خبرگزاری کار ایران

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان:

ضرورت اجرای دقیق پنج عنصر اصلی برنامه درسی تعقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق

ضرورت اجرای دقیق پنج عنصر اصلی برنامه درسی تعقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان بر ضرورت اجرای دقیق و متوازن پنج عنصر اصلی برنامه درسی یعنی تعقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، سید عیسی سهرابی روز چهارشنبه هفتم خرداد ماه در جلسه شورای قرآن، عترت و نماز اداره کل آموزش و پرورش لرستان که با تأکید بر نقش مؤثر مدیران، معلمان و عناصر پنج‌گانه برنامه درسی یعنی تعقل، ایمان، علم، عمل و اخلاق برگزار شد، اظهار داشت: اگر این پنج عنصر به‌درستی در بطن نظام تعلیم و تربیت قرار می‌گرفتند امروز نیازی به طرح‌ها و برنامه‌های جانبی برای جبران کاستی‌ها نداشتیم. این مؤلفه‌ها ستون‌های اصلی رشد و تعالی دانش‌آموزان هستند. 

وی در ادامه با تشریح کارکردهای این عناصر بیان کرد: تعقل، قدرت تفکر و تحلیل را در دانش‌آموز تقویت و ایمان، عمق اعتقادی و هویت دینی را نهادینه می‌کند و علم، دانش و آگاهی مورد نیاز برای زندگی شایسته را فراهم می‌سازد. 

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان با بیان اینکه عمل، مهارت به‌کارگیری آموخته‌ها را در بستر زندگی ممکن می‌سازد و اخلاق، زیربنای تعاملات سالم اجتماعی و تربیت شهروند مسئولیت‌پذیر است، ادامه داد: مشکل نظام آموزشی ما این بوده که صرفاً بر آموزش تمرکز کرده‌ایم، در حالی که اگر این پنج مؤلفه به‌طور متوازن دنبال می‌شد، بسیاری از چالش‌ها و ناهنجاری‌ها بروز نمی‌کرد. 

سهرابی همچنین با اشاره به نتایج برخی پژوهش‌های انجام‌شده در حوزه تربیتی، گفت: بین دینداری دانش‌آموزان و عوامل متعددی رابطه معنادار وجود دارد، مهم‌ترین آن‌ها، نقش خانواده در دینداری فرزندان، جذابیت و نشاط فضای تربیتی و محتوای دینی، و هم‌راستایی خانه، مدرسه و محیط اجتماعی است. اگر این سه ضلع به درستی هماهنگ شوند، تربیت دینی مؤثرتر و پایدارتر خواهد بود. 

وی با تأکید بر اهمیت نقش مدیر و معلم در نهادینه‌سازی فرهنگ نماز افزود: اگر قرار است فرهنگ نماز توسعه یابد، باید تحلیل‌ها و برنامه‌ریزی‌ها تا سطح مدرسه و کلاس درس پیش برود و مربی پرورشی باید راهبر و هدایت‌گر باشد، اما کار تربیتی فقط بر عهده او نیست. 

مدیرکل آموزش و پرورش لرستان اضافه کرد: یک مربی موفق، معلم فیزیک و ریاضی را نیز در کنار خود برای فعالیت‌های فرهنگی و دینی پای کار می‌آورد. فرهنگ‌سازی واقعی زمانی اتفاق می‌افتد که تمام ارکان مدرسه نسبت به موضوع پرورش احساس مسئولیت کنند.

 

انتهای پیام/
ارسال نظر
پیشنهاد امروز