرهنگی و میراثمحلی هم مد نظر مددجویان قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: در یک منطقه در زمینه آموزش فرش دستباف فقط ۸۰ نفر آموزش دیده‌اند که یک کارگاه در اختیار دارند و کارهای ارائه شده را به سرمایه گذار که از پیش تعیین شده است می‌فروشند. این موضوع باعثمی‌شود که در بحثفروش کالاهای تولیدی هم مشکلی وجود نداشته باشد.

منتظری ادامه داد: آموزش سنگ‌های زینتی و تزئینی، کاشت انواع نهال و تولید بذر از دیگر حوزه‌هایی است که آموزش برای یادگیری آن‌ها صورت گرفته است. همچنین با توجه به اینکه ۴۵۰تنوع زیستی گیاهی در استان وجود دارد و از این تعداد ۱۰۰ نوع مختص به گیاهان دارویی است آموزش کاشت و برداشت داروهای گیاهی وتولید این محصول برای مددجویان در دستور کار برنامه‌های آموزشی قرار دارد و به این موضوع ورود پیدا کرده‌ایم.

همچنین در بحثپرورش بلدرچین هم با سرمایه گذار توافقاتی حاصل شده است که بلدرچین در اختیار مددجویان قرار می‌دهند که با پرورش سه ماهه آن‌ها و تولید تخم بلدرچین هم به سرمایه گذار خدمات ارائه می‌دهند و هم خود مددجویان در یک چرخه اشتغال و تولید قرار می‌گیرند.

ولی اله منتظری اظهار داشت: کمیته امداد استان لرستان ۶۵۰ هزار تومان سرانه آموزش برای هر نفر مددجو را در نظر گرفته و هزینه می‌کند و به دنبال خودکفایی و در مدار تولید قرار دادن افراد تحت تکفل است.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان لرستان بحثآموزش‌های مهارتی مددجویان را بسیار مهم توصیف کرد و گفت: برای رونق تولید در یک جامعه نیازمند افراد با مهارت‌های کافی هستیم. به همین دلیل بر اساس نیاز سنجی و آمایش تولید در استان، آموزش‌های متنوعی در نظر قرار داد‌هایم که علاوه بر موارد فوق، بحثصنایع دستی، کامپیو‌تر، مدارک فنی و غیره را شامل می‌شود.

این مقام مسئول در بخش دیگری از سخنان خود، بحثازدواج آسان و حمایت از جوانان تحت تکفل را بیان کرد و گفت: آموزش‌های ازدواج آسان از جمله برنامه‌هایی است که با حضور اساتید متخصص و نیروهای زبده در دستور کار خود قرار داده‌ایم.

وی افزود: سالانه ۴تا ۵هزار ازدواج بین این خانوار‌ها صورت می‌گیرد که اغلب به صورت مهریه‌های سبک ۱۴سکه یا سفرهای زیارتی انجام می‌شود. همچنین وام‌های ازدواج، تسهیلات جهیزیه و پرداخت‌های بدون بهره و بی‌بازگشت بخش دیگری از کمک‌های این نهاد برای ازدواج جوانان است.

منتظری ادامه داد: در طول سال ۹۲ و باتوجه به اعتبارات موجود ۳۲۰۰ مورد وام ازدواج تا سقف یک میلیون تومان پرداخت کرده‌ایم. با توجه به اینکه سال جاری این مبلغ به ۲میلیون تومان افزایش یافته است، در سال ۹۳ تاکنون ۱۷۶۰مورد پرداخت شده است. این موضوع در حالی صورت گرفته است که هنوز سرانه دولتی سال جاری به ما پرداخت نشده است و این از محل اعتبارات دیگر تامین می‌شود.

وی افزود: باتوجه به اقداماتی که اقداماتی که در حال انجام است می‌توان امیدوار بود که تا پایان سال این تعداد پرداختی را به ۲۵۰۰ مورد برسانیم.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان لرستان بیان کرد: افرادی که در سال جاری یا در سال گذشته، پشت نوبت پرداخت وام قرار گرفته‌اند و موفق به دریافت نشده‌اند، یک برنامه خاص برای آن‌ها در دستور کار قرار داده‌ایم که با پرداخت یک وام ۳میلیون تومانی و البته به صورت بازپرداخت با بهره پایین صورت می‌گیرد.

ولی اله منتظری در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در بحثتوانمندسازی خانواده‌های تحت پوشش، موضوع حمایت‌های اجتماعی و فرهنگی را در نظر گرفته‌ایم. امید است با انجام درست این موارد جشن خودکفایی را در بسیاری از خانوار‌ها به وجود بیاوریم.

منتظری در حوزه حمایت‌های فرهنگی و اجتماعی، حمایت از دانش آموزان و دانشجویان را عنوان کرد و گفت: تقریبا ۱۹هزار دانش آموز و ۷۳۰۰دانشجوی تحت پوشش در استان وجود دارد که البته ۲۴۰۰ نفر دانشجوی دیگر هم در دانشگاههای خارج از استان مشغول به تحصیل هستند.

وی تصریح کرد: در بحثدانشگاه‌های دولتی، کمک هزینه تحصیلی ماهیانه تا ۱۵۰هزار تومان و در بخش دانشجویان دانشگاه آزاد ۵۰۰هزار تومان در هر ترم کمک می‌کنیم. در این راستا طی ۹ماههٔ سال جاری ۴میلیارد و یکصد میلیون تومان به دانشجویان و دانش آموزان تحت پوشش کمیته امداد کمک شده است.

منتظری در بحثغنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان هم عنوان کرد: کانون‌های فرهنگی ثابت و موقت برای این برنامه در نظر گرفته شده است، به‌طوری‌که ۱۰هزار نفر در کلاس‌های اوقات فراغت و آموزشی شرکت کرده و آموزش دیده‌اند.

وی گفت: همچنین ۲۷۶۰نفر را به اردوهای فرهنگی اعزام کرده‌ایم.

منتظری بیان کرد: در بحثحمایت‌های اجتماعی، به‌طور کلی کمیته امداد امام خمینی استان لرستان ۷۹۷۳۹خانواده که ۱۸۴۹۱۷نفر محسوب می‌شوند را تحت پوشش قرار داده است و در طول شش ماهه سال جاری ۲۶میلیارد و ۵۰۰میلیون تومان مستمری به آن‌ها پرداخت کرده‌ایم.

وی همچنین گفت: در بحثجهیزیه ۱۰۶۵ جهیزیه به مبلغ یک میلیارد و ۴۳۰میلیون تومان پرداخت شده است. در حوزه بیمه خدمات درمانی افراد تحت پوشش هم طی شش ماهه سال جاری ۲میلیارد تومان هزینه پرداخت کرده‌ایم.

مدیرکل کمیته امداد استان لرستان در مورد هزینه‌های پرداختی و منابع در آمدی این نهاد گفت: در بحثحامی یابی برای ایتام ۸۲۰۵ یتیم توسط ۱۸۸۸۸حامی حمایت می‌شوند که در طول مدت شش ماهه سال جاری ۴میلیارد و ۳۰۰میلیون تومان کمک دریافت کرده‌اند.

وی همچنین در مورد پرداخت وام قرض الحسنه کارگشایی که رقم آن ۵۰۰ هزار تا ۲میلیون تومان است، گفت: ۳۰۱۵ مورد به ارزش ۳میلیارد و ۸۰۰میلیون تومان در شش ماهه نخست سال جاری پرداخت کرده‌ایم.

منتظری بخش دیگری از کمک و حمایت‌های اجتماعی را ۵۰۵ مورد، کمک خرید مسکن به ارزش یک میلیارد تومان عنوان کرد که پرداخت شده است. همچنین در بحثمسکن مهر به هر متقاضی تحت پوشش ۶میلیون تومان کمک و ۳میلیون تومان وام قرض الحسنه جهت آورده ابتدایی کمک کرده‌ایم که در بخش مسکن روستایی کل این مبلغ به ۴میلیون تومان برای هر نفر رسیده است.

ولی اله منتظری در بحثبیمه تامین اجتماعی هم گفت: ۵۵۹۷ زن سرپرست خانوار تحت پوشش هستند و ۳۷۶۰ نفر هم مجریان طرح‌های خوداشتغالی و خودکفایی محسوب می‌شوند که کمیته امداد حق بیمه آن‌ها را تقبل کرده ودر سال جاری(۹ماهه نخست سال ۹۳) ۵میلیارد و ۸۵۰میلیون تومان پرداخت کرده است.

ولی اله منتظری در انتها بیان کرد؛ منابع درآمدی کمیته امداد از چند محل تامین می‌شود که می‌توان به بودجه دولتی، کمک‌های خیرین، صندوق‌های صدقات، ذکات و منابع بانکی اشاره کرد.

مصاحبه از محمود داودی‌نژاد / ایلنا / لرستان

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز