خبرگزاری کار ایران

مدیرکل دیوان محاسبات لرستان تاکید کرد؛

لزوم تعیین تکلیف بیش از دو میلیون سند حسابداری در بایگانی‌های استان

asdasd
کد خبر : ۱۳۱۶۴۵۹

مدیرکل دیوان محاسبات لرستان نسبت به تعیین تکلیف حدود دو میلیون و پانصد هزار اسناد حسابداری موجود در بایگانی‌های استان تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، مظفر جمالی‌نژاد در همایش مسئولیت مالی روسا و مدیران دستگاه‌های اجرایی لرستان با تاکید بر اینکه ایفای مسئولیت عمومی و پاسخگویی، با استفاده از ساز و کار گزارش گیری مالی، مهم ترین ابزار اقناع سازی جامعه و افکار عمومی است، اظهار کرد: در نظام‌های اقتصادی و مالی دنیا ، مهمترین ابزار ایفای پاسخگویی از طریق نظام حسابداری و گزارش‌های مالی صورت می‌پذیرد و در اغلب موارد تغییرات در شاخص‌های اقتصادی و بورس، تحولات مدیریتی، تغییرات سیاست های بودجه‌ای، مالیاتی و وضع قانون جدید توسط قانون گذاران در زمان انتشار گزارشات سالانه اتفاق می‌افتد و این گزارشات آینه تمام نما و تصویری کامل از عملکرد دولت ها و مسئولان است.

وی افزود: گزارشگری مالی به عنوان ابزار پاسخگویی مدیران و اقناع سازی جامعه، از شفافیت لازم برخوردار نمی باشد و نیازمند توجه و اهتمام بیشتر مدیران است.

مدیرکل دیوان محاسبات لرستان تصریح کرد: مهمترین تحول در نظام گزارشگری مالی ایران، تغییر از مبنای نقدی به سیستم تعهدی کامل از سال ۱۳۹۴ است که قانون گذار در ماده ۲۶ قانون الحاق ۲ و آیین نامه اجرایی آن و ماده ۸ قانون برنامه ششم، و نیز آئین نامه ساماندهی نظام مالی و محاسباتی بر طراحی ، راه اندازی و اجرای آن تاکید و دولت را ملزم کرده است.

وی ادامه داد: نتایج بررسی‌های دیوان نشان می‌دهد در بخش طراحی، استقرار و راه اندازی، کارهای خوبی شده است اما در بخش اجرا ضعف‌هایی وجود دارد که تاکنون اهداف سیستم مالی به صورت کامل، مطابق با نقشه راه حسابداری تعهدی فراهم نشده و در مقایسه با برنامه زمانبندی عقب ماندگی‌های زیادی وجود دارد که باید جبران شود و تحقق کامل آن مورد تاکید دستگاه های نظارتی است.

جمالی‌نژاد در پایان تکالیف دستگاه‌های اجرایی استان جهت امحاء اسناد مالی و تبدیل اسناد به میکروفیلم را متذکر شد و از دستگاه‌های اجرایی خواست به منظور آزاد سازی فضای اشغال شده اداری و رعایت اصول پدافند غیرعامل و پیشگیری از بروز هرگونه خطر احتمالی و کاهش هزینه‌های نگهداری و بایگانی، نسبت به تعیین تکلیف حدود دو میلیون و پانصد هزار اسناد حسابداری موجود در بایگانی‌های استان با هماهنگی دیوان محاسبات و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در کمترین زمان ممکن اقدام کنند.

مدیرکل دیوان محاسبات لرستان در ادامه سخنان خود با تاکید بر اینکه در عمل ما با اهداف فاصله داریم و با توجه به عدم شناسایی بدهی دولت به شرکت‌های خدمات رسان، شهرداری‌ها، تأمین اجتماعی، خسارات وارده به منابع طبیعی، سایر ادارات و بخش‌های مختلف، تاکنون ارقام دقیقی از میزان بدهی و دارایی‌های دولت به صورت کامل شناسایی نشده است.

جمالی نژاد، بیان داشت: مبلغی بالغ بر دو هزار میلیارد تومان در این خصوص در بررسی‌های دیوان، شناسایی و احصاء شده است که در عملکرد بعضی از دستگاه‌های اجرایی ثبت و منعکس نشده است.

وی با اشاره به چند عدد و رقم در باب شفافیت بودجه و تفریغ بر اساس ارقام تفریغ سال ۱۴۰۰ برش استان لرستان، گفت: در عملکرد ۶۱ دستگاه اجرایی استان به صورت متمرکز عمل می‌شود و در بودجه و گزارش تفریغ استان منعکس نمی‌شود.

مدیرکل دیوان محاسبات لرستان، ادامه داد: همچنین قریب به ۷۱ درصد اعتبارات که به صورت ملی و ابلاغی در اختیار استان قرار می‌گیرد، در بودجه ابلاغی استان نیست و صرفاً موافقت‌نامه اعتبارات هزینه‌ای ۲۴ دستگاه در استان مبادله می‌شود که در راستای بحث تمرکز زدایی و تفویض اختیار به استان‌های و شفافیت بودجه و تفریغ سالانه نیازمند تحول هستیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز