خبرگزاری کار ایران

استاندار لرستان:

۶۰۰ کیلومتر از خطوط انرژی کشور از استان لرستان عبور می‌کند

asdasd
کد خبر : ۱۷۳۱۹۴

استاندار لرستان با اشاره به ارائه ۱۸ تقاضا در جریان سفر معاون اول رئیس جمهور به استان، اختصاص مبلغ دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای اشتغالزایی در استان را از جمله این درخواست ها برشمرد.

استاندار لرستان با اشاره به ارائه ۱۸ تقاضا در جریان سفر معاون اول رئیس جمهور به استان، اختصاص مبلغ دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای اشتغالزایی در استان را از جمله این درخواست ها برشمرد.

به گزارش ایلنا از خرم آباد، ˈهوشنگ بازوندˈ در جلسه شورای توسعه و برنامه ریزی استان لرستان که با حضور معاون اول رییس جمهوری در خرم اباد برگزار شد، افزود: از جمله این طرح ها می توان به مجتمع کشت و صنعت لرستان اشاره کرد که پس از ۱۵ سال تعطیلی با سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیون دلار و اشتغالزایی یک هزار و ۵۰۰ نفر، احیا و فعال شده است.

وی اظهار کرد: پروژه راه اهن دورود - خرم اباد - اندیمشک نیز از دیگر پروژه های نیمه کاره استان لرستان است که پس از سه سال تعطیلی با مشارکت قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) به عنوان مجری و ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری، عملیات اجرایی آن آغاز شده است.

استاندار لرستان گفت: کارخانه فارسیت دورود، سد مروک، منطقه ویژه اقتصادی ازنا، کارخانه داروسازی بایرافلاک، کمربندی شهر بروجرد، دو طرح عمران شهری در خرم اباد و سد ایوشان از دیگر طرح های عمرانی نیمه کاره و تعطیل شده استان لرستان بودند که با اغاز بکار دولت تدبیر و امید و پیگیری های انجام شده، احیا و دوباره فعال شده اند.

بازوند افزود: متاسفانه استان لرستان به دلیل برخی کم توجهی ها و سوء مدیریت ها در گذشته، با مشکلات و محرومیت های زیادی مواجه است که از ان جمله می توان به معضل بیکاری استان لرستان با بالاترین نرخ بیکاری کشور اشاره کرد.

وی با اشاره به برخی شاخص های توسعه نیافتگی استان لرستان، تصریح کرد: سهم لرستان از تولید ناخالص ملی ۱.۱۳ درصد با رتبه ۲۱ استان های کشور و سرانه درآمدی استان لرستان ۴۸ درصد میانگین کشوری است که این عوامل نشاندهنده مشکلات و کمبودهای موجود دراین استان است.

استاندار لرستان گفت: استان لرستان به لحاظ میزان سرانه سپرده گذاری بانکی نیز در رتبه ۲۹ استان های سراسر کشور قرار دارد که این شاخص نیز نشاندهنده مشکلات اقتصادی موجود دراین استان است.

نماینده عالی دولت در لرستان با اشاره به اینکه بیش از ۱۲ میلیارد مترمکعب روان اب در استان لرستان وجود دارد، افزود: برغم این ظرفیت گسترده، از مجموع ۸۰۰ هزار هکتار اراضی کشاروزی استان لرستان، تنها ۲۵ درصد آن به صورت آبی کشت می شود و مابقی اراضی زراعی استان دیم هستند.

بازوند گفت: درهمین حال بهره مندی از ذخایر عظیم و غنی سنگ های ساختمانی و تزیینی، معادن قیر طبیعی، وجود پنج هزار اثر تاریخی و طبیعی گردشگری و فرهنگی، ۲۵۰۰ کیلومتر رودخانه و آبراه و عبور کریدور اصلی ترافیکی شمال به جنوب کشور از لرستان و وجود ۶۰۰ کیلومتر از خطوط لوله انتقال نفت و انرژی کشور، تنها بخشی از ظرفیت ها و قابلیت های ویژه و منحصربفرد لرستان برای رشد و توسعه اقتصادی پایدار است.

وی افزود: برغم این همه قابلیت و توانمندی استان لرستان دارای بالاترین نرخ بیکاری کشور است و نرخ مهاجرت سالانه از استان لرستان بیش از هفت هزار نفر می باشد.

استاندار لرستان همچنین اظهار کرد: میزان معوقات بانکی استان لرستان نیز حدود ۹۸۰ میلیارد تومان است که ۴۲ درصد ان مربوط به تسهیلات اعطایی به طرح بنگاههای زودبازده است و این درحالی است که در اجرای این طرح نیز بیش از ۶۰ درصد انحراف وجود دارد.

بازوند گفت: برهمین اساس، محور فعالیت ها و برنامه ریزی های انجام شده در راستای رشد و توسعه استان لرستان بر مبنای زمینه سازی برای جذب مشارکت و سرمایه گذاری بخش خصوصی استوار شده است.

وی اظهار کرد: تلاش برای جذب سرمایه های بخش خصوصی و افزایش میزان نقدینگی و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی و صنعتی از جمله اقدامات مهم و موثر در مسیر رشد و توسعه استان لرستان است.

وی، تلاش برای افزایش سطح اراضی کشاورزی آبی استان لرستان از طریق تامین اب موردنیاز بخش کشاورزی و توسعه و رونق این بخش یکی دیگر از اقدامات موثر برای توسعه اقتصادی لرستان است.

استاندار لرستان گفت: عملیات احداث۱۰ سد با میانگین ۴۴ درصد پیشرفت فیزیکی دراین استان درحال انجام است که تکمیل و بهره برداری از این سدها نقش مهمی در ذخیره سازی روان ابها و توسعه و رونق بخش کشاورزی استان دارد.

بازوند گفت: موافقت دولت با تخصیص ۱.۶ میلیارد مترمکعب آب از مجموع روان ابها و رودخانه های موجود در استان لرستان نیز یکی از نیازهای لازم برای تبدیل اراضی زراعی دیم استان لرستان به اراضی کشاورزی آبی است.

استاندار لرستان همچنین با اشاره به اینکه منابع بانکی استان لرستان ۲۷۰۰ میلیارد تومان و میزان مصارف ۵۴۰۰ میلیارد تومان است، گفت: همین امر نشاندهنده حجم مشکلات اقتصادی و از جمله دلایل اصلی نرخ بالای بیکاری این استان است.

بازوند، دراین زمینه خواستار حمایت و همکاری جدی دولت در راستای تامین اعتبارات موردنیاز برای سرعت بخشی به روند اجرای طرح های عمرانی و همچنین تامین و توسعه زیرساخت های موردنیاز برای رشد و توسعه استان شد.

استاندار لرستان گفت: دراین زمینه مسایل، مشکلات، نیازها و پیشنهادات لازم برای رفع مشکلات و محرومیت های موجود از طریق حمایت موثر دولت، به صورت کامل در قالب یک برنامه کارشناسی تنظیم و ارائه شده است.

ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز