خبرگزاری کار ایران

مدیرکل بهزیستی استان قم:

هفت درصد جمعیت استان قم سالمند هستند

مدیرکل بهزیستی استان قم با اشاره به اینکه ۷ درصد جمعیت استان سالمندهستند، گفت: حدود ۸۵ هزار سالمند در استان قم زندگی می‌کنند.

به گزارش ایلنا از قم، رضا سلیقه در جلسه ستاد ساماندهی سالمندان که در سالن امام جواد استانداری قم برگزار شد، با اشاره به اینکه بیش از چهار هزار و ۲۰۰ نفر از این سالمندان از خدمات بهزیستی استفاده می‌کنند، افزود: خدمات بهزیستی چند بخش است، برخی خدمات شبانه روزی و درمانی و بخشی از خدمات ویزیت در منزل است که برای نگهداری سالمندان در خانه ۸۵ هزار تومان یارانه می‌پرازیم. 

وی افزود: ملاک سالمندی را سن بالای ۶۰ سال است در کشور ما که خود این تقسیم بندی سنین سالمندی هم طبقه بندی دارد که که بین ۶۰ تا ۷۵ سال را سالمندان جوان ۷۶ تا ۹۰ سال سالمندان پیر و بالای ۹۰ سال هم سالمندان خیلی پیر نامیده می‌شوند. 

سلیقه با اشاره به اینکه از نزدیک به ۸۵ هزار سالمند در استان ۶ هزار و ۴۷۰ نفر در روستا و بیش از ۷۸ هزار و ۳۰۰ نفر در شهر‌ها ساکن هستند، تصریح کرد: برخی از این سالمندان حتی از امکانات اولیه زندگی هم بهره‌مند نیستند که باید مورد حمایت قرار گیرند که تعدادی از آن‌ها تحت پوشش خدمات بهزیستی و کمیته امداد هستند. 

وی خاطرنشان کرد: هدف سازمان بهزیستی خدمت به سالمندان فعلی و سالمندان آینده است و یکی از اهداف این است که افراد سالم به سن سالمندی برسند که هزینه‌ها زیادی را برای دولت و خانواده‌ها ایجاد نکنند، خیلی از سالمندان امروز وقتی پا به دوران سالمندی می‌گذراند دچار انواع بیماری‌های جسمی و روحی هستند. 

مدیرکل بهزیستی قم با بیان اینکه در استان نزدیک ۱۰ هزار نفر بازنشسته داریم، بیان کرد: سالمندان باید از امکانات فردی و امکانات شهری مناسب بهره‌مند باشند، مناسب سازی در شهر باید برای این افراد مورد توجه قرار گیرد. 

وی با اشاره به اینکه امروز ۷ درصد جمعیت استان سالمندهستند، بیان کرد: میانگین کشوری این آمار بالای ۸ درصد وپیش بینی می‌شود که در ۵ سال آینده به بالای ۱۰ درصد برسد و در افق ۴۰ سال آینده بالای ۲۰ درصد سالمند خواهیم داشت. 

سلیقه با اشاره به اینکه شورای ملی سالمندان به همین منظور تدوین شده است، خاطرنشان کرد: مصوبه‌ای را شورای هیئت وزیران داشته‌اند و آئینامه سالمندان ایجاد شده است که شرح وظایف دستگاه‌ها مشخص شده است. 

وی با اشاره به اینکه دو مرکز شبانه روزی در استان به عنوان مراکز شبانه روزی سالمندان فعال است، بیان کرد: اما سیاست سازمان افزایش مراکز شبانه روزی نیست به دنبال این هستیم که مراکز روزانه نگهداری سالمندان ایجاد شود افرادی که آمادگی دارند که مجوز خدمات روزانه را بگیرند این مجور را اهدا می‌کنیم برای اینکه ارتباط سالمندان با خانواده‌ها قطع نشود و بتوانند یک نیم روز از خدمات آموزشی و فرهنگی در این مراکز بهره‌مند شوند.

کد خبر : ۳۵۱۹۱۴