خبرگزاری کار ایران

آیت الله مکارم شیرازی مطرح کرد؛

استفاده از ابزارهای تبلیغی و بروز توسط حوزویان

asdasd
کد خبر : ۲۰۲۵۱۹

یکی از مراجع تقلید شیعه در قم، استفاده از ابزارهای تبلیغی و به روز از مهمترین وظایف حوزیان در عرصه پاسخگویی به شبهات ذکر کرد.

ایلنا: یکی از مراجع تقلید شیعه در قم، استفاده از ابزارهای تبلیغی و به روز از مهمترین وظایف حوزیان در عرصه پاسخگویی به شبهات ذکر کرد.

به گزارش ایلنا، آیت الله مکارم شیرازی، پیش از ظهر امروز در مراسم آغاز سال تحصتیلی حوزه های علمیه سراسر کشور، در سالن اجتماعات مدرسه علمیه فیضیه قم، با تبریک سالروز میلاد امام رضا(ع)، به اهمیت علم آموزی اشاره کردند و گفت: خلقت آدم و اشرف بودن او بر مخلوقات به واسطه علم و دانش اوست و خداوند متعال بر این حقیقت در قرآن اشاره کرده است.

وی با اشاره به یکی از القاب امام هشتم‌(ع) اظهار داشت: یکی از القاب امام رضا‌(ع)، عالم آل محمد‌(ص) است که به خاطر علوم و دانش‌هایی که آن حضرت برخوردار بودند و در جهان اسلام درخشیدند، به ایشان نسبت داده شده و بخش مهمی از آن علم و دانش برای ما به یادگار مانده است.

این مرجع تقلید آیه «نفر» و تبلیغ رسول‌الله(ص) را پایه‌گذار اولین حوزه علمیه در جهان اسلام دانست و گفت: ما نیز به دنبال همان برنامه رسول‌الله و اهل‌بیت‌(ع) هستیم و خدا را شکر می‌کنیم که در این لباس وارد شدیم و سرباز امام زمان هستیم، در این شرایط حساس باید همگی از مکتب اهل بیت‌(ع) دفاع کنیم

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: در این مجلس به رسالت ها و وظایف حساس برای حوزه های علمیه در عصر حاضر اشاره می کنم که نخستین آن، توجه به علم و دانش و علم آموزی است.

وی افزود: اسلام تأکید بسیاری درباره علم و دانش و اهمیت آن دارد و طلاب و فضلای حوزه باید در صف اول علم آموزی و تولید علم باشند.

این استاد حوزه با بیان این‌که آیاتی که بر نبی مکرم اسلام(ص) نازل شد با " اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِى خَلَقَ* خَلَقَ الْانسَانَ مِنْ عَلَقٍ* اقْرَأْ وَ رَبُّکَ الْأَکْرَمُ* الَّذِى عَلَّمَ بِالْقَلَمِ " آغاز شده است، خاطرنشان ساخت: آغاز قرآن کریم با این آیات، نشان از اهمیت علم و دانش در نزد پروردگار است.

وی با بیان این‌که یکی از نشانه‌های مسجود شدن حضرت آدم‌(ع) برای ملائکه، علم و دانش بوده است، تصریح کرد: خداوند متعال اسرار آفرینش را به حضرت آدم تعلیم داد و به همین دلیل ملائکه بر آن حضرت سجده کردند.

آیت الله مکارم شیرازی، تفاوت دین اسلام با دیگر ادیان را در مسئله اهمیت به علم و دانش دانسته و ادامه داد: افتخار ما به علم و دانش است و هر روز باید آن را تقویت کنیم. پیامبر‌(ص) همواره بر اهمیت علم و دانش تاکید داشتند و فرمودند " کسی که علم بیاموزد و آن را به دیگران بیاموزد، پس از من بخشده‌ترین انسان‌هاست ".

این مرجع تقلید با اشاره به این که در زمان غیبت اگر علما و دانشمندان نباشند و به شبهات پاسخ نگویند، تقریبا مردم از دین خارج خواهند شد، ابراز داشت: پاسخ به شبهات و اطلاع از نیازهای روز از جمله وظایف طلاب در این مسیر است.

وی افزود: یکی دیگر از وظایف حوزه، پرورش طلابی است که علم آنها با عملشان هماهنگ باشد؛ در واقع علما کسانی هستند که عملشان، علم و سخنانشان را تصدیق می‌کند، یعنی بر عکس کلامشان رفتار نمی‌کنند.

وی با ذکر این مطلب که فقه سنتی پایه مرجعیت است، عنوان کرد: از دیگر وظایف حوزه، صیانت از این میراثعظیم است که به دست بزرگان و مراجع به ما رسیده است نباید به واسطه پرداختن به موضوعات جدید از فقه سنتی باز ماند و آن را کمرنگ کرد.

وی، پاسخ‌گویی به نیازها و مسایل روز را از دیگر رسالت های حوزه و حوزیان دانسته و گفت: حوزویان در این عرصه باید موضوع‌شناسی کنند و با استفاده از تمام ظرفیت‌های علمی، پاسخ‌گوی شبهات باشند؛ زیرا هیچ مسئله‌ای در اسلام بی‌پاسخ نمی باشد.

این مرجع تقلید، در بیان دیگر وظایف حوزه، رفع شبهات را از مهمترین ضرورت‌ها برشمردند و ادامه داد: امروز شبهات از گوشه و کنار بر روی جامعه سرازیر می‌شود و جوانان را هدف گرفته اند، باید همچون زمان امام رضا‌(ع) که جامعه پر از شبهات بود و ایشان به بهترین شکل ممکن به این شبهات پاسخ می‌دادند. در همان مسیر حرکت کنیم.

وی، استفاده از ابزارهای تبلیغی و به روز از مهمترین وظایف حوزیان در عرصه پاسخگویی به شبهات ذکر کرده و افزود: امام رضا(ع) برای پاسخ به شبهات هر قومی، با زبان همان قوم با آنها سخن می گفتند و طلاب نیز باید در این مسیر کوشا باشند و به زبان های روز و مورد نیاز مسلط شوند.

این مرجع تقلید، با اشاره به ضرورت آشنایی طلاب با زبان های زنده دینا، بر لزوم رسمی شدن تکلم به زبان عربی در حوزه تاکید کردند و گفت: باید در این عصر از تمام ابزارها و فنون برای نشر قرآن و معارف اهل‌بیت‌(ع) استفاده کنیم.

وی در ادامه نخبه پروری و پژوهشگر پروری را دیگر وظایف حوزه ها در این عصر خواندند و تصریح کرد: از دیگر وظایف حوزه، پرداختن به عرصه تفسیر و فهم قرآن و تربیت مفسران برجسته در کنار توسعه برنامه های قرآنی است و نباید قرآن را فقط در تلاوت و تجوید خلاصه کنیم، بلکه باید با فهم دقیق و تفسیر و کاووش در آیات الهی، معارف قرآنی را به جامعه منتقل کنیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: یکی از دیگر از وظایف حوزه و روحانیت، توسعه فعالیت در فضای مجازی و ایجاد سایت های معرفتی و پاسخ به شبهات است که باید فراگیر و دقیق باشد.

این مرجع تقلید همچنین هجرت از قم به شهرستان ها را یکی دیگر از رسالت های روحانیت دانستند و باتاکید بر لزوم پر کردن خلاء کمبود روحانی در شهرستان‌ها، گفت: نباید شهرستان‌ها را از علما خالی کنیم، طلاب و فضلایی که آمادگی دارند، به شهر خود بازگردند و در مقابل لشگر ابلیس بایستند. باید شهرستان‌ها از وجود علمای محقق و قوی پر شود تا در مقابل شبهات قوی‌تر عمل کنیم.

وی، تربیت اساتید لایق را از دیگر رسالت‌های حوزه برشمردند و بیان داشت: اساتید و علمای لایق باید در این حوزه تقویت شوند تا در عرصه‌های مختلف از جمله مسایل فرهنگی، تبلیغی و قضاوت و… تاثیرگذار باشند.

آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: از دیگر وظایف حوزه، تربیت افراد متخصص برای رفع مشکلات نظام اسلامی است که از آن جمله می توان به اهمیت تربیت قضات ورزیده و عالم در کشور اشاره کرد.

وی با اشاره به این که از دیگر وظایف حوزه، صیانت از فضای فرهنگ دینی جامعه است، ابراز داشت: متاسفانه به رغم تاکیدات مقام معظم رهبری بر لزوم رسیدگی به فرهنگ، هنوز عده‌ای کار فرهنگی را وظیفه خود نمی‌دانند، در حالی که در نظام اسلامی، همه در زمینه فرهنگ وظیفه‌ دارند؛ زیرا امنیت فرهنگی از مباحثبسیار مهم و همه ما باید به حفظ فرهنگ دینی و اهل‌بیت‌(ع) در جامعه اهتمام داشته باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز