خبرگزاری کار ایران

با حضور معاون وزارت میراث‌فرهنگی صورت گرفت ؛

ساز سفالی سه هزار ساله در لرستان رونمایی شد

asdasd
کد خبر : ۱۳۶۹۲۴۶

ساز سفالی سه هزار ساله سفالی کشف شده در لرستان با حضور معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی رونمایی شد.

به گزارش ایلنا ، عطا حسن‌پور  در آیین رونمایی از این ساز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ساز سه هزار ساله سفالی لرستان امروز با حضور مریم جلالی معاون صنایع دستی وهنرهای سنتی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و هنرهای سنتی رونمایی شد.

وی ادامه داد: این ساز یا سوتک سفالی کهن از جنس سفال است که طبق پژوهش‌های باستان‌شناسی صورت گرفته قدمت آن به بیش از ۳ هزار سال پیش بازمی‌گردد.

حسن‌پور بیان کرد: جنس این اثر تاریخی از سفال نخودی است که به شکل کبوتر طراحی شده و سه سوراخ، یکی برای نواختن، یکی برای دمیدن و یک سوراخ هم به منظور خروج صدا دارد.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان افزود: طبق پژوهش‌های به عمل آمده توسط موسیقی‌دانان بزرگ ایران این ساز قابلیت منحصر به فردی دارد یعنی تمام نوازندگان ماهر قادرند با آن همه نواهای کهن موسیقی لری را بنوازند و این شاخصه مهم یکی از ویژگی‌های هویت‌بخشی این ساز به شمار می‌رود.

وی تأکید کرد: اطلاعات تکمیلی این ساز در آینده منتشر خواهد شد.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز